Författare Ämne: Linfallets järnväg  (läst 67483 gånger)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
Linfallets järnväg
« skrivet: lör 25 aug 2012, 17:02:17 »
Nu är det äntligen dags efter flera års fåtöljrallande, planering, spårsallad på köksbordet.

Lite förberedelse:

Det blev ju lite litet så bäst att fixa lite nödvändiga prylar.

Provläggning av lite spår för att se hur det blir.
« Senast ändrad: lör 25 aug 2012, 17:13:16 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
SV: Linfallets järnväg
« Svar #1 skrivet: lör 25 aug 2012, 18:09:21 »
Grattis blir kul att följa / Ola

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.783
« Svar #2 skrivet: lör 25 aug 2012, 18:29:36 »
Nu är han på G igen :)
Spännande konstruktion på hissanordningen

Mj-Philip

• Användare
  • Antal inlägg: 252
« Svar #3 skrivet: sön 26 aug 2012, 08:45:51 »
Det här blir spännande och följa.
Mvh Philip

SuperLampster

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #4 skrivet: sön 26 aug 2012, 20:24:05 »
Mycket spännande, bra val av namn till banan :)

//Henrik

LeoArietis

• Veteran
« Svar #5 skrivet: mån 17 sep 2012, 12:53:08 »
Efter inköp av plywood så har jag provat lite olika layouter. Jag fick lite bra tips av min sambo och det fick följden att den ursprungliga idén fick jobbas om. I princip en omkastning av bangården till bortsidan av diagonalen. Det ger betydligt mer utrymme för urbant landskap och en bättre visuell balans. Då kommer också entrésidan (eller stadssidan) av stationen att hamna mer i förgrunden, så det skall bli spännande att sedan försöka planera hur staden skall bli.

Omplaneringen gör att det saknas några växlar så de finns nu på inköpslistan. Till exempel så saknas en slank växel till krysset i förgrunden.
« Senast ändrad: ons 26 sep 2012, 09:52:42 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
« Svar #6 skrivet: mån 17 sep 2012, 17:30:09 »
Tycker du att hissanordningen fungera som du tänkt?
Onekligen en intressant lösning :)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.499
« Svar #7 skrivet: mån 17 sep 2012, 18:49:43 »
Tänk på att du skall kunna nå alla spår, för både att kunna lyfta på ev urspårade fordon men även rengörning av spår.

/Lars

Matajen

• Stammis
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
« Svar #8 skrivet: tis 18 sep 2012, 10:48:26 »
Vad är det för dimensioner på bordet? Det ser inte så stort ut, men du verkar få plats med massor av spår.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

LeoArietis

• Veteran
« Svar #9 skrivet: tis 25 sep 2012, 22:02:21 »
Tycker du att hissanordningen fungera som du tänkt?
Onekligen en intressant lösning :)
Det är inte meningen att hissa upp eller ner varje dag. Förhoppningsvis så kommer det funka utan problem. Eventuellt kommer jag komplettera med en vinsch för att enklare kunna veva upp banan. Jag skall även göra någon justering av hur linorna går och även fixa några rullar som avbärare mot lyftkonstruktionen.

Vad är det för dimensioner på bordet? Det ser inte så stort ut, men du verkar få plats med massor av spår.

Planen är att inte riktigt alla spår skall synas.

Dimension på bordet är cirka 3,1*1,3 m. Bordshöjd ca 1,17 m och nollplanet hamnar därför på ca 1,3 m över golv. 
Stommen är byggd av 95*15 mm furu limmat i L-profil med 65*15 mm. Rutnät i mitten av 43*15 mm med ungefär 45-50 cm lucka.
Lyftstomme av 70*45, 45*45 och 90*45 regel, höjd ca 2,4 m.

Tänk på att du skall kunna nå alla spår, för både att kunna lyfta på ev urspårade fordon men även rengörning av spår.

/Lars

Banan vilar på rullar som ligger på en träbalk när den är nedsänkt. Därför kan jag lätt rulla ut banan från väggen och komma åt andra sidan. Det skall även planeras in någon lucka i banan.

Trafikidé är en relativt stor station på en svensk huvudlinje med i huvudsak fjärrtåg, epok V.

Spårplanen är inte helt spikad ännu, men i princip folded dogbone med skuggbangård i ena "benknotan" och station i tätort mitt på "benet".
« Senast ändrad: ons 26 sep 2012, 10:02:56 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #10 skrivet: tis 25 sep 2012, 22:09:36 »
Nu har det kommit lite mer spårmaterial från butiken. Till helgen så skall jag förhoppningsvis kunna börja med skuggbangården, men först behöver en plywood sågas till.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #11 skrivet: ons 26 sep 2012, 09:35:11 »

Här håller jag på att modifera C-rälsen, märklin 24711, 24712, 24640, 24188. Det behövs kapas lite banvall på spårkorset och även på de raka skenorna.

De raka skenorna skall kapas till cirka 178 mm längd (inte gjort på bilden), och då sågar jag ut en bit i mitten på skenan så att kontaktbleck och snäppfästen behålls.

Växlarna behöver inte modifieras. Spåravståndet blir 90 mm. Skillnaden mot normalavståndet tas upp genom att förskjuta parallellspårens kurvor mot varandra och jobba med blandning av radier.

En sånt här växelkryss heter Hosenträger på tyska (hängslen). Hu vanligt det är med sådana i Sverige vet jag inte. Förmodligen försöker man bygga bort dem idag och i stället lägga två växelpar på rad. Fördelen med en Hosenträger är att den sparar plats på längden och det är ju något som en modellrallare ofta behöver göra.

En till sak med krysstationer som har spårkors är att de ger ett grafiskt spännande mönster.

« Senast ändrad: ons 26 sep 2012, 09:53:44 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Peking

• Stammis
« Svar #12 skrivet: ons 26 sep 2012, 20:56:09 »
Hej detta blir ju snyggt!
En fråga skulle det inte ha fungerat med korset som är för slanka växlar ?
Mvh Ola

LeoArietis

• Veteran
« Svar #13 skrivet: ons 26 sep 2012, 21:12:09 »

Hej detta blir ju snyggt!
En fråga skulle det inte ha fungerat med korset som är för slanka växlar ?
Mvh Ola

Det slanka spårkorset har samma vinkel som växlarna, dvs 12,1 grader. Här går ju växlarna mot varandra och vinkeln blir då dubbelt så stor och då passar R2-spårkorset som är 24,3 grader.

Här är det färdiga resultatet:

Så här skarvar jag ihop kapade skenor på undersidan. Smältlim som armeras med ståltråd.

Därefter löder jag tre sladdar mellan de elektriska förbindelserna i varje ände, mittledare, höger och vänster skena.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.624
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #14 skrivet: ons 26 sep 2012, 22:43:32 »
"Hosenträger", hehehe ;) Dom är väl ganska vanliga på stationer, iofs oftast lite äldre. Har ett exempel från Östersund och har sett det i Krylbo men även i Karlstad:

Kul byggge förresten, både växeln och banan! :up:
« Senast ändrad: ons 26 sep 2012, 22:45:40 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Peking

• Stammis
« Svar #15 skrivet: ons 26 sep 2012, 23:15:55 »

"Det slanka spårkorset har samma vinkel som växlarna, dvs 12,1 grader. Här går ju växlarna mot varandra och vinkeln blir då dubbelt så stor och då passar R2-spårkorset som är 24,3 grader."

Då förstår jag har själv ett sådant men med det "lilla" spårkorstet din lösning är mycket snyggare kanske man byter vart efter men fyra slanka växlar svider lite i plånboken så det får vänta.

Tack för pedagogisk beskrivning och tydliga bilder  :clap:
Ola

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.381
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #16 skrivet: sön 30 sep 2012, 11:02:35 »
Man får tacka för tipset!  Jag hoppas att det inte är copyright och enbart knutet till modelljärnvägen.
Nu vet jag hur jag skall bli av med cyklarna som ständigt står i vägen genom att hissa upp dem i taket i garaget. ;)

Var inhandlades hissanordningen?
« Senast ändrad: sön 30 sep 2012, 11:07:14 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

LeoArietis

• Veteran
« Svar #17 skrivet: sön 06 jan 2013, 22:52:34 »
Det går långsamt framåt. Delvis beroende på att jag har gjort en liten tilläggsprojektering och som alla i byggbranschen vet så brukar det då bli ordentliga förseningar...

Här är en bild på tillägget, och det kommer bli knepigt att få ihop det här med höjderna mellan olika spår på olika platser. Ett typiskt problem som uppstår är var alla bärande pelare skall fästas utan att blockera något annat spår, eller hur kan man smita emellan över och under två olika spår. Dessutom hur skall jag lyckas styra lutningen och doseringen på bron samtidigt som jag skall få plats att jobba under en befintlig plywood.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

faller hansen

• Användare
  • Antal inlägg: 132
« Svar #18 skrivet: tor 10 jan 2013, 01:58:13 »
ser ju lovande ut :up: :up:

LeoArietis

• Veteran
« Svar #19 skrivet: sön 03 feb 2013, 13:03:33 »
Bild på upphissad anläggning. Lägg märke till rullarna i underkanten på lyftbordet. Dessa gör att anläggningen kan rullas ut från väggen för åtkomst.

Upplyft anläggning, från rummets ingång. Stödbenet är uppvikt.

Upplyft anläggning, inifrån rummet.

« Senast ändrad: mån 01 apr 2013, 19:35:35 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #20 skrivet: sön 03 feb 2013, 13:18:25 »
Jag har inte postat eller fotograferat så mycket så här kommer lite gamla bilder.

Här är "betaversionen". En hel del förändringar har gjorts på bangården som ligger över skuggbangården.

Inför uppritning och utsågande av platta till skuggbangården. Infart (nedfart) är det vänstra spåret av de två till höger.

« Senast ändrad: sön 03 feb 2013, 13:22:26 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Matajen

• Stammis
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
« Svar #21 skrivet: mån 04 feb 2013, 10:56:51 »
Snygg hisskonstruktion!  Jag var inne på något liknande först, men sen jag valt att bygga i garaget så kändes det inte lika nödvändigt.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

LeoArietis

• Veteran
« Svar #22 skrivet: lör 02 mar 2013, 21:27:41 »
Provkörning som variation mot byggande och planerande.

Stationsområdet, men ännu inte helt klart med alla detaljer i spårplanen.

Byte till vänsterspår på paradsträckan ner mot skuggbangården. 

Snart dags att fortsätta med tredje nivån, men just nu är det stopp.

« Senast ändrad: lör 02 mar 2013, 21:32:41 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #23 skrivet: mån 01 apr 2013, 19:05:43 »
Det går långsamt framåt. Nu har jag i alla fall bestämt mig för var bron skall gå och det blir lite förändrat mot ursprungsplanen. Dels för att jag inte fick plats mellan dubbelspåret med pelare, dels för att jag vill få lite mer utrymme för stadsbebyggelse och godsmagasin. Det blir verkligen en annan känsla att lägga ut spåren jämfört med att bara ha ett gammalt program för spårplanering och sedan ställa ut några byggnader. Inte omöjligt att det blir lite mer omarbetning på bangården.

Ett tips på hur man kopplar in sladdar från växlarna mottages gärna. Skruvplintar är inte idealiska för så små sladdar, men de är ju bra priser på dem.

Så här drygt trekvatsvägs in i grundbygget så har jag lärt mig att det hade varit bättre att använda mer plywood hellre än planhyvlat. Plyfa är lite mer formstabilt och spricker inte när man skruvar i det.

Stödbenet förses med låshasp för det uppfällda läget. Alltid bra att göra det så fort som möjligt så man inte glömmer och blir hemmablind.

Underjorden har fått en mängd flexrör för sladdar från växlar och avkopplingsskenor.

Känns inte jättelockande att börja skarva på alla sladdar, men det måste göras, lägga om växlar för hand är jobbigare!

X2-sport fick motionera lite och även tjänstgöra som test för den nya bron. Än så länge utan ordinarie bropelare! Det blir en lång vid härlig svepande 72-graderskurva över bangården. Frågan blir sen om det skall vara gråbetong eller infärgad betong som i nya faluröda Årstabron?

Ett godsmagasin, än så länge både olimmat och omålat. Lite kul modell som går att bygga så pass mycket utan lim. Det skall stå i närheten av stationshuset vid ett stickspår som också kan användas för vändande rälsbussar eller kortare motorvagnståg. Jag klipper gärna till på en tvåvagnars X52 i västtrafik-färg!

Jag har även snickrat ihop en saknad 44-mm-skena, den är helt enkelt två hack kortare än 77 mm...

« Senast ändrad: mån 01 apr 2013, 19:30:30 av LeoArietis »

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 650
« Svar #24 skrivet: ons 15 maj 2013, 11:32:53 »
Snyggt!

Jag har planerat i flera år att göra något liknande, men min spårplan ser just nu mest ut som på första bilden...