Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Modelljärnvägar >Landskap och hus
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Att köpa träd.
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Att köpa träd.

Skicka svar Skicka svar
Författare
Meddelande Omvänd sortering
BenWah46 Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Stockholm
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 975
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera BenWah46 Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Att köpa träd.
    Postat: 06 Augusti 2010 vid 22:14
Ett tidigare vanligt sätt att bygga stora skogar var att sätta små grantoppar på "glasspinnar" så att det blir tätt och man inte ser att de är nakna nertill. Sedan tar man fullhöga trän bara i ytterkanterna.

Ps. Var tvungen att kolla först - det stämde - Woodland och Noch är mer eller mindre samma vad jag förstår, i huvudsak en tysk och en amerikansk marknadsföring av gemensam fabrikation. Så man kanske inte behöver välja så väldigt noga om det står mellan förpackningar med det ena eller andra märket på.

Ändrad av BenWah46 - 06 Augusti 2010 vid 22:18
Bengt W
H0 2R DCC
Upp igen
Per Lind Visa rullgardinslista
Founder
Founder

Plats: Sweden
Poster: 1205
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Per Lind Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 06 Augusti 2010 vid 17:25
Jordan har granar av flaskborstmodell. Har inte sett dom på några år men tidigare var dom bland det snyggaste som fanns. Idag har andra fabrikat kommit ikapp.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema
Upp igen
Arstuga Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Tuvalu
Poster: 1430
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Arstuga Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 06 Augusti 2010 vid 16:47
Det brukar bli rätt små träd om man köper färdiga i storpack. De som säljs för H0 brukar vara lagom för N osv... Men man bör ju mixa, och jag skulle nog ha satsat på träd både i N och H0 för att få en lagom mix. Och enda stället där träden är lika höga är i planteringar... Såna finns ju iofs men kan ändå vara ett tips.

Stort träd <= 30 m i verkligheten = 187,5 mm i N (ca 35 cm i H0)
Större träd ~= 20-25 m ~= 125-155 mm i N  (ca 23-29 cm i H0)
Mellanstort träd ~= 10-15 m ~= 62-94 mm i N (11,5-17,5 cm i H0)
Ungträd ~= 5-10 m ~= 31-62 mm i N (57-11,5 cm i H0)
Småträd ~= 1-3 m ~= 6-19 mm i N (1-3,5 cm i H0)

Julgranen inomhus är ju t.ex sällan högre än 240 cm! Wink Måtten får väl dock tas med en nypa salt.

Ändrad av Arstuga - 06 Augusti 2010 vid 22:26
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB
Upp igen
Ntrain Visa rullgardinslista
Newbie
Newbie

Plats: Sweden
Poster: 21
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Ntrain Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 06 Augusti 2010 vid 15:28
Hej

Jag köpte senast 12 st 14 cm granar från Heki. Riktigt snygga och bra gjorda för att vara av "flaskborste" sorten. Köpte även en "big pack" från samma fabrikat och där var inte finnishen alls den samma. Man får helt enkelt det man betalar för som oftast. Big packs granarna får stå i bakrunden och de dyrare längre fram så blir det en bra kombination.

Värt att tänka på tycker jag är att de trädhöjder som föreslås oftast är på tok för låga för att vara överensstämmande med verkligheten.

Heki har ju några riktigt snygga granar i sitt sortiment(2127). Men efter att ha sett dom i verkligheten är jag rädd att de är i största laget scalmässigt.
Följ bygget på Ntrain http://medlem.spray.se/ntrain/
Upp igen
Svabos Visa rullgardinslista
Newbie
Newbie

Poster: 1
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Svabos Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 31 Juli 2010 vid 10:29

En fråga till er som köper ”träd=granar” och den avser N-skala.

Jag är medveten om att frågan är subjektiv (detta med tycke och smak).

Vad jag kan finna så finns det tre aktörer på marknaden, Woodland, Faller och Noch, jag har inte sett någon av dessas produkter på närmare håll i verkligheten, då min tanke är att få ihop något som liknar en granskog vilket fabrikat väljer man, prisbilden får inte vara avgörande ??
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.125 sekunder.