Författare Ämne: Igelviksbanan  (läst 51361 gånger)

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
Igelviksbanan
« skrivet: mån 25 jun 2012, 14:06:03 »
Jag har diskuterat denna bana i lite andra trådar tidigare, men detta är alltså ett projekt som jag ser lite som ett övnings- och komma igångprojekt. (Målet på lite sikt är att bygga en N-bana.) Därför kommer jag att använda mitt befintliga Märklin-material, vilket är M-räls. Jag kommer dock att ballastera och måla rälsen för att göra det så naturtroget som möjligt. Vidare kommer jag att köra analogt. Allt för att inte investera mer än nödvändigt. Tanken är att bygga en station på 200 x 60 cm som ska vara delbar i mitten och gå att skruva ihop landskap mot landskap för lagring och transport. Tema och epok blir inte så strikt, även om det kommer finnas en dragning mot Sverige ca 1960-1970. Stationen kommer jag att göra så naturtrogen som möjligt, medan vändslingan i spårplanen kommer att bli mer räls på platta, åtminstone till en början. Jag kommer inte att följa någon modulstandard, men jag avser låna några drag från MMM 3R modulerna, tex. hålplacering. Än så länge är det mest skrivbordsarbete med banan, men efter semestern räknar jag med att börja bygga.



« Senast ändrad: tor 20 sep 2012, 16:20:10 av Matajen »
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviken - min övningsbana
« Svar #1 skrivet: fre 17 aug 2012, 09:17:45 »
Nu har jag grubblat fram och tillbaka, men nu slog jag till och beställde Märklins digitala startsats med T44. Det innebär att Igelviken inte blir en "övningsbana" utan jag kommer nu att bygga så bra jag kan med sikte på en permanent anläggning med c-räls. Grundidén kvarstår dock - att bygga i sektioner/moduler. Jag kommer att börja med en station så får vi se vart det leder.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
SV: Igelviken - min övningsbana
« Svar #2 skrivet: fre 17 aug 2012, 09:32:28 »
Men då är du välkommen in i den digitala världen och du kommer inte ångra dig  :up:


nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
SV: Igelviken - min övningsbana
« Svar #3 skrivet: fre 17 aug 2012, 14:42:09 »
Det är en trevlig grundsats så jag förstår dig, lika bra att gå "all in"  :up:
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviken - min övningsbana
« Svar #4 skrivet: mån 03 sep 2012, 10:32:32 »
Efter förhandlingar hemma så kommer min modelljärnväg att hamna i garaget. Jag måste bara städa lite och få till uppvärmningen. Detta innebär att jag inte har några större restriktioner vad gäller storlek på banan. :D Jag kommer dock inte bygga alltför stort eftersom jag vill kunna bli någorlunda klar inom rimlig tid. Däremot kanske jag ska öppna upp för expansion i framtiden. För att testa lite så byggde jag upp en åtta på golvet. En liten extra bonus nu när jag skaffat digitalt är att ett gammalt lok jag hade liggande visade sig gå att köra digitalt direkt (med lite omkopplingar). Summa summarum så överger jag nog min modell med en station +  vändslinga och satsar i stället på något med kontinuerliga trafikmöjligheter på 1,2 x 2,4-2,8 nånting.


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #5 skrivet: tor 20 sep 2012, 16:30:26 »
Uppe ur fåtöljen!

Ja, jag har inte börjat bygga ännu, men några vändor bråte till kyrkornas second hand och till tippen har gjort att jag börjat skapa utrymme i garaget. Sen har jag förstås inte kunnat låta bli att handla lite rullande materiel. En startsats med T44 följt av en Ue och en Y7. Blir till att hålla igen lite på utgifterna ett tag...


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #6 skrivet: ons 31 okt 2012, 10:50:04 »
Nu är jag i alla fall ur fåtöljen på riktigt. :D Tågbordet är konstruerat och på plats. Det blev dimensionen 3,10 x 1,40. Höjden har jag satt så att huvudnivån kommer att ligga på 125 cm. Det känns väldigt högt, men jag har läst många rekommendationer att ha till och med högre höjder, så jag testar väl på detta. Återstår att staga benen innan jag kan börja med själva banbygget.


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 803
SV: Igelviksbanan
« Svar #7 skrivet: ons 31 okt 2012, 21:43:51 »
Hej,

Kul att du är igång :up:

När det gäller höjderna, no worry :). Jag har min N-bana på ca 145 cm över golvet och H0-banan på 160 cm, båda är hyllbanor. Jag är dock själv 1,90 m lång. Tidigare hade jag anläggningarna betydligt lägre, t om knappt under en meter, värdelöst. :dead:

/Hans
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Mj-Philip

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 252
SV: Igelviksbanan
« Svar #8 skrivet: tor 01 nov 2012, 17:24:51 »
Uppe ur fåtöljen!

Ja, jag har inte börjat bygga ännu, men några vändor bråte till kyrkornas second hand och till tippen har gjort att jag börjat skapa utrymme i garaget. Sen har jag förstås inte kunnat låta bli att handla lite rullande materiel. En startsats med T44 följt av en Ue och en Y7. Blir till att hålla igen lite på utgifterna ett tag...



Rullande materiel kan man inte få nog av, jag och pappa har ca 110 vagnar och 9 lok. Och vi bygger en mindre anläggning än du.
Mvh Philip

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #9 skrivet: ons 05 dec 2012, 12:39:44 »
Det går framåt, men långsamt. Det positiva är att mitt MJ-projekt har tvingat mig att åtgärda en massa surdegar i garaget som städning, värme fönstersmygar och lister m.m. I går kom jag i alla fall dithän att jag kunde börja lägga den första rälsen. Det som syns på bilderna är slingorna till skuggbangården. Nu måste jag köpa mer räls och bygga vidare. Men nu är jag i alla fall gång på riktigt! :beer:


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

doktorzug

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 251
SV: Igelviksbanan
« Svar #10 skrivet: tor 06 dec 2012, 17:01:42 »
Snyggt det där.
Köpte du färdiga c-räls-satser eller la du en rälsplan och köpte det som krävdes för att ha alla olika bitar till din anläggning?

Är i precis samma sits som du med gammal m-räls och på väg till nytt digitalt startset men tänkte prova mixa m/c i ett övningsprojekt...

Marcus

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #11 skrivet: tor 06 dec 2012, 17:16:29 »
Det enda färdiga jag köpt var den digitala startsatsen samt en tidigare startsats jag har. I övrigt har jag köpt allt löst. Jag tycker inte det verkar löna sig jättemycket att köpa satser, särskilt om man får bitar man inte behöver. Det mesta av rälsen har jag köpt från Tyskland på eBay nytt från handlare. Jag funderar på att bygga något med min m-räls också, kanske någon sorts påhängsmodul till huvudbanan.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Peking

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.131
SV: Igelviksbanan
« Svar #12 skrivet: sön 09 dec 2012, 12:11:55 »
Hej Det vimmlar ju av nya anläggningstrådar mycket kul. Börjar spårplanen att "sitta"? Själv tycker jag att det är roligast när man börjar plocka med riktiga rälsbitar :)  Blir kul att följa / Ola
« Senast ändrad: mån 10 dec 2012, 13:46:12 av Peking »

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #13 skrivet: sön 09 dec 2012, 12:44:37 »
Rälsplanen sitter, åtminstone tills jag ändrar mig. Vi får väl se när jag byggt upp den om den håller. Nån detalj får jag säkert ändra.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #14 skrivet: mån 07 jan 2013, 20:32:41 »
Ja, inte går det fort framåt, men det blir en massa gjort i garaget och det är ju bra. Nu är i alla fall spåren för skuggbangården på plats och det är dags att påbörja den synliga delen. Nästa steg blir att beställa mer räls.


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

express

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 234
  • Brinner för det jag gör
SV: Igelviksbanan
« Svar #15 skrivet: mån 07 jan 2013, 21:42:02 »
Är i precis samma stadiet. Det år åt en hel del räls.
Snyggt jobbat

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #16 skrivet: tor 10 jan 2013, 10:16:56 »
Så där, nu har jag fixerat den fösta stigningen. Har inte provkört ännu, men det ser och känns bra.'


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #17 skrivet: lör 12 jan 2013, 18:29:16 »
Premiärkörning idag! :beer:
Har förvisso bara skuggbangården klar, men det var ändå kul att se tåget rulla. Och stigningen tycks funka utan problem. Skönt! Det är lätt att bli lite nojjig för det när man läser alla inlägg om stigningar här på forat. Vi får se när jag fått rundbanan på plats då kan det bli lite mer intensiv testning. Ska tillägga att stationen, Marienstadt tror jag den heter, ska inte vara på min bana. Det blir i stället Åmål från Heljan som jag just köpt och ska börja bygga.


H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #18 skrivet: mån 28 jan 2013, 11:43:27 »
Hängde på några fler godsvagnar, och då gick det minnsann inte så bra i stigningen. Efter en del meckande och minskande på diverse marginaler har jag nu i alla fall fått till en stigning som funkar med såpass långa tåg som kan bli aktuella på banan. Minsta grabben fick vara med och provköra (beklagar den dåliga skärpan):



Och här slingrar sig T44an med ett godståg genom de slanka växlarna. Synd att jag inte får plats med såna växlar överallt. De är verkligen eleganta.



Nu har jag lagt en beställning på mer räls så jag kan bygga vidare.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #19 skrivet: fre 08 feb 2013, 09:54:54 »
Jag knogar på sakta men säkert. Nu på sistone har jag fått vänta lite på några restnoterade rälsbitar, men igår kom de, så nu ska jag ha all räls jag behöver för banan. Igår kväll roade jag mig med att börja lägga ut rälsen för huvudstationen (ja, den enda om man inte räknar skuggbangården). Den känns bra så långt. Kul att se att de spårplaner jag fnulat med på datorn så lätt låter sig realiseras i verkligheten.





H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

doktorzug

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 251
SV: Igelviksbanan
« Svar #20 skrivet: fre 08 feb 2013, 11:31:48 »
det ser bra ut.
Gillar att du gjort en skuggbangård.
Tycker du att avkopplingsskenorna fungerar bra eller har du inte provat ännu?


/Marcus

Tomviking

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Igelviksbanan
« Svar #21 skrivet: fre 08 feb 2013, 11:47:14 »
Hej  En rak fråga

Vart i Tyskland köper du dina prylar???

Jag bor själv nära Lenis i Skärblacka/Norrköping.

En gammal nybörjare// Tomas
Märklin 3r c-räls
Kan motstå allt utom frestelser
http://www.svensktmjforum.se

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #22 skrivet: fre 08 feb 2013, 13:57:02 »
det ser bra ut.
Gillar att du gjort en skuggbangård.
Tycker du att avkopplingsskenorna fungerar bra eller har du inte provat ännu?


/Marcus
Jag har bara testat för hand på mitt skrivbord och det verkade funka. Men vi får se när jag kör "skarpt".
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Peking

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.131
SV: Igelviksbanan
« Svar #23 skrivet: fre 08 feb 2013, 14:02:03 »
Hej  En rak fråga

Vart i Tyskland köper du dina prylar???

Jag bor själv nära Lenis i Skärblacka/Norrköping.

En gammal nybörjare// Tomas


Här får du ett tips av mig.
Du tjänar kanske inte så mycket på rälsen men det finns ju annat också!
Jag brukar handla här när jag inte stöttar svenskt !
www.modellbahnshop-lippe.com/warenkorb/wk.asp?l=se
mvh Ola
ps frakten kostar ca 90 kr men det tjänar du lätt in kolla med valuta.se där kan du skriva euro och få det översatt till kroner.
« Senast ändrad: fre 08 feb 2013, 14:42:22 av Peking »

Matajen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 550
    • Igelviksbanan
SV: Igelviksbanan
« Svar #24 skrivet: fre 08 feb 2013, 14:03:38 »
Hej  En rak fråga

Vart i Tyskland köper du dina prylar???

Jag bor själv nära Lenis i Skärblacka/Norrköping.

En gammal nybörjare// Tomas
Den första omgången räls jag köpte, i princip materialet till skuggbangården, köpte jag nytt hos en handlare på eBay som heter Fraenkis-Bahnladen. Den andra omgången köpte jag från Modelljärnvägsspecialisen i Luleå. Både hos Trainshop, MJ Hobby och Modelljärnvägsspecialisten (och säkert många andra) är numer C-räls ungefär lika billig som hos Modellbahnshop Lippe i Tyskland, som många här på forat förordar. Fraenkis på eBay låg dock ännu lägre. Problemet med dem är att deras utbud varierar över tid. Före jul fanns det i stort sett full sortiment av C-räls, men nu saknar jag många komponenter.
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com