Svenskt MJ-forum

Modelljärnvägar => Spårplaner => Ämnet startat av: Patjo skrivet tor 21 dec 2017, 21:54:25

Titel: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 21 dec 2017, 21:54:25
Jättebanan på kallvinden blev ju nedröstad så vad göra nu då? Bild nedan beskriver yta som skulle kunna vara tillgänglig med platshållande bana inritad (startsats + C1-C5). Jag är redan besviken på att det inte verkar finnas någon C-motsvarighet till M-rälsens 286 mm kurvor. H0 kräver sitt utrymme. Nästa problem är att jag inte riktigt vet vad jag vill. Jag hade ett tänkt tema för vindsbanan kort sammanfattat ungefär gruva-malmbana-stålverk/industri-godsbana-omlastingspunkt där malmbana och godsbana skulle kännetecknas av större avstånd. Det känns svårt att förverkliga i ett normalt rum. Vardagsrummet är uteslutet (om jag inte hittar på en Bond-skurklösning med en bana som går att hissa upp i taket. Läste att någon gjort så i garaget!). I större utrymmena i källaren ska det gå att köra svetsaggregat och slipmaskin så det är inte heller lämpligt. Banunderlaget tänks i det här utförandet som fyra 70 cm breda skivor där ovalen utgörs av två bredvid varandra, bangården av en tredje och dessa förbinds i sin tur av en fjärde på tvären. Redan där är det fel då standardbredd på skivor verkar vara 60 cm men 70 och 70+70 (mmm ja, åtkomst...) är vad som får plats runt fönstret.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Plan_B_1.jpg)

Bland de flyktiga minnena av barndomens bana så tronar drömmen om en vändskiva högt över allt annat, så en sådan måste finnas. Jag är inte så pigg på att bygga i nivåer, dolda returspår möjligen undantagna. Litet höjdskillnad ja, men jag vill helst se mina rangerspår.

Epok? Jag tycker det blir lite mer levande ju mer saker rör på sig så + för koppelstänger och semaforer. Tidig elektrifiering eller industrialiseringens bakgator där det kan dyka upp lite vad som. Har luftledning nån funktion på digital bana?

Jag är lite kluven inför landskapsbygge, uppväxt med Lego så är jag ju van vid att kunna bygga om efter behag, blir ju svårare då.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Anton Torstensson skrivet tor 21 dec 2017, 22:07:06
Skivor kan man ju såga till efter eget behag. Plywood och spånskivor brukar väl vara 120x240cm? Hur stort är rummet? Får jag måtten kanske jag kan knåpa ihop ett förslag. Det var C-räls du skulle bygga med? Det är lätt att fastna i rektanglar och räta linjer när man ritar en spårplan. Den rektangulära banan till höger skulle kunna göras mycket mer intressantare.

Mvh Anton
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 21 dec 2017, 22:27:45
Rummet är 207*357 mellan golvlisterna. Inritad räls är mest för att få en uppfattning om svängrummet och litet fantasilöst baserat på utbyggnadssatserna och vad som får plats i gratis-SCARM. C-räls ja, men jag har även 12-13 meter M-räls i högst varierande skick. Om du betraktar det som en rolig utmaning så får du gärna lämna förslag.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: BenWah46 skrivet tor 21 dec 2017, 23:13:19
Jag skulle nog säga att om du är ny i gamet - börja inte med att spika fast grejerna, lek lite med olika möjligheter. Böra med en idé men var beredd att flytta om lite och låt dina egna idéer växa fram.
När man bygger mera fast kan plattor hindra landskapsutformningen, men strunta i det och  lattja lite med spåren på en platta. Jag skulle tro att det blir en roligare väg in i MJ-universum. Här kan du utöva konstnärskap, industrihistoria, elektronik med mera. Och oändligt mycket vetande om järnväg och fordon etc.
Välkommen till denna planet för  övrigt!
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Per Lind skrivet fre 22 dec 2017, 08:40:00
Om jag tyder spårplanen rätt så ligger växlarna fel på den högra delen. Du kommer in från ena hållet men inte ut utan att byta färdriktning.
-Per
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: paj2 skrivet fre 22 dec 2017, 08:56:26
Om jag tyder spårplanen rätt så ligger växlarna fel på den högra delen. Du kommer in från ena hållet men inte ut utan att byta färdriktning.
-Per

De 4 kurvväxlarna längst till höger gör väl ändå att det går att komma runt i både inre och yttre ovalen och komma ut utan att byta färdriktning. Visserligen har ju färdriktningen ändrats då man lämnar den högra delen men det är ju en annan sak.

Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: ub skrivet fre 22 dec 2017, 09:31:06
Banan blir snyggare med ett öppet regelverk och enbart plywood (undvik spånskiva) under spåren. Då kan landskapet gå både uppåt och nedåt runt spåren. Även om det bara rör sig om några cm så blir det mycket bättre än en platt skiva.
Instämmer med tanken att ha en stor skiva att testa sig fram på, den går ju sedan att såga till spårunderbyggnad.
Alternativt kan du få hjälp av någon erfaren med en bra spårplan och bygga efter den direkt. Även när man byggt en bana klar så går den ju att bygga om. För många är det en del av hobbyn att bygga om sin bana med jämna mellanrum när ens inriktningar ändras, eller bygga helt nytt.

Med vänlig hälsning UB
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Per Lind skrivet fre 22 dec 2017, 09:41:30
Om jag tyder spårplanen rätt så ligger växlarna fel på den högra delen. Du kommer in från ena hållet men inte ut utan att byta färdriktning.
-Per

De 4 kurvväxlarna längst till höger gör väl ändå att det går att komma runt i både inre och yttre ovalen och komma ut utan att byta färdriktning. Visserligen har ju färdriktningen ändrats då man lämnar den högra delen men det är ju en annan sak.
Jag ser bara 2 växlar i rundbanans vänstra nederkant från inner till ytterspår.
Sedan 2 växlar i rundbanans högra nederkant från ytter till innerspår.
Finns det några växlar uppe i högra hörnet från ytter till inner? Är väldigt otydligt så jag kan inte avgöra.
Är det så så håller jag med Dig.
Annars:
Om jag kommer från stationen och håller höger i y-växeln kan jag bara köra runt.
Kör jag till vänster kan jag komma in i inre slingan, men inte ut.
-Per
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: paj2 skrivet fre 22 dec 2017, 12:07:38
Om jag tyder spårplanen rätt så ligger växlarna fel på den högra delen. Du kommer in från ena hållet men inte ut utan att byta färdriktning.
-Per

De 4 kurvväxlarna längst till höger gör väl ändå att det går att komma runt i både inre och yttre ovalen och komma ut utan att byta färdriktning. Visserligen har ju färdriktningen ändrats då man lämnar den högra delen men det är ju en annan sak.
Jag ser bara 2 växlar i rundbanans vänstra nederkant från inner till ytterspår.
Sedan 2 växlar i rundbanans högra nederkant från ytter till innerspår.
Finns det några växlar uppe i högra hörnet från ytter till inner? Är väldigt otydligt så jag kan inte avgöra.
Är det så så håller jag med Dig.
Annars:
Om jag kommer från stationen och håller höger i y-växeln kan jag bara köra runt.
Kör jag till vänster kan jag komma in i inre slingan, men inte ut.
-Per

Håller med dig om att det är otydligt men visst är det två kurvväxlar uppe i högra hörnet.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Per Lind skrivet fre 22 dec 2017, 13:48:26
Då håller jag med Dig!
-Per
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: LeoArietis skrivet fre 22 dec 2017, 21:11:54
Rummet är 207*357 mellan golvlisterna. Inritad räls är mest för att få en uppfattning om svängrummet och litet fantasilöst baserat på utbyggnadssatserna och vad som får plats i gratis-SCARM. C-räls ja, men jag har även 12-13 meter M-räls i högst varierande skick. Om du betraktar det som en rolig utmaning så får du gärna lämna förslag.

Om du har möjlighet att använda hela rummet kanske du ska satsa på en hyllbana, eventuellt med vissa delar som moduler och vissa fasta delar som är bredare. Ordna med uppfällbar bro vid dörren. Eventuellt kan du ju fundera på att hänga om dörren eller byta den så den öppnas utåt, eller till en skjutdörr. Jag tror att du får ut mest av rummet med hyllbana.

Långväggen på 357 cm kan rymma en ganska rejäl station, särskilt om du lägger några kurvväxlar i infarten och då tänker jag på C-rälsens R3-kurvväxlar. Lägger du dessutom en skuggbangård (kanske i två plan) under så får du ihop utrymme för ett hyggligt MJ-imperium.

Du ska inte vara ledsen över att det inte finns någon C-motsvarighet till M-rälsens 286 mm kurvor. Väldigt många moderna mj-fordon kan nätt och jämt klara 360 mm. Har du möjlighet att långsiktigt undvika de små kurvväxlarna och enbart har R2 eller större så vinner du mycket i driftsäkerhet. Se t.ex. på Marieholms järnväg här på forumet som i princip är utan små kurvväxlar. (Finns det en kvar?)
Titel: Tomten är tidig!
Skrivet av: Patjo skrivet lör 23 dec 2017, 14:29:24
Bland de flyktiga minnena av barndomens bana så tronar drömmen om en vändskiva högt över allt annat, så en sådan måste finnas.

Jag bara kunde inte låta den stå kvar i butiken över julen.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/drejskiva.jpg)

Lite besviken på kontrollern som verkar dåligt justerad. Mellan noll och kontinuerlig drift är det inte ens hårfint. Dessutom linjerar inte spåren i den odrivna änden.

Hur ansluter man bäst paralella spår med typisk växel-mot-växel avstånd? Flexibel K-räls innan övergångsskenan?


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/hur.png)


Jag har inte tänkt tanken på bro förbi dörren, skulle helt klart öppna upp för möjligheter! Jag hade börjat rita om min spårplan men får nog tänka om igen. Kommer räcka länge , denna hobby!  :up:

Banan blir snyggare med ett öppet regelverk och enbart plywood (undvik spånskiva) under spåren.
Jag har tagit måtten från Biltemas limträskivor för jag har lyckats dra i skruv för hand i sådana tidigare. Är jag helt fel ute? Innan jag bestämmer mig för en spårplan så kommer jag behöva de öppna ytornas flexibilitet, tror jag.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Jan Frelin skrivet sön 24 dec 2017, 18:30:16
Lite om ramverk (för att understryka vad ub skrev):
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Ramverk (http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Ramverk)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 27 dec 2017, 02:39:29
Tack. Jag är osäker på om ramverk är för mig i det här skedet. Jag brottas fortfarande med att få plats med en spårplan med någon form av tanke bakom. Jag har i alla fall kastat pengar på SCARM nu så jag kan rita mer obehindrat. Har spånat enligt bild:


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/PlanB.png)

Tanken är att gult spår försvinner upp i bergen där det lastas malm. Lastning sker på ytterspår och lok kopplas loss och växlas över till innerspår på vilket det tar sig tillbaka till kön, växlas tillbaka och drar malmtåget hemåt. Detta förfarande heter säkert nåt?

Nånstans i det gröna industriområdet, som kanske inte ska ha korsningsväxlar för miljoner, lossas malmen och det produceras nåt som lastas för transport till hamnen på blått spår.

Grå vändskiva med lokstall och några stickspår.

Inte riktigt nöjd. Gult och blått spår går för nära varann norr om lokstallet. Inget känns optimalt. Litet rum är litet.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: PaBlo skrivet ons 27 dec 2017, 08:56:21
Kul med en trafikidé och en bana med ett syfte. Även om själva spårplanen kan utvecklas så känns grundidén helt ok. Det som du kanske vill att malmen (jänmalmen) ska omvandlas till är pellets (kulsinter) i ett pelletsverk som kan byggas som en kuliss mot väggen vid den gröna stationen.
Exempel på pelletsverk från verkligheten finns här:



Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 27 dec 2017, 21:09:57
Vardagsrummet är uteslutet (om jag inte hittar på en Bond-skurklösning med en bana som går att hissa upp i taket. Läste att någon gjort så i garaget!).



Tanken svindlar!
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: PerH skrivet ons 27 dec 2017, 22:53:56
Du kommer inte kunna nå ett urspårat tåg där du har ordet ”malmbanan” uppe till höger.
Ett lokstall är tufft men stjäl mycket värdefull yta, vilket gör att man får väga in det om det är ”värt” att ha ett lokstall...
Håller med de andra, kul tanke med din trafikplan.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Casimir skrivet ons 27 dec 2017, 23:46:35
Hur stort matbord vill familjen ha?

Gör ett bord som består av en långsmal låda med glasskivor som bordsskiva och anläggningen under.

Dammfrit för tågen och på med en du när gästerna kommer.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 28 dec 2017, 00:45:50
Du kommer inte kunna nå ett urspårat tåg där du har ordet ”malmbanan” uppe till höger.
Ett lokstall är tufft men stjäl mycket värdefull yta, vilket gör att man får väga in det om det är ”värt” att ha ett lokstall...
Håller med de andra, kul tanke med din trafikplan.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/MrRoboto.jpg)



Men visst, det är ett problem jag missade när jag försökte få ihop det.

Vändskivan är ett krav och vad är en vändskiva utan lokstall? Går ju att kompromissa på hur många portar man vill ha. Jag tycker tre portar är lite litet och skulle inte se allvarligt menat ut.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 28 dec 2017, 01:00:13
Hur stort matbord vill familjen ha?


Så stort matrum har jag inte  :O

Jag lockas lite av tanken på en anläggning som försvinner upp i taket. Den skulle kunna maskeras som någon form av plafond. Nackdelen är att jag bara har normalhöjd, 240 cm, så det blir inte utrymme för några större höjdvariationer, kanske inte ens önskvärda byggnader.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: PeFu skrivet tor 28 dec 2017, 15:11:18
Och exakt... där försvann den byggardagen!  :D Om du bygger i två nivåer och lägger till två vändslingor, så kan du även få till mer körning och "paradsträckor", utan att behöva tulla på möjlighet till åtkomst överallt. I förslaget nedan är den blå nedre nivån på 0 cm höjd, och den övre röda nivån på 10 cm höjd. Det ser ut som om stigningen blir ca 3 % vilket bör vara OK. Vill du ha större nivåskillnad (20 cm?) bygger du stigningen ett varv till, som en "helix". Jag gillar att använda de "slimmade" växlarna (2471X), använder du standardväxlarna (2461X) får du naturligtvis längre stickspår. Berget ska byggas högt, så att man kan krypa in under det och enkelt komma åt rälsen... :cool:

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3441/Patjo_Layout.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3441/Patjo_3D.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: hanlof skrivet tor 28 dec 2017, 15:57:41
Ett riktigt trevligt förslag det där...bra spårplan på det utrymmet :) :up:

Plan A, dvs kallvinden...var väl aldrig realistisk... ;). Jag har själv en ganska stor kallvind (huset byggt år 2000) och skulle knappast vilja ha min anläggning däruppe....det enda jag ångrar är att jag inte höjde upp vinden ngn meter när vi byggde så man hade kunnat inreda vinden för boende.

/hanlof
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: PerH skrivet tor 28 dec 2017, 17:26:17
Pefu, där fick du till ett bra förslag, snyggt löst med lokstallet dessutom.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 28 dec 2017, 20:40:55
Det där blev bra! Belyser också vinsten med att släppa mina rektangulära byggskivor.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 23 jan 2018, 00:22:49
Jag tycker fortfarande att det är närmast kränkande att allt jag vill göra ska ta en sån herrans plats. Det, olägenheter som dörrar och fönster, och en groende ovilja att "offra" ett rum i markplan till detta har lett till att jag börjat snegla på ett utrymme i källaren. Det är nästan lika brett men nära metern längre, endast ett mindre fönster på kortsidan att ta hänsyn till. Det finns en dörr och ett avloppsrör från badrummet ovanför att förhålla sig till. Rummet är till och med beskrivet som hobbyrum på planlösningen! Dörren leder in i ett slutet förvaringsutrymme, det är inte så trångt mellan hörnet och trappen som min hastigt framtagna skiss ger sken av. Under trappen skulle en 2 meter hög R2-helix få plats om jag någonsin skulle behöva en sådan.

En nackdel är att det inte finns någon dörr eller annat sätt att reglera tillgången till utrymmet med. Kan dock byggas. En annan nackdel är att det fortfarande är fullt med flyttkartonger. Kan också åtgärdas.

Jag har skissat lite på vad som skulle kunna vara genomfartsstation, respektive infart i helixen skulle leda upp respektive ned till varsin ändstation. Jag har inte funderat nåt på höjdskillnad inom denna nivå än mer än att den långa raksträckan skulle kunna få vara lite uppförsbacke ut ur helixen. Stickspåren närmast i bild känns lite malplacerade, skippar nog dem till förmån för bättre synlighet för nivån under. Upplever att jag gärna fastnar i tänk med räta vinklar och lateralsymmetri men det var nära till tårarna bara att få ihop helixen och bangården med loopen runt lokstallet.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Sven-E skrivet tis 23 jan 2018, 23:09:28
Jag tycker fortfarande att det är närmast kränkande att allt jag vill göra ska ta en sån herrans plats.

Kanske läge att gå ner i skala? N, Z eller till och med T (1:450)  ;)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 24 jan 2018, 21:25:43
Ja, det vore väl det logiska steget men det känns som att för mig är H0 och MJ så starkt förknippade med varann att det är det ända som gäller. Nu kom jag ju in snett i detta också med tankar på en 12 meter lång bana uppe på vinden, naturligtvis så får jag inte plats på en mindre yta efter det! Sen så ska det väl vara lite utmaning också, att få till nåt vettigt trots begränsningar.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet lör 27 jan 2018, 20:58:14
Nästan 58 meter spår, det är väl en början?

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/3a.png)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 01 feb 2018, 22:41:57
Detta är bara ett mindre test av utrymmets lämplighet, atmosfär och känsla. Resultat är under utvärdering.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/test.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet sön 18 feb 2018, 21:26:03
I husköpet ingick ett äldre kassaskåp som stod så stadigt under trappen att säljaren trodde det var fastskruvat. Nu är det och några lika gamla väggmonterade hyllor flyttat på så att väggar och golv kan målas. Med så mycket plats frigjord känns det plötsligt som slöseri med bra utrymme att placera en helix där. En helix till en undre nivå skulle få plats längst till vänster men inte till någon övre. Jag försöker hitta på en spårplan med vändskivan under trappen men får på nåt sätt ingen balans i det hela.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/trappa.jpg)

Vad är vedertagen höjd över golvet? I intervallet 90- 156 cm behöver jag inte bekymra mig om värmeelement eller fönster mer än för ventilations skull. Håller jag mig på 90 cm så får jag ganska gott om utrymme under trappen. Runt 150 cm får jag ju ett trevligt perspektiv i nästan ögonhöjd men det blir ju samtidigt svårjobbat på banan.

Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Spirit skrivet sön 18 feb 2018, 21:43:46
Ja, det vore väl det logiska steget men det känns som att för mig är H0 och MJ så starkt förknippade med varann att det är det ända som gäller. Nu kom jag ju in snett i detta också med tankar på en 12 meter lång bana uppe på vinden, naturligtvis så får jag inte plats på en mindre yta efter det! Sen så ska det väl vara lite utmaning också, att få till nåt vettigt trots begränsningar.

Håller med om det där... jag har tänkt tankar på allt från N till Z, men då plötsligt känns det liksom inte roligt längre. Det blir för smått för klumpiga fingrar och skumma ögon och det är dåligt utbud på prylar om man vill köra svenskt. H0 is the shit!  :up: Men så sitter man där med utrymmesproblemen... :'(

Men du har inte tänkt på helix till vänster, nerfart nära väggen, och att få ett lokstall till höger? Jag menar under trappan... det borde kunna funka om du lägger lokstallet lite ut ifrån väggen??

Jag borde rita, men orkar inte... du påbörjar nerfart längs med väggen redan innan du kommer till trappan. Parallellt har du ett spår till lokstallet som håller jämn nivå, eventuellt stiger lite. När du kommer under trappan så svänger detta spår vänster, medan helixen går nära väggen hela tiden. Helixen dyker under lokstallet, och vips kan du bygga nåt annat än lokstall på resten av ditt utrymme!  :up:
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet sön 18 feb 2018, 22:24:14
Jag försöker föreställa mig din beskrivning men det är nog för sent på dygnet. Jag hänger upp mig på att det bara blir en undre nivå och den kommer att lida av dålig insyn om jag ska ha huvudnivån på 90 cm. I min ursprungliga plan hade jag en nivå på 90cm, en på 120 och en tredje på 150 och oroade mig redan då för insyn på undre nivån.


Jag lekte lite med tanken på en löstagbar del framför dörren till det inre förrådet, sen kom det snart att jag även kunde ha en löstagbar del förbi ingången till utrymmet!  :party:

Jag ska leka vidare med denna tanke veckan som kommer.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Plan_B.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: PerH skrivet mån 19 feb 2018, 00:39:37
Vart är trappan på nedre spårplanen?
Får inte ihop hur ditt rum är, då blir det svårt att ge tips...
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 20 feb 2018, 07:11:45
Trappan är längst till vänster i bild med högsta punkt över helixen. Titta på sista bilden på föregående sida.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 22 feb 2018, 23:48:08
Nästan helt planlöst gladbygge.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500.png)

Försöker hålla mig max 500 mm från väggarna förutom under trappan, detta för att kunna använda vägghängda hyllor. Ingen helix just nu. Gula linjen är bara en dum rundbana, det var inte vad jag ville. Blå linjen är schematiskt inspirerad av industrispåret här i Boxholm. Har dock inte sett någon industri i bergrum här. Måste förenkla detta område om biten framför dörren ska vara löstagbar. Grönt stationsområde. Vändskiva med lokstallar, yttre klargöringsplatser och bergrum för beredskapsreserven. Vända på undre halvan av bangården?

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Plan_B_500.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet fre 23 feb 2018, 22:13:27
Filar vidare...

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_3.png)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/snapshot_3.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet lör 24 feb 2018, 18:52:40
Nu har jag ritat med C-räls av bara farten för att jag har lite sånt. Vad skulle eventuella fördelar med K-räls vara?
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet sön 25 feb 2018, 00:01:27
Hade missat att det skulle vara några bitar till närmast vändskivan, nu tar den ännu mer plats. För att visualisera förutsättningarna lite bättre så har jag även ritat in trappa, fönster och väggar. Väggarna går naturligtvis ända upp till taket på riktigt men då syns väldigt litet i 3D.

Hittade några träd också, var det nytt med 1.2.0?

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/walls.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Hans O skrivet sön 25 feb 2018, 21:31:17
God kväll, Gjorde om din rums ritning lite.
 
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/227/Basement1.jpg)

Drog spåret mellan trappstegen och går längs med vägen i stället, gör utrymmet du står i betydligt "större" själv skulle jag offrat bredden på trappan för att smita förbi med ett eller 2 spår bred eller i höjd.

En förlängning mot/under hatthyllan är möjlig för lite "uppställning". Den nedre högra delen var väl ett förråd,  hade gjort sig fint om det gick att bygga "in" hyllbanan där inne,  själva spåret snor inte så mycket plats. Är det träväggar "runt" förrådet?

Den röda "cirkeln" är en möjlighet för långa tågsätt att vända färd riktning, ett måste för min egen del.

Ritade denna i Raily för några år sedan, tyvärr finn inte själva Raily filen tillgänglig bara en bild från programmet så jag kan inte få fram art nummer på rälsbitarna, dock så skall alla dessa bitar vara standard C räls och spår anslutningsbiten 7287 som behövs. Så lite arbete måste läggas för att få C rälsen att gå i hop med 7287. Förmodligen så byggs allt detta lättast i K räls och förmodligen snyggast också.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/227/vandskivasparbild.jpg)

Med vänlig hälsning Hans O
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 27 feb 2018, 00:33:38
God kväll, jag kompletterade din variant med hur det ser ut i angränsande utrymmen...

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement2.jpg)

Din föreslagna utvidgning av gula linjen skulle bli en opraktisk inskränkning i nyttjande av och tillgång till lokalerna. Och jag är inte så långt gången än att jag sätter sågen i trappan!  :D

Däremot är förrådet och matkällaren i riskzonen för framtida annektering. Samtliga väggar är murade eller gjutna. Åtminstone väggen mot förrådet är icke bärande konstruktion.


Jag ritade om i K mest för att känna på det men blev glad när jag fann att det finns slanka korsningsväxlar. Blå linjen ej omritad än.
Har tänkt tanken att blå linje skulle fortsätta över bron i ett dolt undre spår och ansluta till det grå stickspåret bakom lokstallet men blå är avsett som slutstation. Grå skulle kunna bli en underjordik vändslinga men det är avsett som buffertspår vid växling från stickspåren ut på linjen.

De gröna spåren som förbinder grå spår med vändskivan är genomfartsspår till bergrummen med beredskapsloken. Genomfart för att det kanske måste gå fort dit och därifrån men också för att kunna härbärgera lok som är längre än vad vändskivan klarar. Visst visar din Raily-bild 7,5 graders delning mellan spåren? När jag köpte vändskivan fick jag förklarat för mig att sånt tar betydligt mer plats.

Gul är fortfarande en förhållandevis ospännande ovalbana.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K.png)

Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Hans O skrivet ons 28 feb 2018, 20:02:15
God kväll,  du har lite otur med murade innerväggar, dock känns rummet "smalt" så dom borde inte vara bärande så vida du inte har murat på våningen över. Svävade ut lite och rensade hela "ytan" flyttade tvättstugan och fick lite trevlig långsida att bygga på och du slipper såga i trappan  ;) 

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/227/Basement4.jpg)

Förstår förstås att det blir "omöjlig" scenario, men det kunde bli en trevlig liten bana längs med väggen och lokstallet hade passat perfekt under trappan med trevliga växel kombinationer åt båda hål och inte dit jag flyttade den på ritningen.

Med vänlig hälsning Hans O   

 
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 28 feb 2018, 23:02:15
Hehe, bra där Hans, det gäller att våga om det ska bli nåt spektakulärt.

Snabbt vidare till veckans praktiska övningar så här långt. Spanade in ett hyllsystem hos det stora varuhuset med bil som tema. Det bygger på traditionella listhängda hyllkonsoler där listerna själva hänger i en list på väggen. De kan därför flyttas efter behov för ökad flexibilitet.

Framgår det hur jag tänker?


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/testbana.jpg)

Långa ribbor är 110 cm, korta är 50 cm. Jag har 24 långa och 6 korta efter att ha kasserat en garderobsmöbel som befanns överflödig efter flytten. Några av de långa skulle kunna bli dubbelt så många 55 cm långa ribbor om jag vill ha lite extra ut från väggen. En nackdel är att konsolen vinklas uppåt för att lossa den från listen, alla spår, landskap och byggnader måste tillåta detta utan att ta i listen eller väggen. Listerna kan upplevas som lite svajiga men väggen är rätt så vågig så fasta lister hade blivit ett elände att få bra. Lite vikt på dem så blir det nog bra. Rummets enda väggutag hoppar in i bild som en liten glädjedödare bland mina lister...
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: PerH skrivet ons 28 feb 2018, 23:32:26
En nackdel är att konsolen vinklas uppåt för att lossa den från listen, alla spår, landskap och byggnader måste tillåta detta utan att ta i listen eller väggen. Rummets enda väggutag hoppar in i bild som en liten glädjedödare bland mina lister...
Du kan ju ha en ram med dina lister som sitter fast på konsollerna sedan ligger tågmodulerna ovanpå, då kan du demontera tågmodulerna utan att behöva vinkla uppåt.
Vägguttaget måste ju verkligen användas om det är det enda i rummet och som du säger sitter det dum monterat. Är det betongväggar eller gips, tänker om du kan byta ut uttaget mot en infälld kopplingsdosa och förlänga ned till golvhöjd och få uttaget där istället så det inte syns? Annars måste du även göra ”hål/uttag” i tågmodulen så du kan få ned elkabeln under tågmodulerna...
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 28 feb 2018, 23:55:27
Eluttaget är mest ett problem för att det krockar med den hängande listen. Nu har jag hunnit räkna lite och om jag sågar ner 110 cm ribborna till 90 cm så kan jag använda standard hyllplan till förvaring samtidigt, det blir jämna 5 sektioner på längden och den hängande listen missar eluttaget! Win-Win-Win!

Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: N_Rallaren skrivet tor 01 mar 2018, 07:19:43
Kul att du kommit igång. Vägguttaget blir väl bara ett estetiskt problem då hängskenorna kan flyttas fritt. Om det känns svajigt kommer svajigheten att försvinna när du belastar hyllsystemet. Att ha flera hyllplan stabiliserar också. Med tanke på att en modelljärnväg inte väger sååå mycket kanske du också hade klarat dig med färre hängskenor, dvs ökat cc mått.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: kronans skrivet tor 01 mar 2018, 07:38:05
Varför inte köra på flera plan med en helix i ena änden? Skulle väl få plats med tre plan kanske.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/824/banhelix.png)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 01 mar 2018, 18:26:06
Tidigare i tråden så figurerar ett utkast till planlösning med tre nivåer och en helix under trappan. Efter att ha fått bort gamla inventarierna under trappen så drabbades jag av plötslig ångest över att bygga igen utrymmet med en helix. Jag har inte kommit över det än riktigt.

C-C 90 cm kanske är överdimension för själva järnvägen men det skulle låta mig använda standard konsolhylla över och under järnvägen för förvaring av stinsmössa, kolskyffel, koppelstångsfett, etc.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet fre 02 mar 2018, 21:57:07
Fredagsmys med hyllmontering.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Hyllz.jpg)

Like a glove!

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/LikeGlove.jpg)

Stresstestar konstruktionen. Jag hade helt förträngt att jag hade en järnvägskanon i gömmorna. Lite kul nu när MJ-intresset vaknat, men fel skala.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/EfterPension.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet fre 09 mar 2018, 23:39:39
Jag tycker jag har svårt att överträffa 58-metersbanan, den kändes inte så fyrkantig med bangården lite på snedden och på nåt sätt vill lokstationen hålla sig i högra hörnet. Tills vidare har jag gått tillbaka till att hålla mig uppmed långväggen och under trappan.

Steg 1, rundbana med bangård och lokstation. Gränsfall för åtkomst i hörnen vid urspårning men inte lika illa som att komma åt övre hyllan under trappan. Tämligen valfritt vilken höjd över golvet jag vill ha banan. Ingen speciell höjdskillnad inom spårplan.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K_5A.png)

Steg 2, om det fortfarande är roligt. Blå spår går in i nedåtgående helix, gult spår går in i uppåtgående helix. Gul helix är av mindre radie och förskjuten norrut för att gå fritt trappan. Blå och gul ändstation kommer sannolikt inspireras av sina motsvarigheer från 58-metersbanan.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K_5B.png)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet sön 11 mar 2018, 19:19:35

Rådet för Strategisk Materialhantering har låtit sig imponeras och Test- och Utprovningssektionen, Spår har beviljats medel för fortsatt utredning. Ett Ue-lok och ytterliggare två tunglastvagnar SSym 46 har säkrats för verksamhetens omedelbara behov. Körprov på vägghängd bana inledda, personal drabbad av akut höjdskräck har skickats på kurs i Telex-underhåll.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/test2.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 22 mar 2018, 22:40:24
Sena nätter brinna flitens lampa...


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K_5C.png)


Steg 1
Jag har varit skeptisk till dubbelspår och rundbana, det är inte vad jag vill göra egentligen men nu blir det av nöd ändå i princip en sluten bana när jag behöver(?) ha båda helixarna i samma ände. Bangården med lokstation är knutpunkt mellan två slutstationer. Luckorna i blå linjen är i Steg 1 utfyllda med ersättning för varsin slank växel. Tunneln ser lite larvig ut i det här skedet, kanske bättre om ett eventuellt berg skulle omfatta även en bit av rosa linjen, som jag egentligen inte vill ha men varför inte även dubbelspår när det ändå blir rundbana?

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K_5C_1.png)


Steg 2
Undre nivå och helix till denna tillkommer. Har inte tänkt igenom slutstationen så mycket än men den lånar lite från spårplaner jag sett online.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K_5C_2.png)


Steg 3
Övre nivå ochHelix till denna tillkommer. Om jag nöjer mig med fyra portar i lokstationen så jag får plats med dubbelspåret så får jag två portar över att använda nån annan stans. Denna ändstation fortfarande lätt inspirerad av lokala industrispåret men nu delvis i kurva. Det borde dock vara industribyggnader, istället för lokstall, ur vilka lastade vagnar rullas söderut för att invänta hämtning.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/Basement_Traxx_500_K_5C_3.png)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet fre 30 mar 2018, 01:47:48
1200x600x50mm cellplast, 29 kr/skiva.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/cellplast.jpg)

Kompletterar med gammal m-räls för att få lite längd på provsträckan, gudars skymning så rasslig den är jämfört med ny c-räls.


Min MS2 har krashat vid flera tillfällen. Oftast har allt bara stannat men senast så fortsatte loket sin färd medan MS2an startade om. Inget stoppkommando hjälpte då naturligtvis. Är detta vanligt förekommande? Vid tillfället kördes två lok på C-räls.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: N_Rallaren skrivet fre 30 mar 2018, 11:26:55
Nu börjar det ju likna nå't! En "man-cave" i vardande  :beer:. Glad påsk!
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet lör 21 jul 2018, 21:42:18
Tänkte egentligen ta det lungt med detta till i höst men den svala källaren är enda platsen jag står ut i under denna värmebölja, så jag får anpassa verksamheten så att jag får vara där.  :handshake:

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/bana.jpg)

Steg 1 minus inre dubbelspår förverkligat i K-räls. Några delar restade så jag får klara mig med tre uppställningsspår tills vidare. Som vanligt har jag inte läst på ordentligt, slanka korsningsväxlar behöver tydligen två motorer, dessutom ska dessa styras individuellt?
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 28 aug 2018, 21:16:37
Jag har börjat vela kraftigt kring detta. En modulbana skulle lösa mycket av platsproblemet men hittills har jag hållt fast vid att en nedpackad bana inte inbjuder till spontankörning.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: sintra skrivet ons 29 aug 2018, 06:36:02
... slanka korsningsväxlar behöver tydligen två motorer, dessutom ska dessa styras individuellt?
Så är det!
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 29 aug 2018, 20:42:07
Jag har kommit lite längre sedan dess!


Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 04 sep 2018, 18:26:20
Avkopplande?

Jag hade tänkt lägga avkopplingsskenor vid gröna markeringar (inte de gröna spåren vid vändskivan) men varför ska linjeloken in där om jag har ett växellok med Telex? Hur ska jag tänka? De gulmarkerade spåren är buffertspår för växling in på och ut från uppställningsspåren. Rosa slingan finns ej (än?).


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/decouplers.png)

Vidare så har jag provkört en avkopplingsskena på likström och det fungerar (Under TYSTNAD!!  :clap:  :party: ) men måste jag tänka på något? Halvvågslikriktning just nu om jag minns symbolerna rätt.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: LLJ skrivet tis 04 sep 2018, 18:39:29
Ett växellok med telex löser inte "problemet" med avkoppling annat än om du kör med heltåg.
Skall du rangera på riktigt så skall tågen delas upp lite här och var, och då behövs avkopplingsspåren.

Du behöver inte ett "gult spår" för varje rangerspår, räcker med ett längre spår, längre än längsta tåget , t.ex. det gula som fortsätter i rosa slingan.

/Lars
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 04 sep 2018, 22:36:25
Där har du en poäng, jag har nog mest tänkt heltåg hittills.

Det är inte fjärran att det blir bara ett gult spår ändå, det norra är ju redan antytt att bli dubbelspår. Det södra har under testerna ofta varit uppställningsspår för ellok.

Jag kommer nog dra detta några varv till, jag har börjat få modulfunderingar efter att redan ha misströstat över åtkomligheten på delar av banan. Skulle jag bygga i lösa sektioner så är ju modulerna nästan redan där.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: LeoArietis skrivet sön 09 sep 2018, 13:43:38
Jag föreslår att du sätter avkopplingsskenor i ändarna på spår 2 och 3 så att inkommande tåg kan koppla ifrån linjeloket där för t.ex. rundgång eller fortsatt växling.

På Linfallets station har jag placerat avkopplingsskenor i ändarna av alla genomgående stationsspår där det varit möjligt. Vid  kurvor och lutningar var det inte möjligt.


Avkopplingsskenor symboliseras (oftast) med röd knapp i bilden. Pga platsbrist på spårplanstavlan så är några avkopplingsskenor styrda från annan knapp, dvs det finns ännu fler avkopplingsskenor på banan än vad som syns på ställverksplanen.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/bildstallverk-4.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet sön 25 nov 2018, 19:08:31

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/stllverk1000.jpg)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: BenWah46 skrivet mån 26 nov 2018, 14:19:14
Mycket fiffigt!
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 21 feb 2019, 23:55:08
Tack!

Hittade plötsligt ner i verkstan igen...



Jag tyckte det lyste igenom plasten så jag provade med en 2k resistor istället för 1k men det blev snarare för klent och skillnaden i ljusstyrka blev för tydlig.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet lör 23 feb 2019, 19:16:01
Koppla 4 LED på ett motstånd så brinner de upp. Eller nåt, de slutar i alla fall lysa.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet sön 24 feb 2019, 22:54:10
Trodde jag skulle bli klar idag men det visade sig vara ett herrans pill att få ihop detta. Vad kostar dekodrar till k-räls?  :oops:

Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 26 feb 2019, 00:02:25
Nästan så jag blir lite imponerad själv!

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/done.jpg)

Inte nöjd med att röd indikering lyser så mycket starkare. Som jag lyckades lösa det så är ena LED:ens röda segment paralellkopplat med den andra LED:ens gröna segment, det är kanske det som är fel? Lustigt ändå att jag inte noterade lika stor skillnad i prototypstadiet. Där hade dock varje LED sin egen resistor och Diod.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Tompa skrivet tis 26 feb 2019, 16:10:29
Det är just det som är felet. Röda lysdioder har som regel mycket lägre framspänningsfall. Med varsin serieresistor löses problemet
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 26 feb 2019, 22:02:26
Tack! Vad roligt när det är lättlösta problem. Nu var det bara att bryta en bygling och löda in ett motstånd till. Nästan bara, motstånden tog slut halvvägs och jag lyckades även med konststycket att elda upp två LED för mycket.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/justering.jpg)

Tycker fortfarande de röda lyser lite för starkt men för att råda bot på det så skulle det om jag fattar rätt gå åt två motstånd av olika värden per LED, visst är det görbart men det får nog vara till nästa gång.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Per Lind skrivet ons 27 feb 2019, 08:55:19

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/stllverk1000.jpg)

Har Du ingen text som förklarar vad detta är?
Jo, ett ställverk skall det bli men vad har Du för material?
-Per
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Mekanoid skrivet ons 27 feb 2019, 11:42:10
Antar att det är vanlig kabelkanal...?
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: mazarine skrivet ons 27 feb 2019, 12:11:39
om jag fattar rätt gå åt två motstånd av olika värden per LED

Näe, det går åt ett motstånd med rätt värde. Eller om man så vill, hur många motstånd som helst som tillsammans blir rätt värde.  :beer:

// robban
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 27 feb 2019, 19:15:09
Kul att det provocerar till frågor! Underlaget är mycket riktigt kabelkanal, ställverksmodulerna är egenritade efter verklig förlaga (mest inspiration) och utskrivna i PLA. På tid ock längd kommer de således brytas ned vilket naturligtvis är tråkigt men då får jag chansen att prova nästa idé. Det elektriska är sprunget ur denna tråden (länk (http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=2051.msg19372#msg19372)) med anpassningar för trebent lysdiod som kan visa både rött och grönt sken.

Skulle infoga en bild här men det är visst fullt nu.  :(

om jag fattar rätt gå åt två motstånd av olika värden per LED

Näe, det går åt ett motstånd med rätt värde. Eller om man så vill, hur många motstånd som helst som tillsammans blir rätt värde.  :beer:

// robban
Jo, men vill jag justera ljusstyrkan per kulör så ser jag inget annat alternativ? Nu har båda ljuselementen gemensam katod till vilken diod och motstånd är kopplad. Jag tänker anpassade motstånd på anoderna i stället.

Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet ons 27 feb 2019, 22:03:39
Eller jag kanske klarar mig med tre dioder per LED? Har experimenterat med en ensam 2k ohm katodresistor och varsin 470 ohm anodresistor, och 2,2k ohm respektive 330 ohm, utan någon synbar skillnad i ljusstyrka. Jättebra, då klarar jag mig med befintlig sortimentlåda, bara några trasiga LED att ersätta.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: sintra skrivet tor 28 feb 2019, 06:36:08
Skaffa en vridpotentiometer så kan du ju vrida och testa ljusstyrkorna. Sen är det bara att mäta vilken resistans det blev och ersätta med ett fast motstånd.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: LeoArietis skrivet tor 28 feb 2019, 10:21:32
Kul att det provocerar till frågor! Underlaget är mycket riktigt kabelkanal, ställverksmodulerna är egenritade efter verklig förlaga (mest inspiration) och utskrivna i PLA. På tid ock längd kommer de således brytas ned vilket naturligtvis är tråkigt men då får jag chansen att prova nästa idé. Det elektriska är sprunget ur denna tråden (länk (http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=2051.msg19372#msg19372)) med anpassningar för trebent lysdiod som kan visa både rött och grönt sken.

Skulle infoga en bild här men det är visst fullt nu.  :(

om jag fattar rätt gå åt två motstånd av olika värden per LED

Näe, det går åt ett motstånd med rätt värde. Eller om man så vill, hur många motstånd som helst som tillsammans blir rätt värde.  :beer:

// robban
Jo, men vill jag justera ljusstyrkan per kulör så ser jag inget annat alternativ? Nu har båda ljuselementen gemensam katod till vilken diod och motstånd är kopplad. Jag tänker anpassade motstånd på anoderna i stället.

Snyggt modulärt panelställverk!

Två LED ska aldrig parallellkopplas på samma resistor! Aldrig någonsin! Seriekoppling kan funka.

En tre- eller fyrabenad LED ska ha resistor på de ben som inte utgör gemensam anod/katod, just för att de olika ingående LED-chippen kan ha olika framspänningsfall och I-max eller för att även om det är samma typ i t.ex. flersegmentskapslar, så kan chippen ändå ha lite olika värden vilket då leder till att det ena chippet tar betydligt mer ström än det andra. Samma sak för enkla LED.

LED är en fin komponent och varje LED förtjänar ett individuellt motstånd. Råna aldrig en LED på dess motstånd om du inte ger den en egen LED-drivkrets.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tor 28 feb 2019, 19:20:36
Många tack!

Oj, det låter allvarligt. Senaste (gårdagens) utförande innebär i princip att två LED är sammankopplade via katoden där det sitter en 2k resistor och ena LED:en har en 470 resistor på anoden. Är detta generalfel menar du? Vad kan hända?
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: BenWah46 skrivet fre 01 mar 2019, 00:46:40
Om du gör så förlorar du möjligheten att sätta in moståndsvärden som ger en jämn ljusstyrka, Motståndet på katoden ger ju olika ström beroende på om en eller båda dioder är tända.

M du sätter hela strömregleringen ( motståndet) på anodsidan kan du trimma in till precis rätt värde.
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet fre 01 mar 2019, 20:55:03
I denna specifika konstruktion kommer alltid båda katod-delande LED lysa, den ena röd, den andra grön. Jag får fundera på det till nästa utmaning.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4020/stllvrk.jpg)

(Höpp! Nu kan jag lägga in bilder igen!)
Titel: SV: Plan B?
Skrivet av: Patjo skrivet tis 05 mar 2019, 22:49:22
Samtliga moduler är nu ombyggda så att jag har samma ljustyrka över hela ställverket. 3D-skrivaren går för fullt för att få ut de sista återstående segmenten raka spår. Tankarna börjar driva iväg till hur jag ska manövrera vändskivan. Det skulle vara snyggt med en lösning med knappar för vald position och en röd markering som växlar över till grönt när position är nådd. Ska det gå att vända 180 grader med ett knapptryck? Sen ska lokstallsdörrarna manövreras. Är inte helt såld på servon men det kanske är det beprövade?