Författare Ämne: Tibro - en MMM-station  (läst 38213 gånger)

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.624
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #125 skrivet: fre 05 okt 2018, 21:48:26 »
Ja, det är ju lustigt att det står ett hus på samma ställe på båda bilderna. Man kan ju tro att bilderna är från samma plats.
Mycket spännande att ta det gamla konceptet med stolpkran och använda kontaktledningsstolpar. Bulten ner i betongfundamentet får inte missas.
Men jag kan inte skönja hur stagningnen i sidledd är gjord.
Den kranen borde göra stor success!

Det är görsvårt att avgöra exakt hur kranen är konstruerad, men visst ser det ut som två skuggor på bilden med kranen i motljus? Och att det bortre benet då också är fäst i betongen. Det stagar upp kranen i sidled, även om det verkar lite lite med såpass tätt mellan benens infästningar i marken. Men läckert om det är en kontaktledningsstolpe som kranarmen är gjord av, det skulle vara ett udda, kul inslag på en bana eller modul. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 845
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #126 skrivet: fre 05 okt 2018, 22:19:10 »
...  visst ser det ut som två skuggor på bilden med kranen i motljus? Och att det bortre benet då också är fäst i betongen. ...

Jag skulle kunna sätta en slant på att de båda stagbenen är tillverkade av rälsprofil, bara för att i bästa Kajsa Warg-anda fullfölja återbruksprincipen, eller ...?
- o000oo -

ArneL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 470
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #127 skrivet: fre 05 okt 2018, 22:30:32 »
Sök (googla) på ”derrick crane” och välj bilder, så får du flera bildexempel på den äldre typ av kran du är ute efter, dock ingen exakt likadan. (Och väldigt många moderna som inte alls liknar dem.) Bilderna visar ändå i stora drag på hur krantypen är konstruerad.
/A
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 845
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #128 skrivet: fre 05 okt 2018, 22:34:59 »
...
Undrar om de inte kallades stolpkranar..

Så kan det nog vara på ärans och hjältarnas språk. Krantypen var dock spridd även i andra språkområden varav i ett den var känd som Derrick-kran och som sådan även tillgänglig som modell eller som GDS-recept.
- o000oo -

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.534
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #129 skrivet: fre 05 okt 2018, 23:38:44 »
Jaa, och Derrick själv var en bödel hos drottning Elisabeth I.
Det är hans namn som alla dessa kranar bär.
Bengt W
H0 2R DCC

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #130 skrivet: mån 08 okt 2018, 11:09:36 »
Jag får provbygga lite tills jag hittar något som ser rätt ut i proportionerna.

Tänkte bygga klart posthuset som är påbörjat, se flik 2 och 3 i tråden, det som saknas är skorsten/ventilationstorn, fönster och dörrar.
Källarvåningen behöver jag också bygga med utvändig källartrappa. Den ska förstås försänkas ned i sektionens mdfskiva. Är nu inne på att montera hela posthuset relativt permanent i sektionen. Tänker fästa övervåningen mot källarvåningen med 4 små skruv med mutter och limma källarvåningen i mdf:en. Taket blir troligen löst.



Banvaktarstugan ska stå i närheten av posthuset och den är inte påbörjad ännu.



Banmästarhuset är påbörjat men inte klart, så även där behövs en byggsinsats.



Ritningar från Peter Lidskog.

Jag har hittat en öppen Facebookgrupp om Tibro, där jag bland annat hittat en del flygbilder som jag inte sett förut. Dom ger en bättre bild av hur tex träd och buskar har stått runt byggnaderna samt en del tidigare för mig okända större detaljer. Det blir bara mer att bygga.  :)

Mvh UB
« Senast ändrad: mån 08 okt 2018, 11:13:40 av ub »

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #131 skrivet: mån 08 okt 2018, 18:41:07 »
Jag skulle kunna sätta en slant på att de båda stagbenen är tillverkade av rälsprofil, bara för att i bästa Kajsa Warg-anda fullfölja återbruksprincipen, eller ...?

Då får du nog skicka den slanten till mig...

Stagbenen är i den storleken av kranar oftast av trä. Vanligtvis och så även i det här fallet förstärkt över och under med plattjärn som även förenklar fastsättningen i både den vertikala stolpen och i underliggande betongfundament.

SA

Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #132 skrivet: ons 10 okt 2018, 08:51:54 »
Skurit till dom första delarna till grunden, det blir en ram 11 mm hög.
Det är två utvändiga källartrappor och dom delarna tänkte jag skarva i mot ramen.
Sedan limma alltihopa i sektionens mdf-skiva.

För att skära ut fönsteröppningarna så tejpade jag ritningen ovanpå plasticcardbiten och använde sedan en byggnål för att markera fönstrens hörnpunkter och skar ut med skalpell och stållinjal. Blev rätt ok tycker jag.



Mvh UB
« Senast ändrad: ons 10 okt 2018, 08:57:20 av ub »

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #133 skrivet: ons 10 okt 2018, 13:21:24 »
Skurit till och tejpat ihop delar till den ena trappan för att se hur det ser ut och hur trappstegen ska göras.
Trappstegen tror jag att jag gör 2 mm höga och 3 mm djupa.




mvh UB

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #134 skrivet: fre 12 okt 2018, 13:36:40 »
Tänkte börja på banvaktsstugan som jag idag tror är ett fik, https://www.restaurangkartan.se/0400262/images/400262_72928288, skylten 294F vet jag ej om den är den ursprungliga. En modern liten tillbyggnad till höger.

Börjar med att rita upp väggdelarna, nederst på bilden, som jag tänkte skära ut ur plasticcarden med lockläkt, mitten på bilden, med ledning av ritningen, överst i bilden.
Stecken i mitten på gavlarna ska jag inte skära efter, bara hjälplinjer.



Ska se om jag hittar några lämpliga fönster i mitt eget lilla förråd, annars får det bli plastlister runt om och spröjs med färgpenna på genomskinlig plast.

Mvh UB
« Senast ändrad: fre 12 okt 2018, 13:38:19 av ub »

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.119
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #135 skrivet: lör 13 okt 2018, 08:21:27 »
skylten 294F vet jag ej om den är den ursprungliga.

http://banvakt.se/skovde-karlsborg/294f-tibro/ nämner två nummer, 294F och 753. I texten står "Sedan påsken 2008 finns ett trevligt kafé i huset, Café Syster Yster. Originalnummerskylten har i samband härmed åter kommit på plats."
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #136 skrivet: mån 15 okt 2018, 08:54:28 »
Tack för infon.

Byggt vidare på både posthus och banvaktsstugan.

Det var så många väggdelar till banvaktsstugan så jag kände att jag behövde tejpa ihop dom för att få koll på var dom skulle sitta.







Sedan har jag påbörjat det lite dryga arbetet med fönster, lyckades dock hitta två typer av fönster som jag tycker stämmer hyfsat i gamla fönsterark från Ristat och skuret (som tyvärr lagt ned sin verksamhet).







Sedan är ju frågan skära bort dom smala listerna så att fönstret fälls in eller bara limma ovanpå?
Här har jag provat att skära ut och tycker att det blev rätt ok.



Får se om jag orkar fortsätta med det eller gör olika på olika väggar.

Här är alla väggdelar, några fönster till ska skäras ut och så saknas det något väsentligt för att huset ska funka som ett normalt sådant.  :)



Mvh UB

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.783
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #137 skrivet: mån 15 okt 2018, 09:26:47 »
Det blir snyggare om du skär bort listerna och fäller in fönstrena. Det är värt det även om det är lite jobb att göra det

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #138 skrivet: mån 15 okt 2018, 13:11:39 »
Jo, får kämpa vidare med infällningen.

Bygga trappa gick inte så bra.



Byggde den så här.



Ska leta fram mitt skärverktyg så att alla bitarna blir lika långa och kapningarna vinkelräta. Borde funka att bara limma på 7 nya trappsteg och sänka ned alltihop 2 mm.

Mvh UB

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #139 skrivet: ons 17 okt 2018, 18:30:46 »
Klippt och tejpat ihop en mall för taket. Bara att ta isär och skära till tegeltaket nu.




Mvh UB

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #140 skrivet: tor 18 okt 2018, 13:14:06 »
Skurit ut takdelar ur ett Auhagenflak, ska förstås skäras en del till och sedan slipa ned kanterna.



Börjat måla fönsterlister, använder en smal färgpenna 0,5 mm som jag köpt hos Akademibokhandeln, kommer inte överens med dragstiften.



Mvh UB

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #141 skrivet: fre 19 okt 2018, 13:05:56 »
Har börjat staga upp väggarna och även limmat ihop väggar två och två.
Då kan jag fortfarande komma åt bra för att montera fönstren.
Jag har snedskurit tegeltaken i nederkant så att dom ser tunnare ut.

Nästa steg blir att sprejmåla någon sorts grundfärg på väggar och tak. Då blir det enklare att måla med pensel sedan.



Mvh UB

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #142 skrivet: mån 22 okt 2018, 13:00:45 »
Har nu sågat ur för Posthuset, det blir lite trångt med Posthus och banvaktsstuga eftersom jag gjort en eftergift mot det hyfsat skalenliga med min Fallerväg. Bussarna krävde ca 17cm radie för att funka bra.
Tror dock att det kan bli bra om jag delar upp tomterna med träd och buskar.

Bläddrade en del i Stures bok om Morshyttan och hittade en beskrivning för att måla tegeltak som jag tänkte testa. Han målar hela taket med någon gröngrå nyans och torrborstar med någon tegelorange. Har målat ett tak gröngrått, återstår torrborstningen.
Det är ganska många tegeltak som behöver fixas till, banvaktsstugan, banmästarhuset, ett bostadshus och stationshuset. Jag använder Auhagens tegeltak, Vollmer stämmer väl bättre men nu har jag ett gäng Auhagen så då använder jag dom. Taken blir lösa så om jag vill ersätta dom med Vollmer eller något annat så kommer det att vara enkelt.

Mvh UB

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.624
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #143 skrivet: mån 22 okt 2018, 19:43:56 »
Var i Tibro idag, kul att se miljön, även om det är lite ledsamt att se en försvinnande miljö. Kul ändå att såpass mycket finns kvar som det gör. Fiket i bvs:en hade tydligen ersatts av en klädaffär. ;)



Tog några bilder till, finns i Fb-gruppen Järnvägsstationer och magasin.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Swede

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • SwedishSummerModules
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #144 skrivet: ons 24 okt 2018, 08:04:47 »
Har börjat staga upp väggarna och även limmat ihop väggar två och två.
Då kan jag fortfarande komma åt bra för att montera fönstren.
Jag har snedskurit tegeltaken i nederkant så att dom ser tunnare ut.

Nästa steg blir att sprejmåla någon sorts grundfärg på väggar och tak. Då blir det enklare att måla med pensel sedan.



Mvh UB

Roligt att följa bygget av Tibro. Så många unika byggnader, så inspirerande !
Mvh
S

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #145 skrivet: mån 29 okt 2018, 20:21:21 »
Byggt vidare på posthuset och passat in markvåningen mot källarvåningen med 1 mm plastic rod-bitar.







Att passa in kåken i sektionen visade sig vara lite krångligare än jag trodde i och med nivåskillnad med 7 mm mellan fram och baksida. På framsidan ska gräs och plattläggning slutta ca 5 mm ned mot vägen. På baksidan blir det en svag sluttning upp mot bangården. Har använt balsa i lite olika tjocklekar för att bygga upp lutningar och tänkte återanvända filten med gräs. Provar att limma plasten med kontaktlim mot mdf, tycker att den ibland släpper om man använder vitlim.



Med vänlig hälsning UB

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 987
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #146 skrivet: mån 29 okt 2018, 21:57:16 »
Det där ser bra ut med källartrappen som går ned under markplanet!
Ska försöka göra nåt liknande men vet inte riktigt hur jag ska få huset kvar i
hålet, men det blir någon form av fäste.  Hela mitt källarplan ska vara nedsänkt!

Tack för bilden på hur du gjorde!
 :up: :)
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 205
    • Turebergs Station
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #147 skrivet: tis 30 okt 2018, 00:00:04 »
Snyggt! Vilket precisionsarbete. :up: Jag håller med Alf, jag gillar också källartrapporna. Använder du balsaträ till själva huskroppen också eller bara plast? Skall kika lite på fb-gruppen du tipsade om också.
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

Swede

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • SwedishSummerModules
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #148 skrivet: tis 30 okt 2018, 10:10:41 »
Byggt vidare på posthuset och passat in markvåningen mot källarvåningen med 1 mm plastic rod-bitar.







Att passa in kåken i sektionen visade sig vara lite krångligare än jag trodde i och med nivåskillnad med 7 mm mellan fram och baksida. På framsidan ska gräs och plattläggning slutta ca 5 mm ned mot vägen. På baksidan blir det en svag sluttning upp mot bangården. Har använt balsa i lite olika tjocklekar för att bygga upp lutningar och tänkte återanvända filten med gräs. Provar att limma plasten med kontaktlim mot mdf, tycker att den ibland släpper om man använder vitlim.



Med vänlig hälsning UB

Så snyggt Urban. S

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Tibro - en MMM-station
« Svar #149 skrivet: tor 01 nov 2018, 10:07:13 »
Gjorde även det som ska bli två gräsytor närmast trottoaren i plasticcard som jag sedan tänkte strö gräs på, mest för att det verkade enklast för just dom här ytorna.
Det är den grå vid posthuset nära gatan och den bruna.
Den gråa ytan th om posthuset är en lastplats, asfalt/betongyta.
Har borrat två hål i trottoaren för träd, jag sätter en 1-2 mm tjock tråd i träden för ¨plantering¨, man kan värma tråden och pressa in i trädstammen eller borra ett hål och pressa in tråden.

Grunden tv om posthuset är för banvaktsstugan.




Testade Sture Byléns metod för tegeltak (läste om den i hans fantastiska bok om Morshyttan, rekommenderas).
Använde någon mörk grågrön färg från Tamiya och så torrborstning med någon orange färg från Vallejo.




Mvh UB