Författare Ämne: ts mj  (läst 11514 gånger)

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 279
SV: ts mj
« Svar #25 skrivet: tis 27 mar 2018, 14:33:52 »
Hej igen efter långt bortavaro på denna tråd.
"ts mj" finns fortfarande, men det har varit rätt lugnt med mj-kompletteringar, då min lediga tid har ägnats mest till RC-styrda fordon !:87 på min anläggning (containerlastare nr 2, med 8 separat motordrivna och programmerade funktioner) förutom Faller Car-fordon på densamma.
Efter att blivit inspirerad av "paj2":s digitala vändskivebyggnation, omnämnd i senaste numret av MJ-magasinet, kände jag att det hade varit trevligt och även till nytta för tågluppställningsutrymmet, att komplettera min skuggbangård undertill till vänster, med ytterligare en på framsidan undertill. Den matas från innersta spåret på den befintliga, i samma nivå.
Här vill jag ha möjlighet till rundkörning av loken, åstadkommes med en 6-spårs spårtravers, förutom att spårplanen kompletteras med en vändslinga.
Roco Geoline-rälsen ligger på en furulist 43x15 mm, ihoplimmad med huvudspårslisten av samma dimension.
Även vändslingeenheten har samma lister som underlag, och denna är bultat till den första enheten av hanteringsskäl. Båda paketen hänger med 6 st 8 mm gängstänger i yttre ramen till själva anläggningen.
Uppställningsbangården har total längd 2.7 m, bredd 0.45 m, medan vändslingan har längd 0,9 m och bredd 1.2 m
Några bilder på statusen idag bifogas. Kommer mer när rälsen är lagd.
Bygget av spårtraversen redovisar jag i en egen tråd, Allmänt om MJ, Spårtravers på skuggbangård ts mj. Väntar där på komponenter och dekodrar till Loconetsystemet motsvarade paj2:s, samt ytterligare några Geolinedelar, hade 90 % av behovet liggande.

Bästa påsk- och MJ-hälsningar
Tore S
« Senast ändrad: tis 27 mar 2018, 15:59:23 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.381
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #26 skrivet: tis 27 mar 2018, 15:10:20 »
Jag har nu bestämt mig för att bygga en "MMM-modul" bestående av enbart en spårtarvers.
Vi har flera moduler med bangårdar i Värmlandståg modulförening där det är möjligt att "haka på" en dylik modul
antingen som avslut eller genomgångsspår.

Fördelen med en MGP-lösning till en spårtravers är ju att man är inte bunden till antal spår eller spårlägen.... programerbart.

Jag hakar på Tores inlägg i den andra tråden "Allmänt om MJ".

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.103
« Svar #27 skrivet: tis 27 mar 2018, 15:46:58 »
kan du bygga ute på din altan redan? Våren är minsann på väg. :D

Ett mycket intressant bygge du har på gång Tore, får allt lite lust själv till ett sådant bygge...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

tsa

• Användare
« Svar #28 skrivet: tis 27 mar 2018, 16:07:00 »
Man får passa på mellan snöbyarna! Skämt o sido, har sågat ute men byggt ihop och limmat inne i vardagsrummet med skyddspapp under. Ändå mörka blickar från hustrun med tanke på att jag var i vägen för påskpyntandet. Nu är allt utplockat o städat. Var tvungen att ta ut o fotografera för att få plats till fotografen.

Tore
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

paj2

• Veteran
« Svar #29 skrivet: tis 27 mar 2018, 16:51:14 »
kan du bygga ute på din altan redan? Våren är minsann på väg. :D

Ett mycket intressant bygge du har på gång Tore, får allt lite lust själv till ett sådant bygge...

Passar på att svara på frågan du ställde till Tore.

Jag har tillräckligt länge rättat mig efter årstiden i diverse byggen.

Nu får det fan i mig vara nog .... nu är det jag som bestämmer över "våren".  :evil:

« Senast ändrad: tis 27 mar 2018, 22:40:59 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #30 skrivet: tis 27 mar 2018, 21:53:37 »
Har för avsikt att sätta upp masonitesarg, 20-25 mm över RÖK, på båda sidor av rälsen. Avstånd till Geolines banvallskant, 12 mm på raksträckor och kurvyttersida, 20-25mm på kurvinnersida för Radie 2 (358 mm). Mellan uppställningsspåren behövs ingen sarg, då inget lok eller vagn kan komma ner mellan trälisterna.
På min anläggning upptill, har jag "wajerräcke", med transparenta fiskelinor, uppspänt mellan toppen av tunna träskruvar (motsvarar stolpar), där skallen sågats av, och spår sågat axiellt ner ca 4 mm, för linorna. Denna lösning hindrar inte sikten mot fordonen.
Bästa MJ-hälsningar
Tore

tsa

• Användare
« Svar #31 skrivet: tis 10 apr 2018, 17:56:32 »
Hej igen.
Har nu kommit lite längre med skuggbangården. Räls och växlar är utlagda, hittills bara tejpade då jag vill kolla alla elektriska funktioner innan fastlimning.12 blocksträckor, isolerade på ena rälen, matningar ditlödade på undersidan, då Rocos original rälsmatning till Geoline tydligen inte ger kontakt efter att legat 6 år oanvända (oxiderat). Vidare har 29 st reed (ej dyra original) limmats i spåren i bäddens undersida. Allt anslutet till 2st LDT RS-8 spårfeedbackenheter samt 2 st LDT RS-16-Opto för reedsvar, placerade på bangårdens undersida.
Saknar fortfarande Lenz vändslingemodel LK200 som är på ingående. Valet av denna i stället för LDT KSM-SG beror på att jag har 3 block på vardera ca 1 m i vändslingan. Vidare inväntar jag dekoder från MGP för spårtravers med tilläggskort för bipolär stegmotor med högre effekt, innan jag kan göra spårtraversen klar för testning.
Har hittills inte varit inne på Loconetanvändning, men med tanke på spårtraversstyrningen från MGP, så är det bara till att bita i det sura äpplet och försöka lära mig lite mer.
Är mycket väl medveten om att Anders på MGP, utöver spårtraversstyrningen med sina dekodrar kan lösa både spårfeedback, reedfeedback och vändslingestyrning. Hade ovannämnda 4 st RS-bus moduler liggande, så det fick bli dessa att starta med. Parallellt kan jag ju lite längr fram även testa MGP dekodrar för dessa funktioner.
Tidigare har jag på "ts mj" gjort hela komponentmontaget och eldragningen på undersidan, med hela anläggningen hängande på valbar nivå i 4 stållinor från en båtwinsch på väggen. Allt arbete har skett ståendes, sittandes resp. liggandes på rygg, med problem i nacke, högt hållna armar, för att inte tala om synskärpan med progressiva glasögon tittandes uppåt. Även lödningarna är inte trevliga att göra upp o ner. Många gånger har det varit motbjudande att gå ut i det kalla hobbyrummet och jobba vidare.
Så denna gången tänkte jag göra annorlunda, skuggbangården i princip som en modul. Den väger nu färdig ca 12 kg, och jag kan bygga inne i vardagsrummet, lägga spåren på ovansidan och sedan vända allt upp o ner för komponentmontage, kabeldragning och lödning. Har även insett att kabelkanaler är jobbigt, mycket enklare ned stripsplattor med ca 100 mm avstånd och buntband. När fler kablar skall på plats, klipp bort det gamla stripset och montera ett nytt. När allt är draget, snygga upp med ett extra strips runt kablarna mitt emellan plattorna.

9 bilder bifogas.

Helvy baksida.

RS-8 samt RS-16-Opto för bangården.

RS-8 samt RS-16-Opto för vändslinga och spårtravers

Baksida vid spårtraversdrift.

Helvy framsida.

Framsida växelgata.

Framsida vändslinga.

Framsida vändslinga samt spårtravers.

Framsida spårtraversdrift, stegmotor inskissad.

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
« Svar #32 skrivet: tis 10 apr 2018, 21:25:55 »
Vacker kabeldragning ! Smart sätt att bygga på, gav mig lite att fundera på inför rivning och nybygge mycket roligt att följa ditt bygge
Mvh Ola

tsa

• Användare
« Svar #33 skrivet: sön 15 apr 2018, 21:12:59 »
Avåkningssarger i masonite monterade runtom ut- och invändigt. 6 st "hemmagjorda" avkopplare med 45 mm gem som styrning, monterade precis framför spårtraversen, manuellt påverkade från undersidan. Några bilder på det som tillkommit.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
« Svar #34 skrivet: tis 17 apr 2018, 07:14:00 »
Har nu kopplat färdigt (förhoppningsvis rätt också) och provisoriskt anslutet till central Digikeijs DR5000. Nu blir det adressering av växlar och återkopplingsmoduler och sedan lite provkörning. Inväntar komponenter för spårtraversstyrningen.

Blir mycket kabel när all är klart. Extra många plintar då vändslingan är borttagbar.

Digikeijs DR5000 central med både MultiMaus-handtag och LH100- handtag anslutna samtidigt.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

paj2

• Veteran
« Svar #35 skrivet: tis 17 apr 2018, 08:02:07 »
Tycker att DR5000 är ett bra val. Jag får väl traska vidare med min gamla Lenz-central och Locobuffer så länge.
Jag har i övrigt samma systemlösning som du och skulle enkelt kunna byta ut LZV100  till en DR5000 som klarar allt jag behöver.

Jag kör ju med både Lenz-handtag och Multimus, kombinerat DCC och Loconet, RS-bus feedback etc.

"Inväntar komponenter till spårtraversen"....... Hur löste du till sist drivningen av spårtraversen?
« Senast ändrad: tis 17 apr 2018, 08:08:57 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #36 skrivet: tis 17 apr 2018, 11:14:02 »
Hej Per-Åke.
Jag ligger kvar med samma lösning som  redovisats på bilderna tidigare,  en  M10 gängstång genom ena änden på träplattan.  Provar med trä mot trä i andra änden, går det för trögt sätter jag ett kullagar där som rullar på bottenplattan. Jag har en relativt stor stegmotor. Om detta inte funkar, får jag senare tänka om.
Tore

paj2

• Veteran
« Svar #37 skrivet: tis 17 apr 2018, 11:55:49 »
Hej Per-Åke.
Jag ligger kvar med samma lösning som  redovisats på bilderna tidigare,  en  M10 gängstång genom ena änden på träplattan.  Provar med trä mot trä i andra änden, går det för trögt sätter jag ett kullagar där som rullar på bottenplattan. Jag har en relativt stor stegmotor. Om detta inte funkar, får jag senare tänka om.
Tore

Jag har satsat på en komplett drivning för 3D-skrivare med gängstång och stödstänger från Kina
som har förberedd anslutning till stegmotor.  Drivningen kostar några hundralappar. 
Om du tänker om ......så hör av dig.

« Senast ändrad: tis 17 apr 2018, 12:06:34 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #38 skrivet: tis 17 apr 2018, 22:00:31 »
Jag begriper inte att kineserna kan sälja allt detta, skruv och 2 styrningar, för några hundra kronor. Behöver naturligtvis lite mer plats än mitt tänkta alternativ. Jag testar mitt alternativ först, behöver slaglängd 5x76.5 mm= 382.5 mm.
Tore S

paj2

• Veteran
« Svar #39 skrivet: tis 17 apr 2018, 22:39:45 »
Jag begriper inte att kineserna kan sälja allt detta, skruv och 2 styrningar, för några hundra kronor. Behöver naturligtvis lite mer plats än mitt tänkta alternativ. Jag testar mitt alternativ först, behöver slaglängd 5x76.5 mm= 382.5 mm.
Tore S

Det är mycket som är förvånande när det gäller priser från Kina.
Jag köpte nyligen 3 st digitala Volt-displayer för totalt 3 US dollar

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 858
« Svar #40 skrivet: ons 18 apr 2018, 06:46:23 »
Jag begriper inte att kineserna kan sälja allt detta, skruv och 2 styrningar, för några hundra kronor. ...

Det är mycket som är förvånande när det gäller priser från Kina.
Jag köpte nyligen 3 st digitala Volt-displayer för totalt 3 US dollar

Jag är nog mest förvånad över att folk är förvånade över priserna på produkter som man köper direkt från Kina utan några andra mellanhänder.

tsa

• Användare
« Svar #41 skrivet: fre 20 apr 2018, 22:12:33 »
Nu lite längre i testningen av bangården med växlar, block och reedavkännare.
Har i min skuggbangård, med vändslinga och kommande spårtravers, programmerat växeladresserna i de integrerade växeldekodrarna med min röda MultiMaus enligt anvisningarna. Även blocken är anslutna till LDT RS-8, och vid avläsning av status på Lenz LH100 via LZV 100 och RS-bussen, får jag som önskat inget upptagetsvar på blocket när inget lok finns på rälsen. Några block avslutas med ingående växel, vilket innebär att den tomgångsström (max 10 mA enl. specialbruksanvisningen) som den integrerade dekodern tar, är tillräcklig för att betrakta blocket som upptaget. LDT RS-8 har, vad jag vet, ingen justering av minsta gränsvärde på strömmen. Har lagt ett motstånd på utprovat 120 Ohm, parallellt med diodbryggan som strömmätningen sker över, och då går största delen av tomgångsströmmen via motståndet, och strömmen genom diodbryggan håller sig under gränsvärdet, och blocket betraktas som icke upptaget. Har sedan kollat med ett stillastående lok på blocket, och jag får då upptagetindikering. Jag förmodar då att denna enkla lösning inte kan känna av spårström ner till tex 1 mA för motståndsaxlar, vilket jag får acceptera. Vid spänningsfall 2x0.7V=1.4V över diodbryggan, blir strömmen genom motståndet 1.4:120=0.012A. Motståndet måste då klara en effekt av P= UxI= 1.4x0.012=0.17 W. Har även en växelgata med 5 växlar med integrerade dekodrar (vilka jag vill ha som ett gemensamt block), och där blir strömmen 0,60A, motståndet 24 Ohm, som skall klara effekten 0.85W. Även här visar lok på rälsen upptaget block, så det ser ut att fungera.
Finns det någon annan lösning på detta problem? Går MGP:s strömavkänning eller någon annans att ställa in så mycket som här fordras.
Ursäkta om det finns felstavningar här o var. Ett kvarts mjölkglas välte jag över tangentbordet för ett tag sedan, och ibland blir det två bokstäver vid ett nedslag.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 696
    • Min hemsida
« Svar #42 skrivet: lör 21 apr 2018, 06:53:03 »
Trevligt att se din anläggning växa fram, mycket snyggt och prydligt allt och genomtänkt.

Jag har valt att ha alla växlar separat strömmatade, dvs de går "utanför" feedbacksystemet för upptagna block. Här finns det många åsikter både för och emot om man ska ha växlar med i blocken men jag tycker det funkar bäst om de är utanför. Jag har alltså helisolerat växlarna med separat strömmatning ditlödd. Kanske en lösning för dig?
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.066
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #43 skrivet: lör 21 apr 2018, 07:22:04 »
Har ni kollat på:
https://www.digikeijs.com/dr5088rc-digidetect.html
Ett inköp är planerat, men inte fastspikat i kalendern.
Vill ha faktorn är hög. ;)
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

paj2

• Veteran
« Svar #44 skrivet: lör 21 apr 2018, 08:33:35 »
Jag tycker det är fel väg att gå att försöka "trimma" känsligheten för blocksensorer om man har integrerade växeldekodrar inblandade i belastningen på blocken. Det kommer aldrig att fungera med tanke på att olika lok och vagnar har olika belastning.

Jag använder Cobalt växelmotor med integrerad dekoder som tar DCC från rälsen och har gjort så som Jean föreslår att mata växeln separat och alltså inte ingå i något block.

Du har dubbelpostat din fråga i två trådar.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #45 skrivet: lör 21 apr 2018, 09:29:41 »
Är medveten om problemet, att det kanske inte fungerar vid alla lok, får då kanske mata växelmotorn separat utanför blocket. Men med denna dekoder är det gemensamma matningstrådar till dekoder och hjärtstyckesbrytare via den trepoliga stickkontakten in i växelmotorn. Då får även hjärtstycket matas separat, men det är väl inget problem.
Mycket väl medveten om att växlar inte bör inkluderas i blocken, har i princip tagit bort dessa ur blocken på min anläggning. Men jag kan ju använda upptagetsignalen att indikera på en separat "lampa" bredvid växelgatan i TC skärmbild, så jag vet att något fordon står kvar där.
Tore S
« Senast ändrad: lör 21 apr 2018, 09:31:45 av tsa »

tsa

• Användare
« Svar #46 skrivet: tis 24 apr 2018, 09:03:13 »
Har nu kopplat om så att Geoline växelmotorer har fått separat DCC-matning utanför blocken, så problemet är löst med felaktig spåravkänning förorsakat av de integrerade dekodrarnas tomgångsström.

De 5 växlarna i växelgatan med separat DCC-matning.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
« Svar #47 skrivet: lör 05 maj 2018, 21:42:47 »
Främre skuggbangården nu upphängd, i buntband under anläggningens framkant, min 70 mm fritt upp till 3 st bärande fyrkantrör 20x20 mm, i bakkant fastskruvad i 2 plåtvinklar till anläggningen ram, i ingångsänden skruvad till vänster skuggbangård, varifrån ingångsrälsen kommer.

Upphängning vid spårtraversände

Upphängning vid infartsände

Hela anläggningen hänger, som tidigare nämnts, i en stålwire i vart hörn, vilka vevas upp/ner med en gemensam båtvinsch på väggen bakom. Har nu av säkerhetsskäl kompletterat med en lutande regel mot väggen upptill i de båda hörnen baktill, på vardera rullar ett hjul fäst i ramens baksida. Vid bordhöjd 1.1 m, får jag då ca 0.5 m plats baktill för service och körning. I arbetsläget stoppas bordet neråt av 2 genomgående 8 mm stålpinnar i reglarna, medan jag framtill har 2 flyttbara ben med fotplatta stående på golvet. Så nu får jag en helt horisontell bana i arbetsläget. När jag vevat upp anläggningen i taket, säkrar jag med 4 sling av 8 mm polyesterlina till kraftiga skruvkrokar i takbjälkarna, så nu kan jag även stående göra arbeten undertill utan säkerhetsrisk. Min bedömning att anläggningen idag väger ca 300 kg.

Återkommer när stegmotorstyrningen till spårtraversen är fastställd.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

« Senast ändrad: sön 06 maj 2018, 14:57:49 av tsa »

paj2

• Veteran
« Svar #48 skrivet: sön 06 maj 2018, 10:41:45 »
Praktiskt att kunna hissa upp anläggningen.   Hur har du förankrat hjulen i taket?.... hur mycket väger banan?
Inga varningsskyltar för "fallande föremål"   ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #49 skrivet: sön 06 maj 2018, 14:55:04 »
Hej Per-Åke.
De 4 hjulställen är skuvade med vardera en 100 mm fransk skruv i takbalkarna, samma med fästprofilen för vinschen i väggreglarna. Bedömer vikten till knappt 300 kg, dvs ca 75 kg per wire. Jag kör knappast med anläggningen i övre läget, så risken att få något i huvudet är minimal.
Bästa MJ-hälsningar
Tore S