Nytillkomna inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Min bygglogg / SV: Öresjökurvorna: barndomens järnväg som N RE-moduler
« Senaste inlägg av trumpetaren skrivet Idag kl. 22:56:24 »
Det skulle alltså inte bli någon exakt avbildning av den faktiska sträckningen, utan en modulkurva med flexibilitet att monteras på många sätt efter behov. Jag ville ändå att den initierade åskådaren skulle känna igen sig i den karaktäristiska miljön. För att landskapet och topografin skulle få rätt karaktär gjorde jag några skisser och utefter dessa en miniatyrkopia av modulerna i styrofoam. Detta visade sig vara till mycket god hjälp. Jag kunde pussla med dessa och visualisera olika monteringsalternativ. Den var det bara att skära till styrofoamskivor i full storlek. Normalt sett jobbar jag inte med skivor i så här tunna lager (10 mm) men det var skönt att ha koll på höjdkurvorna denna gång.





2
Spårläggningen började med växlarna:








Det börjar likna nåt. Vid Tärby "uppstod" en liten bangård eftersom det inte fanns så mycket annat att fylla utrymmet framför bropassagen med.





Första riktiga monteringen! För att få ett optimalt spårläge i huvudspårets kurva (vilket var huvudsyftet med hela projektet) måste hela bygget stå uppställt så att allt blir jämt och fint.



3
Spårplaner / SV: Backar
« Senaste inlägg av starhawk skrivet Idag kl. 22:17:07 »
Vad var det för lok och hur många vagnar?

Har kikat på en kille på youtube som drog uppför en rejäl backe med ett lok, den klarade visst bara fyra vagnar, då kopplade han på ett lok till det gick att dra en hel del vagnar men det gick lite trögt. Då kopplade han på en motorvagn, ni vet det klassiska amerikanska trevagnarsetet med ett bemannat lok, ett obemannat lok och ett bemannat till, då kunde han dra en massa vagnar utan något direkt problem.

Själv har jag ju Challenger-loket som byggdes för att klara backarna utan att behöva hjälp av ett draglokomotiv, och den har en rätt rejäl motor med snäckväxlar och sen har vi Alaska-loket (när jag nu får det tillbaka) som är ett tredelat set med två motorer. Mitt GG-1 lok är också en baddare som jag tror mycket på.
4
Fordon / Scania Rosenbauer- civilt och inom försvar
« Senaste inlägg av LYR skrivet Idag kl. 17:56:10 »

Här är nu Scanian med Rosenbauer-påbyggnad klar från Arsenal-M.
/LYR 
5
Spårplaner / SV: Backar
« Senaste inlägg av Mär64klin skrivet Idag kl. 17:20:50 »
Jag har provat med det som är högre än 3% o tyckte det var inte roligt. Så rev jag bort som det var tur att det var påbörjat på anläggningen. Jag har provat olika grad.. det bästa är 2% som är max.
6
N-skala / N-skala
« Senaste inlägg av Mär64klin skrivet Idag kl. 17:14:25 »
I morgon ska jag ta en titt en gamla förrådet ca 10 kvm o om jag är nöjd med den. Då funderar jag på att byta från roco räls till en annan märke räls men vilket märke är bäst o är roligt att bygga.. t.ex kato eller peco för jag vill gärna lyssna på er.. Faktiskt har jag tänkt eller funderat att bygga kurvar som är till en mindre snäv i kurvan. I förrådet ser ut så här en dörr är mitten o jag har tänkt att bygga den i "c" både vändor. Främst är vilken räls är bäst att ha till tåg o att bygga/sätta dit..
7
Digitalt och elektronik / Märklin vxl Decoder 74461 upphör att fungera...
« Senaste inlägg av Freddie skrivet Idag kl. 15:57:06 »
Hej
Jag har en rätt stor bana på 3,5 x 5 meter i tre plan. En 100w trafo på varje plan. Anläggningen drivs av en Cs2. Men på senare tid har växlarna börjat strula. Först långsammare sen åt ett håll, för att sedan lägga av. Själva motorn är den senare och fungerar analogt men decoder blir något varm, och slutar fungera!?

Någon som har något tips, hur man skall förfara?

Fredrik
8
Digitalt och elektronik / SV: Lok anmäler sig ej
« Senaste inlägg av Freddie skrivet Idag kl. 15:51:48 »
Tack verkar vara uppgraderingen som spökar...
9
Allmänt om MJ / SV: Hur ser 1959-landskapet ut idag i Morshyttan/Rossberga?
« Senaste inlägg av AlfTm36 skrivet Idag kl. 10:55:35 »
Tack igen Sture!

Ytterligare intressant klipp!

Mvh!

Alf K
10



Parallellt med bygget av grundsektionerna konstruerades också de avsmalnande ändbitarna. Även halvvägs igenom kurvan vid 90 grader behövs två breddningsbitar som även ska vara i två nivåer.








Utformningen av landskapsprofilen där bron ska vara utskuren i styrofoam och därefter belagd med väggspackel:






Sidor: [1] 2 3 ... 10