Författare Ämne: Ödestugubanan del II  (läst 16441 gånger)

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.122
SV: Ödestugubanan del II
« Svar #50 skrivet: fre 17 jul 2015, 18:41:06 »
Numera föds ungarna upp med läsplattor och välling!
Kul med besök! Mycket fin anläggning du har !
Ola

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 629
    • Min hemsida
« Svar #51 skrivet: fre 17 jul 2015, 21:16:10 »
Tack Ola, trevligt att höra!

Jag gillar din anläggning med, har dessutom själv suktat efter en Robel. Har du fått till nåt med spårvagnen eller ligger det projeket helt på is?

Citera
Numera föds ungarna upp med läsplattor och välling!

Ja, det verkar så..
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
.. och en vacker dag kör jag förhoppningsvis även i N-skala..

Peking

• Stammis
« Svar #52 skrivet: fre 17 jul 2015, 22:29:39 »
[quote author=jean link=topic=10886.msg163575#msg163575 date=1437160570

Jag gillar din anläggning med, har dessutom själv suktat efter en Robel. Har du fått till nåt med spårvagnen eller ligger det projeket helt på is?

Citera

Nja inte direkt på is men jag funderar lite fram och tillbaka om hur jag ska ha det.
Med vänlig hälsning, Ola

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #53 skrivet: lör 18 jul 2015, 07:20:35 »
Citera
Nja inte direkt på is men jag funderar lite fram och tillbaka om hur jag ska ha det.

OK, jag har ju en statisk spårvagn på min anläggning, den är inlåst på ett 20 cm kort stickspår utan förbindelse med omvärlden... Hittills iallafall.

Kunde inte hålla mig när paketet med motorsatsen dök upp igår så jag gjorde klart Krokodilen. Här ses min version av årgångståget gästa Ödestugu station. Uppmärksamheten är inte jättestor men några entusiaster syns på gångbron över spåren, filmandes och fotograferandes. Några schweizare ville absolut följa med så de hängde på en egen vagn på slutet som kanske anas i skuggorna... (Ja, jag tar kort med mobilen i dåligt ljus, då blir det inte bättre än så här.. :) )

(Jag provade även att sätta dit en släpsko, det fungerade bra det med, en kort tur togs på Märklinslingan)

Efter en kortare resa kom så årgångståget till Stationen, där det för dagen hade ordnats veterantågsträff, där sågs såväl TGOJ's samt SJ's Hg-lok med äldre tåg. Ett nyare tåg med Green Cargo som dragare väntar på att få gå vidare.

« Senast ändrad: lör 18 jul 2015, 08:04:50 av jean »

BBd46

• Användare
  • Antal inlägg: 26
« Svar #54 skrivet: tor 06 aug 2015, 22:30:32 »
Ser riktigt trevligt ut med en krokodil på spåret.
Du nämnde något om ett lok i skala 1:1 i september?
Med vänlig hälsning / Birger
Bygger MJ-relaterade dioramor i H0

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #55 skrivet: ons 12 aug 2015, 06:30:13 »
Citera
Du nämnde något om ett lok i skala 1:1 i september?

Ja, en krokodil dyker upp i Sverige den 6/9 för att sedan ta sig till Järnvägsmuseet i Gävle för att fira 100 år med el på järnvägen i Sverige. Det finns (har funnits?) möjligheter att åka med tåget både norrut och söderut. Vad jag vet är resan norrut fullbokad men söderut tror jag fortfarande det finns platser kvar. Undertecknad ska själv åka med en bit, mellan Hallsberg och Avesta mån 7/9. P.g.a diverse bestämmelser får Krokodilen bara gå för egen maskin 200 km i taget, därför finns det delsträckor efter vägen då Krokodilen drar, annars drar ett "modernare" lok.

Den 12/9 går det s.k "Årgångståget" mellan Stockholm och Gävle med följande sammansättning:

Krokodilen först
Följevagn DFo33 3918
Personalvagn Ao3 3945
Restaurangvagn Ro3b 3749
2-klassvagn Bo5b 4356 Vagn 1
2-klassvagn Bo5b 3295 Vagn 2
3-klassvagn Co8cs 3200 Vagn 3
3-klassvagn Co8d 3137 Vagn 4
3-klassvagn Co9b 2798 Vagn 5
3-klassvagn Co13 Vagn 6

Mitt "Årgångståg" kan ha vissa likheter med det riktiga "Årgångstågets" sammansättning.. :) (Det är ju signifikant för mitt mj-rallande, att jag verkligen inte är niträknare utan det ska "kännas OK", och då får man emellanåt skapa sin egen sanning... Och sina egna miljöer. )

Här finns mer information om eventet:
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveriges-Jarnvagsmuseum-Gavle/tagtrafik/Aktuella-resor/Krokodil-september/

Och här är Krokodilen som kommer att användas:
« Senast ändrad: ons 12 aug 2015, 06:45:56 av jean »

Peking

• Stammis
« Svar #56 skrivet: tor 13 aug 2015, 20:58:07 »
Visst vill man ha en krokodil  :) Vem vet om det blir så , men man kan ju inte ha allt :)
Vore maffigt att få se den live !
Mvh Ola

BBd46

• Användare
  • Antal inlägg: 26
« Svar #57 skrivet: tor 13 aug 2015, 22:02:04 »
Tack Jean för intressant information.
Lycka till på resan.
Hoppas kunna få en skymt av krokodilen den 16 sept. när färden går förbi Alvesta.
Med vänlig hälsning / Birger
Bygger MJ-relaterade dioramor i H0

DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 227
« Svar #58 skrivet: fre 14 aug 2015, 07:54:10 »
Tack för information!
Det får bli till att bege sig ut på Krokodilspaning!!
 :handshake:
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #59 skrivet: fre 14 aug 2015, 16:49:18 »
Citera
Visst vill man ha en krokodil  :) Vem vet om det blir så , men man kan ju inte ha allt :)

Ola, klart du ska ha en krokodil!

Citera
Tack Jean för intressant information.
Lycka till på resan.
Hoppas kunna få en skymt av krokodilen den 16 sept. när färden går förbi Alvesta.

TAck, lycka till själv, Birger, hoppas du får syn på krokodilen i Alvesta..

Citera
Det får bli till att bege sig ut på Krokodilspaning!!

Lycka till du med!

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #60 skrivet: lör 11 jun 2016, 10:24:12 »
Ödestugubanan lever vidare! (Såg att det var nästan ett år sedan förra uppdateringen så nu tycker jag det är dags att skriva lite)

Det som hänt sen sist är inte jättemycket mer än att jag nu bestämt mig för att renodla lite mer och då är det TGOJ-stuk som gäller. Bergslagen och TGOJ ligger mig varmt om hjärtat därav att jag nu "snöat in" på TGOJ. Jag har under vintern sålt undan mycket annat men även börjat samla på mig rullande material och annat som passar in i en tänkt TGOJ-liknande miljö med inspiration från bergslagen. Nu är jag inte fundamentalist på något vis, detta är ju ett projekt som i stort styrs av nostalgi och det som "Känns rätt". Därför kommer det även finnas lite annat som inte har ett dugg med Bergslagen och TGOJ att göra på banan men det är ju tjusningen med detta, man bestämmer ju själv över sin egen värld! Tidsperioden verkar hamna runt 1998-2004 ungefär, dvs någorlunda modernt men ändå inte. Men även här kommer ju undantag att göras, man kan aldrig veta vad som eventuellt dyker upp på Ödestugubanan. :)

Det kommer även göras en rätt genomgripande förändring av spåren och framförallt kommer en del kurvor att rätas ut, det kommer bara finnas 360 mm radie på några enstaka avsnitt på en lokalbana, i övrigt blir minsta radien 430 mm ungefär, detta för att kunna framföra vissa lok som inte funkar på mindre radie än ca 400 mm.. Det kommer även spårsaneras på vissa ställen samt lite annat. Regnar det för mycket under sommaren påbörjas nog banarbetena tidigare än till hösten..!

Dessutom har det under lång tid gjorts förberedelser för en hyllbana i N-skalan. Jag har inspirerats av flera här på forumet som bytt skala men också några som har eller har skaffat sig en till skala och nu har även jag sällat mig till dem. (Ja, jag har ju förvisso fuskat lite med G-skala men den ligger i källaren och väntar på "något"...) Jag har till sist bestämt mig för Fleischmann/Rocos räls och det blir en bana med en huvudstation, en landsortsstation samt en bangård och en industri. Ingen egentlig förebild mer än att det rullande materialet mestadels är modernt.

Banan byggs som sagt som en hyllbana i mitt kontor och mitt skrivbord hamnar ungefär mitt under huvudstationen. Måtten är ca 360x120 cm. Höjd över marken blir ca 130 cm, det finns en tanke med det men det listar ni nog ut själva vad det är för tanke... Den tänkta spårplanen ser ut ungefär så här:

Till sist vill jag önska alla en trevlig sommar!
« Senast ändrad: lör 11 jun 2016, 11:22:41 av jean »

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 684
« Svar #61 skrivet: lör 11 jun 2016, 13:26:00 »
Hej,

Ser bra ut det där :up:. Har ju själv både en H0-anläggning och en N-skaleanäggning. N-banan är på 145 cm höjd och H0 på ca 160 cm. Har också banen efter väggarna och ett skrivbord under en station :). Det är ett väldigt velande mellan skalor, epoker mm...det enda kontunuerliga är att det bara är svenskt. Har även haft ett gäng malmtåg också, men sålt av.Men nu är det epok IV, dvs 1970-1990, i alla fall och enbart rullande som kört på Bohusbanan i Västsverige.

Håller också på att renodla, då jag långsamt bytt ut all 3R mot 2R...har bara en liten slinga 3R kvar med fem lok och några vagnar. Letar efter ersättningslok där i 2R. Du har väl också både 3R och 2R? Hur gör du där? :)

/hanlof

Svenskt 1970-2006: H0 2R DCC, N-skala DCC, fd "märklinare"

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #62 skrivet: lör 11 jun 2016, 16:32:49 »
Jag känner igen velandet mellan epoker och skalor och annat...Men nu tror jag att det svängt in mot nåt mer permanent. Och säkert 90% i H0 kommer vara svenskt, i N-skalan är det betydligt mindre andel, 30-50% kanske.

Citera
Du har väl också både 3R och 2R? Hur gör du där?

Jodå, det stämmer men jag håller på att släppa 3-rälsen helt men kommer återanvända en hel del av den rälsen fast köra 2-räls på den istället. Kommer att koppla på ett sådant sätt att det kan gå att återställa till 3 räls relativt enkelt.. Jag har också sålt det mesta rullande för 3r men behållit några gamla lok (Ett D109 t.ex) för nostalgins skull.
« Senast ändrad: lör 11 jun 2016, 16:38:39 av jean »

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.621
« Svar #63 skrivet: lör 11 jun 2016, 22:10:05 »
Trevlig bana, och även jag gillar TGOJ's gröna och blå färger.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #64 skrivet: lör 11 jun 2016, 22:19:16 »
Trevligt att höra att du gillar min bana. :)

TGOJ blågrönt är väldigt trevligt tycker jag. Gillar även den gröna färgen de hade på BT-loken t.ex.

olleF

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
    • http://frykmo.se/mj
« Svar #65 skrivet: sön 12 jun 2016, 20:53:22 »

Bergslagen, TGOJ och så lite planer för skala N - Det här gillar jag.  :handshake:
Vi får hoppas på omväxlande väder i sommar   :clap:
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #66 skrivet: fre 11 aug 2017, 13:14:08 »
Tiden går så fort! Plötsligt inser jag att det gått drygt 5 år sedan jag drog igång ödestugubanan version 2.0 i min källare. Men nu har tiden sprungit ifrån den banan och det är dags för Ödestugubanan 3.0. Således skall den nuvarande banan rivas, beslutet är fattat och väntar nu bara på verkställandet.

Tidplanen är högst osäker men rivningen påbörjas troligen under hösten. Ett fåtal partier kommer att återanvändas i 3.0 av nostalgiska skäl. Men det mesta skattas åt förgängelsen..

När sen tiden är mogen kommer en ny anläggningstråd skapas för den nya banan! Men jag kan redan nu nämna att givetvis kvarstår temat Bergslagen och TGOJ. Den eventuella N-skalebanan/hyllbanan i mitt kontor är heller inte bortglömd!
« Senast ändrad: fre 11 aug 2017, 13:17:29 av jean »

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 111
« Svar #67 skrivet: fre 11 aug 2017, 17:17:25 »
Kul att se på ditt tåg. Jag har haft en anläggning som var nästan lika stor som din anläggning. Fast jag tyckte det var lite för liten som jag skulle önska förlänga ca 2 meter i längden men det gick inte för annars måste jag riva en vägg. Jag hade ånglok big boy som drar många vagnar där insåg jag att anläggningen var för liten o det stod i vägen mitten i växlarna.. Men nu är anläggningen borta för jag var tvungen riva upp o sparar anläggningen till en annan lokal tills jag hittar en som är bra.. Kul o spännande att se på din anläggning..

ekenberg

• Användare
  • Antal inlägg: 205
  • modelljärnvägsrallare....
« Svar #68 skrivet: lör 12 aug 2017, 12:26:38 »
Nej.....inte en bana till som rivs....

Men det är klart, Jean man känner alltid själv bäst vad som är rätt. Jag har ju tampats med samma tankar, men tagit beslutet att fortsätta i långsam takt ;) på det jag har....
Lycka till och jag hoppas du snart är tillbaka med Ödestugubanan 3.0 :up:
kung i min värld....

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 684
« Svar #69 skrivet: sön 13 aug 2017, 12:17:31 »
Ser fram emot fortsättnngen...det var ju 3R och 2R samt N-skala :). Själv har jag nu efter många år fasat ut 3R...det tog drygt två år att hitta motsvarande lok mm i 2R och sålt av allt i 3R. Är ju från barnsben "märklinare", så det är en vändning minst sagt. Så nu har jag H0 2R och en anläggning i N-skalan också...bara svenskt rullande.

Hur gör du med din 3R?  ;)

Hälsningar

hanlof
Svenskt 1970-2006: H0 2R DCC, N-skala DCC, fd "märklinare"

jean

• Stammis
    • Min hemsida
« Svar #70 skrivet: sön 13 aug 2017, 19:53:56 »
Märk64lin: Trevligt att du gillade min bana.. Men nu går den mot sitt slut. Men förhoppningsvis skall nästa bli "Bättre". (Vad som nu menas med det...  :) )

ekenberg: Jo men detta beslut har värkt fram under lång tid. Men jag insåg till sist att det helt enkelt var dags. Jag ser för övrigt fram mot din tilltänkta utbyggnad. :)

hanlof: Ja du.. Jag har sålt undan det mesta i Märklinväg. Har behållit några lok i TGOJ-tappning samt ett par gamla reliker som jag inet riktigt kan skiljas ifrån.. :) Det KAN vara så att det trots allt blir en mini 3R bangård där de gamla TGOJ/Märklinloken får hållas... Men det får vi se. Har även behållit ett rent fantasilok jag köpte för ett antal år sedan, nån tysk som gjrode ett slags SKF-lok. Tycker det är lite roligt trots allt.