Författare Ämne: Igelviksbanan  (läst 50333 gånger)

LarsRobert

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 527
SV: Igelviksbanan
« Svar #100 skrivet: tor 07 jan 2016, 13:25:46 »
Ber om ursäkt för det onödiga frågan. Jag såg din bild på byggsatsen när jag backade lite i tråden. Då hade du tur som hittade den. Passar riktigt bra!

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.772
SV: Igelviksbanan
« Svar #101 skrivet: fre 15 jan 2016, 14:58:34 »
Kul att se din bana växa!
Jag tycker det har blivit riktigt fint!

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #102 skrivet: fre 15 jan 2016, 15:22:38 »
Ja, jag knogar på i lugn takt. Jag gav mig 5 år att bli klar, och nu har det gått snart 3 och ett halvt, så planen håller väl ganska väl. Sen beror det på vad man menar med klar förstås.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Niclas

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 256
    • Järnvägen till Marieborg
SV: Igelviksbanan
« Svar #103 skrivet: sön 17 jan 2016, 22:03:25 »
Vad fint det blir! Du skapar trovärdiga svenska glesbygdsmiljöer. Man nästan känner lugnet och tristessen i bilderna. Är också imponerad av den fina bakgrunden du målat.

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #104 skrivet: mån 18 jan 2016, 10:46:56 »
Vad glad jag blir att du uppfattar tristessen! Det är precis den jag eftersträvar. Tristess, eller tråkighet, känns ibland som en bristvara i vårt nuvarande samhälle. Nuförtiden kan jag känna att en känsla av mild tristess är en skön lyx, och järnvägsmiljöer erbjuder ofta denna känsla. Det gäller särskilt de som finns i "avkrokar". En gammal G-vagn på ett halvt igenvuxet stickspår - det kan ge en känsla av nästan översinnlig frid.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #105 skrivet: tor 11 feb 2016, 21:57:03 »
Y7-ekipaget passerar.



På stationen. (Jag ser att jag måste trycka ner perrongen lite...)




Ett rälsrengöringståg, draget av T44, passerar i bakgrunden.


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

jorwes

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.019
SV: Igelviksbanan
« Svar #106 skrivet: fre 12 feb 2016, 08:38:19 »
Så snyggt det är!
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #107 skrivet: mån 15 feb 2016, 13:34:14 »
Passade på och tog fram lite tåg i helgen och körde en del. Det har mest varit byggande de senaste månaderna, så man märker att kontakten inte alltid är 100% och en del växlar har kärvat ihop pga slabbande med spraylim och annat. Nu verkar den mesta dock fungera ok. Här kommer lite bilder från körningen.




















































H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 803
SV: Igelviksbanan
« Svar #108 skrivet: mån 15 feb 2016, 17:17:53 »
Ser både trevligt ut och dessutom snyggt :clap:

hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

dennisb

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 393
SV: Igelviksbanan
« Svar #109 skrivet: ons 17 feb 2016, 11:36:56 »
Håller med. Men jag får en melankolisk känsla när jag ser ditt landskap, och det är bara positivt att det berör. Det är verkligen snyggt och välgjort.

D.

Niclas

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 256
    • Järnvägen till Marieborg
SV: Igelviksbanan
« Svar #110 skrivet: fre 19 feb 2016, 00:45:43 »
Det har verkligen blivit jättefint. Naturliga och mjuka färger, bra disponering av ytan och inte minst snygga spår och en fin bakgrund. Grattis till ett lyckat bygge!
Man riktigt känner vardagstristessen som finns i Degerby. Men helt plötsligt livas samhället upp för några minuter när det kommer ett tåg. För att sedan återgå till lugnet igen.
Hoppas få se många bilder från anläggningen framöver.

Gissberg

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 956
SV: Igelviksbanan
« Svar #111 skrivet: fre 19 feb 2016, 06:15:01 »
Ser jättebra ut, roligt med äkta svenska miljöer. Skulle önska bilderna hade mer djupskärpa så man ser mer. Har du möjlighet till manuella inställningar på kameran? Med ett stativ eller placera kameran på ett stöd kan du i så fall välja minsta bländare och kameran väljer då lång exponeringstid. Samt kan du välja glödlampsbelysning i stället för automatiskt så slipper du gulsticket.  :)
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #112 skrivet: fre 19 feb 2016, 09:05:38 »
Ser jättebra ut, roligt med äkta svenska miljöer. Skulle önska bilderna hade mer djupskärpa så man ser mer. Har du möjlighet till manuella inställningar på kameran? Med ett stativ eller placera kameran på ett stöd kan du i så fall välja minsta bländare och kameran väljer då lång exponeringstid. Samt kan du välja glödlampsbelysning i stället för automatiskt så slipper du gulsticket.  :)
Jo, när det gäller foto har jag en hel del att lära. Jag har inställningsmöjligheter på kameran och även ett stativ någonstans. Har tyvärr inte glödlampsbelysning i garaget, utan lysrör. I och för sig går det väl att rigga glödlampor.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Gissberg

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 956
SV: Igelviksbanan
« Svar #113 skrivet: fre 19 feb 2016, 12:02:09 »
Ser jättebra ut, roligt med äkta svenska miljöer. Skulle önska bilderna hade mer djupskärpa så man ser mer. Har du möjlighet till manuella inställningar på kameran? Med ett stativ eller placera kameran på ett stöd kan du i så fall välja minsta bländare och kameran väljer då lång exponeringstid. Samt kan du välja glödlampsbelysning i stället för automatiskt så slipper du gulsticket.  :)
Jo, när det gäller foto har jag en hel del att lära. Jag har inställningsmöjligheter på kameran och även ett stativ någonstans. Har tyvärr inte glödlampsbelysning i garaget, utan lysrör. I och för sig går det väl att rigga glödlampor.
Ja, har du inställningsmöjligheter på kameran så finns det både sol, mulet, glödlampor och lysrör, så det är bara att välja "lysrör" på kameran. Men det är framför allt djupskärpan man vill ha när man tar bilder på modellandskap. Ju mer vidvinkel man väljer desto mer djupskärpa blir det också.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #114 skrivet: tor 14 jul 2016, 10:17:42 »
Återigen har det gått några månader sen jag la in något. Jag får skylla på den omfattande tillbyggnad vi just håller på med i skala 1:1. Den tar en del fokus från det småskaliga bygget. Det betyder dock inte att jag är helt inaktiv. Mitt lilla samhälle börjar nu ta form med bl.a. mockupen av det radhus som var mitt barndomshem på plats. Jag ser dock att vägunderhållet i mitt lilla samhälle lämnar en del övrigt att önska.








H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #115 skrivet: tor 29 sep 2016, 15:43:18 »
Här kommer lite bilder från banan som nu är "klar", eller åtminstone har den nått den milstolpen att den är helt täckt av landskap. Nu ska jag bara njuta lite av att köra innan jag går vidare med ytterligare detaljering.








H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.949
SV: Igelviksbanan
« Svar #116 skrivet: tor 29 sep 2016, 16:02:09 »
Översiktsbild, tack
Torbjörn

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.671
SV: Igelviksbanan
« Svar #117 skrivet: tor 29 sep 2016, 21:46:36 »
Fina bilder, hur har du gjort nätstaketet?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #118 skrivet: mån 03 okt 2016, 18:59:06 »
Tack! Det är Busch artikel 1017, köpt hos MJ-specialisten i Luleå.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

MG

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: Igelviksbanan
« Svar #119 skrivet: sön 15 jan 2017, 15:35:01 »
Fantastiskt fint!

Vore kul att ta del av spårplanen som den ser ut i dagsläget  (som inspiration!):)

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #120 skrivet: mån 16 jan 2017, 09:01:13 »
Fantastiskt fint!

Vore kul att ta del av spårplanen som den ser ut i dagsläget  (som inspiration!):)
Hej,

du kan kolla min hemsida: igelviksbanan.wordpress.com/sparplan/

Där finns spårplanen och lite annan info om banan. Den är dock inte så flitigt uppdaterad och du hittar nog mer om banan i min tråd här på forumet.

/Mattias
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #121 skrivet: sön 05 aug 2018, 19:48:44 »
Hej alla MJ-rallarkollegor,

det var inte igår jag var inne och gjorde något inlägg här precis. Ändå har min tråd om Igelviksbanan inte halkat ner mer än till sidan 4. Har aktiviteten månne klingat av på senare år?
Hursomhelst, jag har byggt ut hemma och sedan har det varit en del personliga grejer som gjort att jag inte kunnat ägna mig åt banan. Nu har jag dock börjat lite smått, bl.a. har jag satt upp bryggor. Vanliga stolpar kommer följa inom kort. Jag tror dock inte jag kommer sätta upp kontaktledning, men jag får väl se. Så har jag placerat ut min lilla flakmoped vid pressbyrån, samt ett gäng skogsarbetare kring min skogsmaskin. Inga stora saker, men ändå, en flämtande låga av inspiration.










H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

jorwes

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.019
SV: Igelviksbanan
« Svar #122 skrivet: sön 05 aug 2018, 19:56:55 »
Nä ganska dött nu under sommaren i forumen verkar det som, har nog varit för varmt att göra något.

Snygga bryggor du satt dit, förstår helt din tanke om att inte ha ledning, jag svor nog åt alla stolpar som var i vägen på min bana.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

HåkanE

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 582
SV: Igelviksbanan
« Svar #123 skrivet: sön 12 aug 2018, 10:03:58 »
Verkligen snyggt med dina bryggor över spåren.   :up:
Jag tänker själv göra detsamma hos mig, men upplever det svårt att få bryggorna att passa in rakt ovanför mina spår. Känns som det är längre mellan spåren än vad bryggorna från Jecos sortiment tillåter.
Är detta något du också fick brottas med innan du fick upp dina bryggor?

En väldigt fin anläggning du har och jag önskar mig gärna fler uppdateringar från din sida.

//Håkan E

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #124 skrivet: sön 12 aug 2018, 12:38:44 »
Bryggorna från Jeco är specialbeställda enligt mina specifika mått. Om du ska göra detta så vänta inte för länge. Han som tillverkar bryggorna är i 90-årsåldern!
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com