Digitalt & elektronik > Digitalt och elektronik

Kondensator för utjämning av likriktad växelström

<< < (2/4) > >>

paj2:
Om du har kört PECO´s växelmotor (solenoid) med likriktad växelspänning utan kondensator matar du i själva verket med en pulsad likspänning och det är därför att det fungerar. En ren likspänning till PECO-spolen är inte att rekommendera.

Jag har länge kört mina PECO-växlar med växelspänning från dekoder Lenz LS-150 och tröttnat på surret.
Den enda möjligheten att bli kvitt detta på ett riktigt sätt är att använda en dekoder med CDU-teknik d.v.s urladdning av en kondensator med en kort likspänningspuls genom spolen. Dekoder Digitrax DS 64 är bestyckad med en dylik funktion som ger tysta omläggningar.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5791.msg58335#msg58335

I fallet avkopplingsskena är CDU (Capacitor Discharge Unit) inte tillämpbart eftersom avkopplingen kräver en konstant aktivering av spolen och då givetvis med växelström och absolut inte konstant likström. Så val av kondensator i detta sammanhang är inte aktuellt.

VeS:
Hej!

Avkopplingsskenorna (märklin, C-skena) är nu en ca 10-15 år gamla, men har vad jag minns alltid surrat på det viset. knappen som jag trycker igång dem (och växlarna) med är märklins vanliga ställpult för växlar. På den gamla anläggning var det ställpultar utan ledindikation för växlar, men nu är det versionen med ledindikation. gemensamt för båda pultarna tillsammans med att svartkoppla med bara sladdarna är att skenorna alltid har 'burrat'. Jag klantade till det innan under formuleringen. Skenorna är tysta i almänhet, men när man kopplar av nått med dem, så kommer skakningarna
När jag provade med kondensatorn i kretsen var skenorna fullständigt tysta också under avkoppling! De skakade inte det minsta vilket var en otrolig befrielse! :)

När jag plockat bot kondensatorn från kretsen mäter jag från transformatorn 17,8V växelström och efter likriktar'n (med mätarn inställd på likriktarström) 15,2V.
Nu vet jag ju inte om jag vågar koppla in kondensatorn igen efter svaren jag fick, men den mätningen gav då iaf 23-24 volt.

Tack för tipset om nätadaptern! Kanske ska se över den möjligheten att få olika spänningar också!  :up:

Men ur rent teknikintresse, ifall man skulle bestämma sig för att använda en kondensator (då får jag skaffa mig en ny på högre volt :'( ), vilka motstånd bör man använda då och hur mycket watt skulle de behöva tåla för att driva en liten modeljärnväg?

Paj2, ok, du rekommenderar inte att använda kondensator för avkopplingsskenor. När jag provade först utan kondensator lät de mycket mindre än med vanlig växelström. Tyvärr har jag inte på planen riktigt än att skaffa mig en sådan dekoder...  :ouch:

Tack för alla svar!  :up:

paj2:
Det jag rekommenderar avseende avkopplingsskenor med spole är att överhuvud taget inte mata med likspänning och därmed är det ju ointressant med val av kondensator.
Spolar skall matas med växelspänning så vida man inte byggt in något speciellt med spolen i fråga.

VeS:
Okej jag förstår! Men kan det skada den om det är likriktad växelström? Altså utan en kondensator.

LLJ:
Spolen borde kunna brinna upp mycket lättare då strömmen ligger på hela tiden vid likspänning jämfört med växelspänning där den blir 0 vid varje halvperiod.

/Lars

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion