Författare Ämne: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0  (läst 7191 gånger)

Alumaniac

• Användare
  • Antal inlägg: 28
SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« skrivet: sön 07 okt 2012, 16:40:15 »
Hej,är ny här på forumet och undrar om någon vet om följande lok och vagnar finns som byggsats,etsplåt eller bara ritning.SWB litt T,SWB litt A2,SWB litt U,SWB litt Y/SJ s10.SWB littL/SJ litt L25.Z och Z43 lokomotor.SLJ L6 och L2 sopvagn

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.345
SV: SLJ Spånga-Lövsta Järnväg i H0
« Svar #1 skrivet: sön 07 okt 2012, 19:43:49 »
Endast Z43 tror jag, från flera tillverkare.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC Proto87, svensk Epok IIa, UWHJ och epok IIc, Inlandsbanan

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.715
« Svar #2 skrivet: sön 07 okt 2012, 21:14:30 »
Endast Z43 tror jag, från flera tillverkare.
Men det finns också Heljans T21, som ibland drog "Silverpilen". T23 var en vanlig dragare. Den finns som etsplåt. Jeco kommer med E och eller(?) E2, som också dragit soptåget.
Vagnarna finns dock inte, annat än scratchbyggda. Mycket effektfullt med det tåget. I H0 slipper man ju lukten  ;)

HJP

Alumaniac

• Användare
« Svar #3 skrivet: sön 07 okt 2012, 22:55:00 »
Hej och tack för svaren.E från Jeco känner jag till och T21an är för modern.De tidiga SWB loken är från engelska Sharp,Stewart&co,har googlat efter engelska modeller utan resultat.Någon som har koll på det engelska utbudet?Har för mig att någon med anknytning till någon MJ klubb i Stockholm har gjort etsplåtar till sopvagnarna .Då återstår scratchbygge,men var kan jag hitta ritningar?

Mvh Peter

d680ae

• Användare
  • Antal inlägg: 381
« Svar #4 skrivet: sön 07 okt 2012, 23:19:20 »
SLJ i full skala 1:1  ...

http://www.flickr.com/photos/61789535@N04/collections/72157626561552098/

... men tyvärr inga engelska lok och inga L2- eller L6-vagnar. Bara diesellok och övriga L- och I-littera från 1960- och 70-talet
- o000oo -

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.073
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #5 skrivet: sön 07 okt 2012, 23:56:40 »
Lars Olov Karlsson har skrivit ett antal artiklar om soptågen, där kan finnas ritningar eller iaf skisser och definitivt foton. Har inte koll just nu men jag har sett artiklarna i olika sammanhang under många år.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #6 skrivet: mån 08 okt 2012, 08:41:40 »
Brittiska modeller är i allmänhet i fel skala (00), vilket tyvärr innebär att de är precis lagom för stora för att det inte skall fungera visuellt (lite subjektivt naturligtvis, men de flesta verkar hålla med mig om det). Dessutom är Sharps Stewarst SWB-maskiner typiska "exportmodeller" som sällan blir föremål för brittiska modelltillverkare.

Inte så mycket hopp där, tyvärr.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC Proto87, svensk Epok IIa, UWHJ och epok IIc, Inlandsbanan

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.062
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: mån 08 okt 2012, 08:42:05 »
Jag följer med stort intresse projektet om "Silverpilen" till Lövsta eftersom jag har en speciell relation till denna järnvägs trafik.
Min far bodde som ung i Kyrkhamn norr om Lövsta och körde Lokomotorn under några år. Själv är jag född i Hässelby Villastad och kunde som barn följa denna trafik med stort intresse. Minns även hur jag som liten åtskilliga gånger åkt med det ångdrivna persontåget mellan Spånga och Hässelby Villastad. Min farmor bodde granne med lokstallet intill Lövstavägen som förövrigt står kvar och döljer en intressant händelse då ett Ånglok passerade genom lokstallet ut genom tegelvägen och stannade i potatislandet. Tittar man noga på gaveln i dag på tegelstenarna kan man skönja att den blivit uppmurad igen för mer än 80 år sedan.
Som om det inte skulle räcka med detta av "Silverpil-erfarenheter" Jag bodde senare som tonåring inte långt från Södra Station där lastningen av "Slverpilen" skedde. Vi grabbar var där och härjade och jag kan idag ännu förnimma den angenäma lukten från vagnarna.  Silverpilen tycks ha förföljt mig genom livet och nu här i Forumet - härligt!

En reflektion i sammanhanget.
Enligt gamla tidtabeller kunde man med ångtåget ta sig från Hässelby Villastad till Stockholm C på ca: 30 minuter. I dag med buss och T-bana 55 minuter! Varför inte i dessa spårvagnstider återupprätta en "tvärbana" mellan Hässelby Villastad och Spånga på den banvall som till större delen finns kvar. T.o.m perrongen i Skälby är räddad. Banvallen är ju i gott skick som cykel och gångväg och ej igenvuxen. Jag tycker att cyklisterna kan åka kommunalt med spårvagnen.  ;)
« Senast ändrad: mån 08 okt 2012, 10:01:22 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida

nikson

• Användare
  • Antal inlägg: 205
« Svar #8 skrivet: mån 08 okt 2012, 10:36:38 »
Jag följer med stort intresse projektet om "Silverpilen" till Lövsta eftersom jag har en speciell relation till denna järnvägs trafik.
Min far bodde som ung i Kyrkhamn norr om Lövsta och körde Lokomotorn under några år. Själv är jag född i Hässelby Villastad och kunde som barn följa denna trafik med stort intresse. Minns även hur jag som liten åtskilliga gånger åkt med det ångdrivna persontåget mellan Spånga och Hässelby Villastad. Min farmor bodde granne med lokstallet intill Lövstavägen som förövrigt står kvar och döljer en intressant händelse då ett Ånglok passerade genom lokstallet ut genom tegelvägen och stannade i potatislandet. Tittar man noga på gaveln i dag på tegelstenarna kan man skönja att den blivit uppmurad igen för mer än 80 år sedan.
Intressant. Jag växte upp i Hässelby Strand under 50- och 60-talet och jag och mina kompisar åkte ett antal gånger med soptåget. Det fick man förstås inte men det brydde vi oss inte om. Lokstallet är väl det enda som finns kvar av järnvägen i Hässelby Villastad?

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.062
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #9 skrivet: mån 08 okt 2012, 12:59:01 »
Lokstallet finns kvar men vändskivan är borta. Lövstavägen går nu delvis längs gamla banvallen i övrigt kan banvallen skönjas om man vet dess tidigare sträckning. Hässelby Villastads Järnvägsstation låg i höjd med Växus vid Åkermyntan.

Många fina bilder finns på denna länk med bilder från olyckan i lokstallet med ångloket genom tegelväggen.
http://www.trafikminnen.se/artikel_swb.html

« Senast ändrad: mån 08 okt 2012, 13:03:04 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida

Alumaniac

• Användare
« Svar #10 skrivet: mån 08 okt 2012, 14:17:29 »
Själv bor jag ca 500m från lokstallet och är uppväxt i Vällingby-Hässelby.Har fragmentariska minnen av Silverpilen från min barndom.Något jag minns mycket klart är den morgon som stationen brändes och vi passerade med skolbussen till Backluraskolan.
Mvh Peter Bjurman

BenWah46

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.710
« Svar #11 skrivet: mån 08 okt 2012, 23:37:39 »
Mycket "fin" var också ilastningen som skedde vid en "störtramp" på ett normalspår som gick från Albano upp bredvid smalspåren på Östra station. Stadens sopbilar tippades om jag minns rätt direkt ner i vagnarna.
Bengt W
H0 2R DCC

Anders Lundin

• Användare
  • Antal inlägg: 46
« Svar #12 skrivet: tis 09 okt 2012, 17:36:38 »
Har för mig att någon med anknytning till någon MJ klubb i Stockholm har gjort etsplåtar till sopvagnarna .Då återstår scratchbygge,men var kan jag hitta ritningar?

Undertecknad har anknytning till MJ-klubb i Stockholm (SMJ) och har byggt en handfull sopvagnar. De vagnar jag byggt har korgar gjorda i styrenplast (plasticard) och rullar på diverse underreden från stortillverkare och UGJ. Kanske har någon även gjort etsplåtar men jag har inte hört talas om någon sådan produktion.

Bild från SMJ:s hemsida. T2-lok med sopvagnar utanför Ekensholm.

De ritningar jag sett (bland annat i en bok om vagnstillverkning vid Vabis) visar alla de tidiga vagnarna för transport av latrintunnor. Vagnstyperna för lössopor som hade öppningsbara luckor i 'taket' verkar ha varit en brokig samling där korgen tycks ha anpassats till det underrede som fanns tillgängligt. Frågan är om det någonsin gjordes ritningar för dessa vagnar? Vissa av SLJ:s vagnar byggdes på underreden från olika standardtyper (J, N, NN, m fl) som köptes begagnade. Med ett antagande att man inte ändrade underredet är i alla fall axelavstånd och längd över buffertar kända mått för dessa vagnar. Med detta som utgångspunkter på bilder kan övriga mått tas fram från bilden.
Å andra sidan har jag även sett uppgiften att man också använde 'diverse tyska underreden' vilket tyvärr inte hjälper oss modellbyggare så mycket... (eller så är det hjälp då inte heller den kritiske har bevismaterial)

I somras släpptes en bok om SLJ. I någon av årgångarna av Modelltåg finns en artikel om SLJ-modeller. Båda kan hjälpa dig i ditt modellbygge. Det finns även bilder här och var på nätet som ger ytterligare pusselbitar.

/Anders Lundin
SMJ

(Tillägg - ritningar av SWB-lok finns i boken Den rullande materielen vid SWB, utgiven av SJK på 70-talet. Finns ibland på bibliotek och antikvariat.)
« Senast ändrad: tis 09 okt 2012, 18:03:06 av Anders Lundin »

d680ae

• Användare
  • Antal inlägg: 381
« Svar #13 skrivet: tis 09 okt 2012, 20:43:27 »

...
Vissa av SLJ:s vagnar byggdes på underreden från olika standardtyper (J, N, NN, m fl) som köptes begagnade. Med ett antagande att man inte ändrade underredet är i alla fall axelavstånd och längd över buffertar kända mått för dessa vagnar. Med detta som utgångspunkter på bilder kan övriga mått tas fram från bilden.
Å andra sidan har jag även sett uppgiften att man också använde 'diverse tyska underreden' vilket tyvärr inte hjälper oss modellbyggare så mycket... (eller så är det hjälp då inte heller den kritiske har bevismaterial)

...
/Anders Lundin
SMJ

Man behöver inte vara helt strandsatt även om SLJ mot förmodan skulle ha ändra åtminstone axelavståndet.
Av bilder kan man utläsa att X,x för:
I1 = 3,8 m,  I2 = 3,8 m, I4 = ?,  I5 = 4,5 m,  I6 = 4,5 m,  I8 = 4,5 m,  I9 = 4,5 m
L1 = 3,65 m,  L3 = 3,65 m, L4 = 3,76 m,  L7 = 3,65 m

L.ö.b. fanns inte märkt på vagnarna så där kunde kanske uppstå någon luring.
- o000oo -

Alumaniac

• Användare
« Svar #14 skrivet: tis 09 okt 2012, 21:23:32 »
Tack för alla svar!  :up: Tittar man på gamla foton på soptågen så ser det ut som det inte finns två likadana vagnar i hela tåget ibland.Var uppe på vinden och letade bland farsans gamla SJ ritningar och hittade lite ritningar på underreden.(Han byggde 1:50 modeller till SJ på 50talet).
Mvh Peter Bjurman

Alumaniac

• Användare
« Svar #15 skrivet: ons 24 okt 2012, 22:40:12 »
Hittat en ritning av Hässelby Villastads station från 1918 :D

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #16 skrivet: tor 25 okt 2012, 09:14:02 »
Var fick du tag i den?

Alumaniac

• Användare
« Svar #17 skrivet: tor 25 okt 2012, 13:23:54 »
En bekants bekant har hittat den i Riksarkivet,de har 68 hyllmeter med dokumentation om SWB

Alumaniac

• Användare
« Svar #18 skrivet: mån 05 nov 2012, 13:53:37 »
Har även fått tag på en väldetaljerad bangårdsritning från1926.Kringliggande byggnader,telekiosken,ställverk mm finns med!Helt underbart :)

Alumaniac

• Användare
« Svar #19 skrivet: lör 26 jan 2013, 18:07:45 »

Stationsbygget igång

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.715
« Svar #20 skrivet: lör 26 jan 2013, 21:34:57 »
Stationsbygget igång
Snyggt!
Det ska bli kul att följa.

HJP

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #21 skrivet: lör 26 jan 2013, 23:10:29 »
Se mycket lovande ut! Kul!

Alumaniac

• Användare
« Svar #22 skrivet: tis 05 mar 2013, 13:54:15 »
Hej igen,första lokinköpen gjorda .T23 från Perl och ett litt J från VVA.Nu till ett litet problem:stationens kulör? Har bara funnit sv/vita foton än så länge.Alla foton är tagna från spårsidan,så jag vet inte hur stationen såg ut på baksidan.Tyvärr visar ritningen jag har bara framsidan.Hembyggdsföreningen gräver i sitt arkiv efter mera dokumentation om järnvägen.Sänder ut en efterlysning igen efter en ritning på :) SWB Y3/SJ litt S10

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #23 skrivet: ons 06 mar 2013, 12:34:20 »
Beror lite på epoken, men jag gissar på ljust blekgul under långa perioder. Jag har för mig att jag sett en färgbild nånstans.

BenWah46

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.710
« Svar #24 skrivet: ons 06 mar 2013, 12:44:05 »
« Senast ändrad: ons 06 mar 2013, 12:48:23 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC