Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Modelljärnvägar >Allmänt om MJ
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Goda nyheter om Märklin
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Goda nyheter om Märklin

Skicka svar Skicka svar
Författare
Meddelande
JT Visa rullgardinslista
Groupie
Groupie

Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 51
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JT Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Goda nyheter om Märklin
    Postat: 31 Juli 2010 vid 22:08

Det verkar fortsätta att gå bra för konkursdrabbade Märklin. Bolaget gjorde en bra vinst det första halvåret i år och konkursförvaltaren verkar mena att bolaget kan klara sig utan en ny investerare. Oklart hur ägarförhållandena ska se ut men det verkar lovande i alla fall.

Jag hämtar informationen från Tyska Financial Times

Läs själva!

Tåghälsningar

J

TÃ¥gbloggen
Upp igen
JanP Visa rullgardinslista
Groupie
Groupie

Plats: Svedala
Poster: 48
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JanP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 01 Augusti 2010 vid 00:11
Tack för tipset, mycket intressant läsning "trots fotbolls VM och varm sommar" gör de ett gott resultat!

Gratulerar!

Jag ser det som ett gott tecken att de klarar sig utan investerare, vilka ofta inte har sin "själ" i det de investerar i, de ser mer till kortsiktiga lösningar med hög avkastning, oavsett konsekvenser och kontinuitet. Det absolut sämsta vore om en DC aktör köpt upp, eller gett sig in i Märklin och tvingat dem att konvertera frÃ¥n AC till DC med "synergieffekter" i produktionen som argument, med andra ord, likviderat dem. Även om de inte likviderat dem, hade de sannolikt s.a.s. slimmat produktionen och vi hade sett färre modeller.

Även om jag inte är Märklin-fan (kör N), kan jag glädja mig över att det gÃ¥r Ã¥t rätt hÃ¥ll för Märklin eftersom det gynnar vÃ¥r hobby som helhet. Att vi har tvÃ¥ sÃ¥ olika falanger som AC vs DC är tämligen unikt och jag tror det gynnar alla, det driver pÃ¥ utvecklingen med nya tag, nya modeller etc även om vi tycker att det gÃ¥r trögt... Den händige kan modifiera osv.

Personligen tror jag, att digitaliseringen av MJ är en av vägarna att stimulera nya "medlemmar" att ta upp hobbyn. Där har vi alla ett ansvar. Jag kör analogt, men ska över till digitalt, jag har ett år som mål. Jag ser ex.vis. på mina barnbarn som växt upp i Nintendo-världen, att de hajar till när jag visar på Youtube möjligheterna. Ett sätt att omforma fantasi till realitet...

Nu ska jag hutta mig, klockan är 0340 här...

Over and out from Camp Mumbai India,

Janp

Ã…terfalls rallare i N efter 30Ã¥r.
Bygger WKJ Wesdala-Knorrtorps Jernvägar
Upp igen
JT Visa rullgardinslista
Groupie
Groupie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JT Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 01 Augusti 2010 vid 09:59
Ja, jag kör ju Märklin så det är klart att det är viktigt för mig, eftersom Märklin är rätt så ensamma på AC-sidan. Men oavsett det håller jag med om att det sannolikt är positivt för hela hobbyn och dessutom, förhoppningsvis, ett tecken på att branschen mår ok.

Detta med ny teknik kan säkert locka nya människor. ÄR det inte en av de saker som är så bra med att hålla på med mj - att det är en kombination av teknik, estetik, historia (om man så vill) och så vidare där alla kan välja att fördjupa sig i det de tycker är mest intressant.

Hälsningar

J
Upp igen
JanP Visa rullgardinslista
Groupie
Groupie

Plats: Svedala
Poster: 48
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JanP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 01 Augusti 2010 vid 10:36
Du har slagit huvudet på spiken, dvs just vad du nämner kombinera historia med vad vi har idag, plus att de yngre kan bli attraherade av möjligheterna genom det digitala.

Ps, Jag är inte renodlad DC bekännare, jag hade en Märklinbana som liten...

Mvh från Mumbai
Janp
Ã…terfalls rallare i N efter 30Ã¥r.
Bygger WKJ Wesdala-Knorrtorps Jernvägar
Upp igen
JT Visa rullgardinslista
Groupie
Groupie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JT Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 01 Augusti 2010 vid 18:49

Det officiella pressmeddelandet från Märklin, som uppenbarligen ligger till grund för ftd:s artikel, återfinns på

http://www.maerklin.de/de/service/veroeffentlichungen/presse.html

Upp igen
 Skicka svar Skicka svar

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.188 sekunder.