Författare Ämne: ts mj  (läst 11474 gånger)

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 279
ts mj
« skrivet: lör 29 dec 2012, 09:06:46 »
Hej alla!

Vill berätta lite om min anläggning.
I mitten/slutet av 80-talet började jag att bygga på en HO 2R analog anläggning ihop med vår då 10-åriga dotter, som visade intresse att vara med.
På en standard spånskiva 12 mm, med 70x45 träram med tvärstag, användes Peco flexräls C100 samt ca 30 st Roco växlar av 42300 serien på korkbanvall. I princip 2 spårovaler, lite bangårdar o uppställningsspår, samt en andra våning på 7 mm plywood med en 8-slinga.
3 startsatser från Lima, 2 st Rc2 med personvagnar och 1 st T44 med godsvagnar, inhandlades.

Men uppstart av eget företag och därmed tidsbrist, samt falnande intresse från dottern, gjorde att allt fick läggas "på hyllan", dvs att banan hissades upp i taket i mitt förråd. Där fick den hänga i 22 år i princip oanvänd. När jag gick i pension för 2 år sedan vaknade intresset igen, det fanns nu mer tid för denna eminenta hobby, förutom att jag nu har 2 barnbarn, killar nu 8 och 5 år gamla, som ev. kan bli intresserade, men de är ju lite burdusa, allt skall gå på maxhastighet.
Så anläggningen vevades ner från taket igen. Efter koll i aktuella kataloger resp. detta och andra forum, kom jag fram till att det nu är digitalt som gäller.
Anläggningen har nu utökats något, nu ca 3 x 1.4 m, fortfarande möjlig att hissa ner/upp.

Översikt av banan.

Jag måste betrakta mig som gladrallare, har flera epoker resp. länder, bygger o kör för att det är inspirerande och som tekniker är det roligt att utforska nyheter inom mj-området, framför allt den digitala biten, inkl. dekoderinstallation m.m. på mina gamla lok. Har mycket spår och lite landskap på anläggningen.
På det som nu byggts till, har använts Peco C83 flexräls samt växlar i Roco 42400 serien. Total rälslängd ca 60 m inkl. det gamla.
Digitalt har jag Roco Multi Zentrale Pro 10830, med den blå Multi Maus Pro plus ytterligare 4 st röda Multi Maus anslutna. Dessutom en Roco booster 10765.
För återkoppling använder jag Lenz LZV100 med sin RS-bus. Har handtag LH100 till den för enkel läsning av återkopplingssvar i samband med uppbyggnad och test av moduler och inkoppling.
Har TC Gold 7 för datorkörning ( har beställt ver 8).
För att killarna skall kunna vara med, utan alltför stor olycksrisk, har jag gjort det möjligt att köra på 3 separata rundkörningsslingor, med manuellt tågvägsval via 3 tryckknappar, som lägger alla växlar i resp. slinga via diodmatriser utöver min TC styrning. 8 st tryckknappar med diodmatriser aktiverar dessutom övergångar mellan slingorna utöver min TC.

Lite fler detaljbilder av banan

Kom efter ett tag fram till att jag behöver mer plats för uppställning av lok med vagnar, då vid barnens körning 3 slingor är upptagna. Funderade på att komplettera med bana ner på baksidan från höger till vänster sida och sedan lägga 6 uppställningsspår undertill mot framkanten på bef. anläggningsskiva med ram. Problemet är att lutningen blir väldigt stor, 70 mm/m = 7% = 4 grader. Har testkört detta och med mina moderna, tunga lok med drivning på alla axlar år det inga problem att dra upp ett 1.2 m  långt tågset. De gamla Lima Rc2 resp. T44 kan man glömma.

Bilder av bana ner till skuggbangård.

Som jag nämnde tidigare har jag viss utrustning styrd manuellt, annan både manuellt och fjärrstyrt från handtagen resp. TC.
27 st elmagnetmanövrerade avkopplare via tryckknappar i kabelkanal framför banan, 9 st manuella avkopplare i skuggbangården.
39 st Roco elmagnetmanövrerade växlar styrs manuellt, från handtag eller från TC.
Har 78 st LED placerade mellan syllarna på utgående växeländar, för markering av växelläge (i stället för på spårplansschema) utöver indikering via TC. Detta för snabb kontroll vid barnens körning utan TC inkopplad.
Har 36 linjeblock med strömavkänning.
15 växelblock också med strömavkänning, för att förhindra växelomläggning med tåg i växeln.
Använder 3 st Lenz 101+ 3 st LB050 + 12 st LB101 samt 4 st Litfinski LDT  RS-8 för upptagetindikering.
5 st LDT RS-16-Opto för växelpositionssvar.
9 st LDT RS-16-Opto för reedsvar, min 3 st per linjeblock, tot 138 reed.
7 st Lenz LS150 för växelomläggning.

Fler bilder på styrningen, och den e n o r m a kabeldragningen. Roco o Lenzenheterna hänger i nerfällbar skiva för åtkomlighet till kabeldragning o moduler.

Ja, som ni ser har det blivit mycket kablar, den som säger att digitalt förenklar l j u g e r , gäller bara om återkoppling ej användes, och växelsolenoidernas dekoder ligger direkt kopplade till DCC-matningen. Men nåt ska man ju göra nu när man är statsanställd.

På anläggningen har jag ca 15 digitaliserade lok plus ca 60 vagnar med motståndsaxlar (se annan tråd).
Har kopplat in min TC Gold, gjort min spårlayout med växlar, block och återkoppling, lagt in mina lok med ramper, kan lägga om växlar o körvägar därifrån och kan även köra tåg med interlocking.
mycket intressant teknologi, men mycket, mycket kvar att lära.

Är roligt att lämna ifrån mig lite info om min gladrallare-anläggning, hör gärna av er om ni har frågor eller synpunkter.

Med vänliga mj-hälsningar.

Tore Svensson
Trelleborg
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
SV: ts mj
« Svar #1 skrivet: lör 29 dec 2012, 09:21:19 »
Välkommen i gänget Tore  :handshake:
Här blir man serverad en riktigt fin färdig anläggning härligt att få se !
Och ordning och reda på elektroniken i mitt tycke kan användas som förebild  :clap:

Ola

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.519
« Svar #2 skrivet: lör 29 dec 2012, 10:03:07 »
Härlig bana, spårplanen ser ut att vara inspirerad av Bruno Kochs klassiska bana  :)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

mansson

• Användare
  • Antal inlägg: 83
« Svar #3 skrivet: lör 29 dec 2012, 10:04:08 »
Trevlig anläggning :)  Påminner lite om Bruno´s Yxkrokens järnväg, men med möjlighet att rundköra?
Mvh mansson

Mj-Philip

• Användare
  • Antal inlägg: 252
« Svar #4 skrivet: lör 29 dec 2012, 10:23:41 »
Häftig anläggning med mycket spår.  :up:
Ser gärna mer bilder.

Mvh Philip

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.815
  • Lindome
« Svar #5 skrivet: lör 29 dec 2012, 11:19:36 »
Ja det var en riktigt trevlig mj-anläggning som har ett otroligt fint el-arbete under, där ser det ut som om du har full koll på allt verkligen kul att se  :up: det ska bli roligt att följa den här anläggningen.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

doktorzug

• Användare
  • Antal inlägg: 251
« Svar #6 skrivet: lör 29 dec 2012, 12:47:44 »
Imponerande TSA. Mycket spår och mycket lok på liten yta. Om inte barnbarnen gillar det då vet jag inte vad de skulle gilla.

Som tidigare skribenter måste jag lyfta hatten för kabelhanteringen, ser strukturerat ut...

/ Marcus

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #7 skrivet: ons 02 jan 2013, 16:45:12 »
Vilken fin anläggning!  :D

Ser att det under helgerna nu kommit in många nya banor här på forumet.

Bara bra det! Jättekul att läsa om nya anläggningar och den här verkar vara i fint skick med bra körning och häftiga detaljer.

En sak tänkte jag på, för jag känner att jag har det här lilla problemet.

Det finns inga människor ute!

Är det kanske på gång?

/HåkanE

tsa

• Användare
« Svar #8 skrivet: ons 02 jan 2013, 23:12:47 »
Hej.
Trevligt att se era kommentarer. Det kommer säkerligen människor och djur också vad det lider, när det tekniska är klart, utöver vissa kompletteringar av landskapet. Det som kommer närmast är inkoppling av skuggbangården med växlar och matning elektriskt, samt att komplettera layouten i TC med block och återkoppling. Vidare skall bommar och övergångssignaler styras från TC. Återkommer när delar av detta är på gång.
Hälsningar
Tore
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

tsa

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 03 jan 2013, 21:48:02 »
Hej.
Se mer info i mitt inlägg på "Tak o hisskonstruktion........" i "Allmänt om MJ".
Tore

tsa

• Användare
« Svar #10 skrivet: tor 24 jan 2013, 20:32:36 »
Hej alla.
Ursprunget till banan är, som några av er ovan förmodar, delvis från Bruno Kochs bana, såg den i en bok på 80-talet och tyckte den var intressant att spinna vidare på.
Har nu kommit lite längre med min anläggning, skuggbangården är på plats, blocken med återkoppling o växlarna liksom ett antal LED o Reed anslutna. Spårplanen med växlar o block i TC är kompletterad. Vidare är dessa 6 uppställningsspår och den 7 % branta backen upp till grundplanet testkörda och all återkoppling också kontrollerad via TC. Allt ser hittills ok ut.
På anläggningen i övrigt har jag elektriska avkopplare Herkat 2702, men på den nya skuggbangården har jag 6 st egentillverkade handmanövrerade avkopplare, bestående av en aluminium platta 10x2x40 mm med fasade ändar o 2st diam 1.6 mm borrningar för ett ditlimmat stort kapat gem (även 2 mm hål genom banvall o plywoodskiva). Manövrerar manuellt från undersidan av skivan, ligger helt till vänster så det är inga problem med åtkomlighjeten, se bilder.
Har av nyfikenhet precis införskaffat Anyrail, och bifogar min spårplan uppritad i detta program efteråt. Då jag använt mycket Peco Code 100 flexräls, är det lite svårt att avbilda befintlig spårplan exakt med inritade standard rälsdelar från Rocos 42200-42300 serie från 1980-talet, så det är lite avvikelser här o där. De senare kompletteringarna av banan är gjorda med Roco Line utan banvall, serie 42400.

Min spårplan ts mj.

Backe ner från grundplan (gröna) till skuggbangård (blå)

Ingång till skuggbangård.

Upphängning skuggbangård i vänster gavel

Växelläges-LED i stoppbräda skuggbangård.

Moduler och kabeldragning skuggbangård.

Elmanövrerad avkopplare Herkat 2702 på resten av anläggningen.

Min egen manuella avkopplare på skuggbangård.

Natt på anläggningen, största bländare och ca 5 sek slutartid ger dålig skärpa och litet skärpedjup.

Prov av mitt nya Canon Macro Objektiv EFS 60mm  f/2.8, mot Roco Hectorrail 72450. För att få bättre skärpedjup, skall jag framöver prova med den minsta bländaren.

Bästa Mj-hälsningar
Tore S

tobiic

• Användare
  • Antal inlägg: 123
« Svar #11 skrivet: tor 24 jan 2013, 21:07:35 »
Hej!
trevlig bana! :up: smart grej det där med avkopplaren :party:

tsa

• Användare
« Svar #12 skrivet: sön 29 sep 2013, 22:30:26 »
Hej alla.
Har inte hänt så mycket på själva mj-anläggningen. Barnbarnen ville ha med körbara bilar på banan, så jag har kompletterat med en tillbyggnad på ca 400 mm på framsidan (avtagbar för service av mj-anl.). Denna inkluderar en utökad uppställningsbangård, som skall byggas färdig senare, samt en Faller Car bana med vändplats i var ände, den vänstra med 5 parkeringsspår. Vidare en i 1 mm kartong egenbyggd omlastningsterminal med lastbryggor (utan förebild) för 5 Gekås-semitrailers, dock ej med drivning. Dessutom finns en överfart till vägarna på den gamla anläggningen, så jag får en backig  rundslinga med 3 järnvägsövergångar där också.
Mer info om FC banan finns i avsnittet "Fordon".
Vänliga mj-hälsningar
Tore Svensson

DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 229
« Svar #13 skrivet: mån 30 sep 2013, 06:53:54 »
Grattis till häftiga "mörkerbilder", de ger ytterligare en härlig bild av din fina anläggning! :up:
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 414
    • -
« Svar #14 skrivet: mån 30 sep 2013, 09:07:12 »
Hejsan!

Trevlig anläggning!

Ser ut som en rolig spårplan med många körmöjligheter!  :up:

Väldigt organiserad och snygg kabeldragning, viktigt för att kunna hitta (o åtgärda) fel!

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

tsa

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 14 dec 2014, 16:26:18 »
Hej igen efter drygt 1 år.
Fast det inte synts så mycket i denna tråden, har jag inte lagt ner min byggnation helt. Har skett en del på bangårdsutbyggnaden för  omlastningsterminalen, samt på Faller Car banan runomkring denna och över vägarna i landskapet, samt på en RC-styrd Kibri containerlastare som nu är idrifttagen.
Bästa MJ- FC- och RC-hälsningar
Tore S

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13181.0

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.032
« Svar #16 skrivet: sön 14 dec 2014, 16:56:52 »
Tore, kul bana och smart att kunna hissa upp den.

Men måste fråga, är du inte orolig när du gör det? Känns som att den borde väga en del och snöret som lyfter ser lite klent ut på bilderna?

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

tsa

• Användare
« Svar #17 skrivet: sön 14 dec 2014, 17:55:20 »
Inte numera, de 4 tvättlinorna är utbytta till 4 st 3 mm stålwire.
I nedre läget = arbetsläget, vilar hela anläggningen på 2 st 80 cm breda hurtsar, i övre läget har jag förutom vinschens spärr, 4 st linslingor med vardera 4 parter säkrade till 4 krokar i takbjälkarna. Vid höjning o sänkning ser jag till att alltid befinna mig under hurtsnivå.
Så därför menar jag att idag är det säkert, trots att anläggningen säkert väger över 200 kg, dvs ca 50-80 kg per wire då det inte är jämnt fördelat.
Bästa MJ-hälsningar
Tore

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.032
« Svar #18 skrivet: sön 14 dec 2014, 21:04:34 »
Skönt Tore, då behöver man inte vara orolig att en så fin anläggning skall rasa I golvet  :up:

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

tsa

• Användare
« Svar #19 skrivet: fre 30 jan 2015, 18:23:20 »
Jag har byggt om ett antal Peco Loco Lift SL-43 för att hantera långa lok resp. ihopkopplade malmvagnar till o från ts mj - banan. Har monterat ihop 2 st Loco Lift med spårförlängning på 110 mm, bestående av kartongbitar emellan spårändarna," då vagnarna ej behöver strömmatning som på lokvarianterna. Skarven är förstärkt med inlimmade 2 st aluminiumplattprofiler 15x3 mm i nedre skenorna + 1 st 10 mm rundstav upptill. Tot. längd 305 + 110 + 305 mm=720 mm.

Vagnar förs in i Loco Lift

Låssprint (60 mm spik) i var ände hindrar att de rullar ut

IORE-lok kör ut ur kortare variant av Loco Lift, 2 st varav en kapad (utan kartong)

I 6 st Loco Lift finns
6 st Malmvagn Roco 67062, LKAB 1000
7 st Malmvagn Roco 67055, UAD SJ
9 st MAS Malmvagn, 3 st Roco 67070 + 6 st Trix 24237
1 st Roco IORE 72537
1 st Roco Dm3 Gloria 72533
1 st Bachmann 2-8-8-4-B&O EMI ånglok

Dito från kortänden

Iore med 6+7+9 = 22 st malmvagnar av olika storlekar, på Roco Geoline R4 (511 mm) o standardväxlar, rakdel mellan växel och motböj.

Dito på Roco utan banvall R6 (604 mm) o äldre standardväxlar.

Se även:  Lagring och påsättning på räls av långa kopplade lok, i avsnittet  Allmänt om mj, från 20141219.

Iore går betydligt bättre i växlarna än Dm3 vilket är förståeligt, då boggien svänger lättare än hjulställen med koppelstänger. Bachmannloket är ännu sämre än Dm3, går bra att köra på R6 (604 mm) och hjälpligt på radie 511 mm. Bachmann förordar min radie 560 mm. Väldigt viktigt att S-kurvorna förlänges med rakdel emellan växel och motkurva.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
« Svar #20 skrivet: tor 31 dec 2015, 09:37:35 »
Gott Nytt År på er alla.
Det har blivit långt mellan gångerna här på forumet. Har varit så mycket annat som har fått gå före hobbyn, bl.a. tvillingbarnbarn, flickor snart 2 år gamla.
Återkommer här med reviderad AnyRail spårplan på min bana där främre omlastningsbangård tillkommit. Nu får det inte plats mycket mer, och jag bävar för den dag vi måste flytta, och bära ut en ca 200 kg tung anläggning, ca 3 x 1,8 m stor. Det blir kanske skrotning när den dagen kommer. Bilder på tillbyggnaden finns på länken till Faller Car banan längre upp.
Bästa MJ-hälsningar
Tore

tsa

• Användare
« Svar #21 skrivet: tis 24 jan 2017, 22:39:39 »
Hej alla, har nu äntligen fått igång TC 8.0 på min Win 10 stationära PC efter att ha installerat ett Lenz 23151 LAN/USB interface till mitt Lenz LZV 100 för feedback från växlar, block, reed i spåret. Gick ej med mitt befintliga Lenz 23150 USB interface efter att jag bytt från Win XP till Win 10.
Har hängt upp en 28" stående flatskärm i pelare hängande i taket i MJ-rummet, så att skärmen kan vridas 360 grader. Skärmen har så stor upplösning att hela TC-spårplan får plats utan skrollning.
Skärmen i tågrummet.

Detalj skärmupphängning.

Hela spårplanen.

Detaljer på block, reed som mörkblå cirkel, samt rött tvärstreck som egen symbol för blockens start och slut.

Ljusblå cirkel när lok med magnet står över reed i spåret.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
« Svar #22 skrivet: tis 24 jan 2017, 22:56:16 »
Se även "Lenz LI-USB interface......" i avsnittet "Datorstyrning"
Tore

tsa

• Användare
« Svar #23 skrivet: ons 25 jan 2017, 06:13:16 »
Några fler skärmbilder på TC Switchboard i 2 delar.
Som synes har jag 16 växelgator med egen återkoppling, 39 linjeblock med återkoppling samt 135 st reed i spåret. Vidare ingår på 7 ställen växel i änden av linjeblocket. Reedkontakterna kan ju vara overkill om jag får till virtuella detektorer i blocken, men med magnet mitt under alla mina lok förmodar jag att jag får en exaktare stopposition.

Övre spårplansdel.

Undre spårplansdel.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
« Svar #24 skrivet: lör 28 jan 2017, 15:56:44 »
Se även mina "flickering"problem.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19092.msg193069#new

Bästa MJ-hälsningar
Tore S