Författare Ämne: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0  (läst 7448 gånger)

Alumaniac

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 28
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #25 skrivet: ons 06 mar 2013, 14:02:28 »
Gult med bruna detaljer?

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.373
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #26 skrivet: ons 06 mar 2013, 15:46:42 »
En vanlig kombination. Gult med gröna eller röda detaljer förekommer också. Jag noterar att SJ målade många äldre stationshus enfärgat gula på 40- och 50-talet.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC Proto87, svensk Epok IIa, UWHJ och epok IIc, Inlandsbanan


Peter Henriksson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #28 skrivet: tor 07 mar 2013, 16:50:14 »
Kom just att tänka på Ortokromatisk film där gula färger blir mörkare. Ett klassiskt exempel är just den svenska flaggan där det gula korset är mörkare än den blå färgen. Det kan nog påverka färgerna på gamla bilder av stationer tagna i början av 1900-talet.
/Peter
________________________
Som kör...
Skala: N
Bolag: Pennsylvania RR
Tid: ca. 1930-40

Alumaniac

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 28
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #29 skrivet: tor 07 mar 2013, 22:55:17 »
Tänkte också på det,men det ser likadant ut på de foton som är tagna på 50-60tal.Har hittat en bild från -73 men den är också svart/vit

viktor96

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 269
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #30 skrivet: sön 31 mar 2013, 13:00:12 »
Hej intressant idé ska bli kul att följa!

Köp den senaste tidningen "Allt om Hobby" vet jag, där var det med om SLJ sopvagnar.
http://www.hobby.se/index.php?action=m2&id=1&huvudID=1&temav=normal&temac=sennr&temah=normal&fotID=1&stilmall=stilmall-A.php

 ;)
Tågåkeriet I Bergslagen AB!

Odd J

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #31 skrivet: tis 30 apr 2013, 15:42:18 »
Det verkar vara ett roligt projekt detta!

När det gäller kulören på stationshuset så var det i original säkert målat med flera olika kulörer. Om man antar att man var lite förutseende med hur smutsiga hus blir intill järnvägar med ångloksdrift så valde man sälert inte de ljusaste kulörerna. Dom stora väggytorna kan ha varit mättat mörkt gula eller grå med ton åt grönt eller rött/brunt, efterliknande dom kulörer som finns på "finare" hus som byggdes med fasader i natursten. Fönsteromfattningar, fönster, dörrar och andra detaljer kan ha varit målade i mörkt rött/brunt eller grönt, i en eller flera kulörer.

Observera att vitt INTE hör hemma i denna färgsättning. Den röda svenska stugan med vita knutar är egentligen inte så svensk, den rena vita färgen på snickeridetaljer är ett mode från england som infördes hos oss runt år 1900. Rent vitt är inte någon bra färg egentligen eftersom den skyddar träet dåligt mot UV-strålning. Det här visste man ju av erfarenhet sedan lång tid tillbaka så mer påkostade och ömtåligare snickerier utomhus målades traditionellt alltid med mörkt pigmenterad färg.

Som nämnts så målades många stationshus enfärgade för att se "moderna" ut under funkiseran. Enhetligt ljust gult eller "sandfärgat" om man så vill var modet då. Själva fönstren avvek med antingen vit eller träimiterande kulör. Husen kunde också få dörrar med modernare konstruktion och utseende.

Så det beror ju på vilken tidsepok man är ute efter att bygga det här när man väljer kulör på huset... eller också struntar man i det och har ett vackert 1800-talshus i originalutförande även om man kör modernare tåg. man kan ju säga att det är en fattig banförvaltning som inte har råd att måla om så ofta :)

Johan S

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 862
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #32 skrivet: ons 01 maj 2013, 21:00:29 »
Funkismålat 1880-talshus enligt Odds beskrivning. Notera även de moderniserade dörrarna med släta skivor över speglarna...

Känns inte helt osannolikt att Hässelby villastads stationshus kan haft liknande färgsättning på 50/60-talet.

Hälsningar,
Johan Stenson

d680ae

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 407
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #33 skrivet: ons 01 maj 2013, 21:29:43 »
Funkismålat 1880-talshus enligt Odds beskrivning. Notera även de moderniserade dörrarna med släta skivor över speglarna...

Känns inte helt osannolikt att Hässelby villastads stationshus kan haft liknande färgsättning på 50/60-talet.
...

Instämmer!
När jag strök runt huset några gånger på 1960-talet uppfattade jag färgen som mycket åldrad. Minnesbilderna från den tiden är visserligen numera också mycket åldrade, men består av ett intryck av rätt omättat murrigt grå-gul-grönt. Tyvärr finns inga fotografiska rester av färgnyanserna från den tiden. I mina arkiv finns bara några sv/v bilder där delar av huset agerar bakgrund.
- o000oo -

CalleA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.664
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #34 skrivet: sön 05 maj 2013, 08:11:01 »
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

CalleA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.664
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #35 skrivet: sön 05 maj 2013, 08:36:38 »
Hittat en ritning av Hässelby Villastads station från 1918 :D


Observera att rubriken säger "förslag till förändring". Ibland krävdes det flera omgångar ritningar innan alla var nöjda, så för säkerhets skull bör du nog kolla mot gamla foton för att se att just den här ritningen blev den slutgiltiga.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

Alumaniac

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 28
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #36 skrivet: tis 07 maj 2013, 11:13:46 »
Har kollat med bilder och ritningen stämmer med den epok jag tänker avbilda(30-tal)Tittar man på bilden på Pro,s hemsida så har man byggt ut tillbyggnaden med något slags vindfång och lagt tegeltak.Den tillbyggnaden har tillkommit efter att persontrafiken upphört(-56)Hembygdsföreningen har letat i sitt arkiv och hittat ca 200 bilder med anknytning till järnvägen :)

Alumaniac

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 28
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #37 skrivet: tis 02 sep 2014, 14:06:11 »
Hej igen! Har inte blivit så mycket byggt sen sist :( Men skall ställa ut lite påbörjat på Hässelby museum nästa helg.De skall ha en temautställning om SLJ.Där tänkte jag presentera en ide om att gå ihop några entusiaster och kanske driva det här projektet som en förening eller en mj-klubb.Har fått tag på en mycket detaljerad ritning på viadukten!Alla mått finns med även dimensioner på balkar och virke! :)

Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #38 skrivet: tis 02 sep 2014, 17:29:19 »
Det är ju i närheten av mina trakter. Kanske att man borde göra en liten avstickare till muséet och kolla in den här utställningen.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

3030

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 23
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #39 skrivet: mån 08 sep 2014, 17:57:24 »
Eftersom jag bor i närområdet så tog jag en sväng förbi det lilla museet igår - kul att se din monter!

Några tankar:
- Hässelbys station var en okomplicerad säckstation och hade en mycket tydlig trafikidé. I ett första skede kan dolda "fummelbangårdar" representera sopstation och linje i stationens respektive ändar.
- Om man begränsar sig till byggnader nära spåren så kommer man långt med stationshuset, gångbron och något växthus för att skapa lokalfärg.
- Väljer man att även bygga sopstationen skulle det säkert vara en publikmagnet. Det blir dock en rejäl teknisk utmaning att bygga tippningsanordningen för gaveltömning av vagnarna ;-)
- Trafiken (50-tal/tidigt 60-tal) utgjordes av ett par "silverpilar" per dag (med åtföljande lokomotorväxling) och ett antal lokdragna lokalpersontåg med C3-vagnar. Jag vet inget om ev godstrafik, men där kan man kanske ta sig lite frihet med de över 100 växthus som i verkligheten fanns i Hässelby.
- Spontant föreställer jag mig att en (MMM-)moduluppbyggnad skulle vara det bästa, oavsett om man bygger banan för hemmabruk eller för en särskild lokal. Vid modulkörningar skulle det säkert finnas någon närliggande stad som behöver bli av med soporna.

Vore kul med någon form av gemensamt byggande - själv jobbar jag i snigeltempo på en hemanläggning (Östersund C) och jag tror att det vore bra för inspirationen med en MJ-förening i Västerort!

Kjell Friberg

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 58
    • http://www.livetsresa.se
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #40 skrivet: ons 10 sep 2014, 15:42:37 »
Jag har ett flertal bilder på SLJ vagnar. Jag bifogar har 4 av dessa.

139002 L6 122
139003 I2 113
149003 L1 52
149004 L2 132

Med litet trixande kan dessa användas för modellbygge när man känner till hjulbasen.

Kjell







« Senast ändrad: ons 10 sep 2014, 15:46:54 av Kjell Friberg »
Låt inte din fantasi hindra dig, den är ändå överträffad av verkligheten.