Författare Ämne: Linfallets järnväg  (läst 68719 gånger)

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #100 skrivet: sön 27 sep 2015, 21:26:49 »
Hoppas att det går enklare att sätta ihop än att ta isär.


Delar av Märklin 37636 som jag hittade på ebay för ett tag sedan till ett mycket bra pris.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #101 skrivet: sön 11 okt 2015, 16:37:45 »
Banverkets DLL 910 färdigmålad och dekalerad.




Testade med en lätt vädring.


Samlingen av banverksfordon:

H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Peking

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.131
SV: Linfallets järnväg
« Svar #102 skrivet: sön 11 okt 2015, 17:38:23 »
Stiligt :clap: är det ett Piko lok i grunden?
Mvh Ola

HåkanE

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 624
SV: Linfallets järnväg
« Svar #103 skrivet: sön 11 okt 2015, 19:13:11 »
Imponerande samling.
Du har ordning på grejorna.  :up:
/ / HåkanE

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #104 skrivet: sön 11 okt 2015, 20:29:05 »
Stiligt :clap: är det ett Piko lok i grunden?
Mvh Ola

Nej, det är ett Märklin 37636.

(Bild från Märklins produktdatabas www.maerklin.de )

MaK från Piko i Struktonmålning har jag kvar.


H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

jorwes

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.043
SV: Linfallets järnväg
« Svar #105 skrivet: sön 11 okt 2015, 21:58:29 »
LeoArties, tycker du lyckats mycket bra med din målning av Märklin loket till ditt "Banverkets DLL 910 färdigmålad och dekalerad".

Speciellt när man ser PIKO loket, Tycker Pikoloket ser väldigt plastigt ut jämfört med ditt ommålade lok, men antar att PIKO är just med plastchassie.

 :clap: :clap:
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #106 skrivet: sön 22 nov 2015, 23:30:00 »
Tackar för det jorwes. Märklinloket har metallkåpa, men framför allt så är det just färgen och lite vädring som förbättrar utseendet och det gör plasten mattare och mindre transparent.

Banverket DLL910



Så här ser förebilden ut, nu som InfraNord DLL910. Det finns ett antal detaljer att jobba med på min modell så om någon har ett förslag på hur man fixar en ny buffertplanka och koppel så tar jag gärna emot tips. (Å andra sidan tror jag Märklin/Trix-modellen är en mer pålitlig dragare än förebilden MaK 1206 som verkar ha återkommande driftproblem.)


Green Cargos petroleumtåg, Hector rail och Rush rail timmertåg på Linfallets station.


Banverkets tåg för att bekämpa lövhalka väntar på att få åka ut på linjen efter att Hector rails tomtåg har passerat.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Turbocab

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 445
SV: Linfallets järnväg
« Svar #107 skrivet: lör 05 dec 2015, 21:53:40 »
Då har man fått förmånen att se denna fina järnväg Live, stort tack för visningen idag. Ett mkt bra exempel på mkt tåg bra planerat på liten yta. Timmervagnarna är verkligen fina med din last av trä. Kul modernt Svenskt tema, något jag inte kör själv. Men det känns som att mkt av det som jag ser på Stambanan vid Lerum lite då och då finns representerat. Men vi glömde kika på det fina gula Mak Loket, vi får ta det nästa gång.

Ditt ställverk med indikering är mkt imponerande också, några timmar bakom det förstår man!

itit01

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 302
    • KungsbackaModellJärnvägsFörening
SV: Linfallets järnväg
« Svar #108 skrivet: lör 05 dec 2015, 22:00:05 »
Instämmer helt med föregående talare.....
Imponerande vagnar och häftigt ställverk....

Kaffet med tillbehör smakade perfekt efter körningarna.

Ser fram emot att välkomna gänget hem till mig ........

Med vänlig hälsning o stort tack till dig, Anders.

Dag S


« Senast ändrad: sön 06 dec 2015, 08:59:44 av itit01 »

H0n3

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 635
    • Dåseberga
SV: Linfallets järnväg
« Svar #109 skrivet: sön 06 dec 2015, 10:32:27 »
Tack för live-visningen av Linfallets järnväg, mycket trevligt att få se IRL som det heter numera.

Efterföljande fika satte pricken över i-et1   :up: :up: :up:

/Peter
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.880
  • Lindome
SV: Linfallets järnväg
« Svar #110 skrivet: sön 06 dec 2015, 10:45:47 »
Även jag fick möjligheten att få närvara på detta trevliga event, mycket trevligt att få träffa likasinniga mj-utövare.  :up: Tack    LeoArietis för ett lyckat initiativ o gott fika.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #111 skrivet: sön 06 dec 2015, 15:14:48 »
Tack allesammans för trevligt besök. Det blir roligt att få träffas igen och få chansen att se andra anläggningar.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #112 skrivet: tor 17 dec 2015, 22:11:27 »
Här är några nya bilder på monterade Symoba-koppelkulisser.


Lima F5, ommålad till Banverket TGV. Originalkoppel bortsågat, hjulaxlar bytta till Roco AC-hjul.


Ommålad Heljan resgodsvagn, också försedd med Symoba och nya hjulaxlar.


Resultatet av kortkoppling.


Mina erfarenheter av Symoba kortkoppelkuliss är mycket goda. Relativt enkla att montera och jag brukar använda smältlim för att fästa kulisstyrningen.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #113 skrivet: tis 19 jan 2016, 19:43:01 »
Ett för Linfallet udda lok gör entré:


Re 620 eller Re 6/6 från Schweiz som det ursprungliga litterat är. Märklin 37321.


På dubbelkorsningsväxel.


Förhållandevis mycket detaljer och trycket är mycket bra.


Undersidan med den nedfjädrade och i alla ledder rörliga mittenboggin. Modellen driver på 4 axlar och har 4 slirskydd. Kuggväxel i metall. Lokkåpa och chassi i metall. Vikt är 686 gram och det finns motorljud, lokvissla, halvljus, helljus och rangerljus samt möjlighet att släcka strålkastare i A eller B-ände. Schweizisk vit slutsignal. Klarar 360 mm radie, men då ska man kanske inte se loket från utsidan av kurvan då mittboggin rör sig utåt. Tack vare tyngden och slirskydd har loket rejäl dragförmåga.
« Senast ändrad: tis 19 jan 2016, 19:55:51 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

dennisb

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 396
SV: Linfallets järnväg
« Svar #114 skrivet: tis 19 jan 2016, 20:28:09 »
Wow, det där är verkligen ett häftigt lok! Men visst måste man få göra avsteg från sin plan och köride när man hittar så roliga saker!

D.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.880
  • Lindome
SV: Linfallets järnväg
« Svar #115 skrivet: tis 19 jan 2016, 20:52:15 »
Man behöver inte skämmas för det, det var ju en "Krokodil" här i somras o körde på Svenska järnvägen!  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #116 skrivet: ons 27 jan 2016, 21:42:49 »
Något har hänt med Bärsprånget.

H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

flygrc

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 126
SV: Linfallets järnväg
« Svar #117 skrivet: ons 27 jan 2016, 22:19:03 »
Något har hänt med Bärsprånget.



Aha, En framåtrallare  ;) :D
Siktar på epok III DB, HO digital Roco

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #118 skrivet: fre 29 jan 2016, 21:35:33 »
Skuggbangården, eller Bärsprånget, har nu äntligen fått växelmotorer och spårledningsövervakning på alla spåren.


Bärsprånget, spårplanstavla.
De blåa siffrorna är spårnumret, de vita numret anger antal 17-cm-fordon som hinderfritt får plats på ett spår. Längden motsvarar ungefär en 2-axlig godsvagn för en 40-fots-container.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
Spårledning i korta C-rälsväxlar
« Svar #119 skrivet: sön 03 apr 2016, 14:08:04 »
(Delvis kopierat men utökat inlägg från annan tråd.)

Här är bilden på hur jag skär/kapar i en C-rälsväxel Märklin 24611, 24612. Man gör exakt lika i en vanlig kort kurvväxel (Märklin 24671, 24672)




Såga av rälen vid den vita pilen.

Lyft upp den A-formade plåten genom att lossa fästfliken undertill som sitter fast i växelns korsning.
Klipp av plåten vid de röda pilarna.
Limma fast plåten och var noga med att plåten inte kommer åt någon av mellanrälerna!

Man behöver altså INTE kapa mellanrälen vid den röda pilen eftersom mellanrälen i dessa växlar är (och ska vara) helt elektriskt frikopplad mellan växeltunga och korsningen. Hur dessa växlar ser ut i Trixvarianten (2R) vet jag inte.

Elektriskt blir resultatet så här:




På växelns undersida:
Klipp upp rälernas jordförbindelser i växlens tre ändar på undersidan, på samma sätt som med vanliga standardräls. Förbind med tråd på undersidan mellan de skenor som ska hänga ihop elektriskt. Det är för att säkerställa god kontakt och för att inte all ström ska behöva passera genom den tunna plåten i förbindelse med korsningsspetsen.

De korta C-växlarna har isolerade mellanräler, och jordningen sker till plåten. Skälet är att släpskon ska kunna beröra mellanrälen utan att orsaka kortslutning. Det är inte alla lok som berör mellanrälen med släpskon, men t.ex. många av märklins RC-lok gör det.

I exemplet ovanför så byter alltså spårledningen sida på det avvikande spårets skenor.

Ovanstående modell av spårledning i de korta C-rälsväxlarna tycker jag är absolut enklast att göra av alla metoder som jag hittills har sett på nätet och den är även heltäckande, dvs inte en milimeter är utan detektion. Även om en axel står exakt över skarven så kommer det normalt att ske en detektion över skarven.

Enda nackdelen är att man tvingas kapa en av rälerna, men med tunn trissa så syns det knappt, och vill man kan man säkert fylla igen skarven med något isolerande material.

Vid kapning med dremmel så måste du kyla rälerna med t.ex. små vattendränkta tygbitar eller vettexdukar så att befästningarna inte smälter.

Det kan vara en fördel att få in lite isolering i skarven mellan de kapade rälerna så att rälerna inte trycks ihop och ger en överledning och därmed kortsluter spårledningen.

Vad gäller spårledning i de långa slanka raka växlarna Märklin 24711, 24712 så finns inte någon plåt, utan då får man helt enkelt kapa mellanrälen vid röd pil. Även den varianten ger då heltäckande indikering och spårledningen byter sida på det avvikande spåret.
« Senast ändrad: sön 03 apr 2016, 14:10:13 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #120 skrivet: sön 07 aug 2016, 00:03:40 »
Ombyggnation med nya kurvväxlar, från 360 mm radie till 515 mm.

Före:



Efter:

(Märklin 24771 24772)

Topologiskt så är det inte någon förändring av spårplanen. genom att flytta ut växlarna till början av kurvan, så får växlarna plats. Det får den fördelen att jag även kunde flytta ut en annan växel, och tre mötesspår får nu ca 20 cm längre hinderfri längd. Ytterligare en fördel är att utdragsspåret från bangården blir något längre innan man behöver ta linjen i anspråk.

Efter några dagars tester, så upplever jag att tågen går något mjukare och bättre genom kurvan. Jag passade även på att förse rampen som bär spåret med justerskruvar av gängstav vilket medger en mer precis reglering av stigningen.

Före:


Efter:

« Senast ändrad: sön 07 aug 2016, 00:24:02 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.792
SV: Linfallets järnväg
« Svar #121 skrivet: sön 07 aug 2016, 11:12:13 »
Det blev väldigt bra  :up:
Ser ut som du redan tidigare förberett för detta byta.

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #122 skrivet: tis 16 aug 2016, 20:39:53 »
Det blev väldigt bra  :up:
Ser ut som du redan tidigare förberett för detta byta.
Det var egentligen förberett för den mest saknade C-rälskomponenten, nämligen slank korsningsväxel. Slank kurvväxel var något otippat, men ändå ganska bra. Jag hoppas verkligen att Märklin gör en 24724, slank korsningsväxel inom ett eller två år, men växeln har ju efterfrågats sedan de raka slanka växlarna kom, och Märklin är uppenbarligen mycket försiktig med den typen av investeringar.


Dags för lite vagnsbilder:
Littera Fas126
Märklin 48454, ett set med fem vagnar.



Här i Struktons arbetståg


Vagnarna kan tippas åt båda sidor.


« Senast ändrad: fre 19 aug 2016, 21:54:40 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #123 skrivet: tis 16 aug 2016, 20:59:17 »
Vagnar med huv, Littera Shimmns




H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Linfallets järnväg
« Svar #124 skrivet: tis 16 aug 2016, 21:23:39 »
Några jämförande bilder på Pikos Mak 1206 och ett ommålat Märklin Mak 1206














H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning