Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Modelljärnvägar >N-skala
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Fleischmann Rc-lok kÃ¥por
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Fleischmann Rc-lok kåpor

Skicka svar Skicka svar sida  12>
Författare
Meddelande Omvänd sortering
andsonpoa Visa rullgardinslista
Newbie
Newbie

Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 0
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera andsonpoa Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Fleischmann Rc-lok kÃ¥por
    Postat: 29 Juli 2010 vid 10:50
"Önskar mer i Svenskt"?

Vad för modeller söker du då?

Har väl fått ihop en bra samling sedan jag gick med här, men allt vagnmaterial som rullar i svensk ägo till rätt pris är alltid av intresse. Om jag inte vore så dålig i händerna skulle jag bygga och måla vagnar i metall och vädra dem så de ser ut som i verkligheten, men dett sätter min sjukdom effektivt stopp för
 :-(
Önskar mer i Svenskt.
Upp igen
Stightag Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Poster: 126
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Stightag Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 29 Juli 2010 vid 10:23
Ursprungligen postat av andsonpoa

Tittar man på Tradera verkar folk villiga att ge över nypriset för SJ-lok redan nu! Det ligger till exempel ett RC för 2030 :- uppe nu! Kul att ni reagerade på mitt provocerande inlägg. Jag njuter av loken och tror inte att någon bygger en 2 kvadratmeter stor modelljärnväg för att tjäna pengar. Får jag tillbaka pengarna när jag får för mig att sälja blir jag med all säkerhet nöjd.

Visst är det ett högt pris och jag tror inte att det kommer sluta på 2030.- heller. Vill minnas att det förra hösten gick Rc lok för en bit över 3000.- på Tradera. Och vi dem summorna börjar det bli lite väl högt, men som sagt var efterfrågan styr tillgången och därmed priset som det så fint heter.

"Önskar mer i Svenskt"?

Vad för modeller söker du då?

Ändrad av Stightag - 29 Juli 2010 vid 10:23
Stig H TÃ¥g.
Upp igen
Newbie
Newbie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera andsonpoa Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 29 Juli 2010 vid 05:22
Tittar man på Tradera verkar folk villiga att ge över nypriset för SJ-lok redan nu! Det ligger till exempel ett RC för 2030 :- uppe nu! Kul att ni reagerade på mitt provocerande inlägg. Jag njuter av loken och tror inte att någon bygger en 2 kvadratmeter stor modelljärnväg för att tjäna pengar. Får jag tillbaka pengarna när jag får för mig att sälja blir jag med all säkerhet nöjd.
Önskar mer i Svenskt.
Upp igen
Skärgårdsbo Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 113
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera SkärgÃ¥rdsbo Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juli 2010 vid 21:47
Bermod: som vanligt kloka ord från dig.
Tror nog inte att hans inställningen gynnar vår hobby. Skulle gärna köpa ett omålat Rc-lok, men inte från någon vars enda inställning tycks vara att försöka tjäna pengar.
Förmodligen kommer han att stå med ett antal osålda, eller realiserade lok.

S.Bo
Upp igen
bermod Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1555
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera bermod Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juli 2010 vid 20:58

Som tur var hade jag möjligheten att köpa ett gäng ommÃ¥lade RC-lok innan de försvann. Tyvärr för min del betyder det att jag inte kör dem för att de inte skall slitas och eventuellt förlora i värde!! Ger nÃ¥gon ett bra bud om lÃ¥t oss säga 10 Ã¥r säljer jag, men bara till minst dubbla nypriset  :-)

Kör undertiden med ett lok som är ommålat till ett fikitivt SJ-lok som aldrig funnits och som aldrig kommer att finnas. När det är utslitet hoppas jag det finns nya SJ-tåg att köpa och njutas av på min anläggning!!
Snacka om opimist,skulle nog säga glöm det och använd och kör med det du har,det finns ju även en risk att dom bara är hälften värda.Wink
bermod
Upp igen
Per Lind Visa rullgardinslista
Founder
Founder

Poster: 1205
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Per Lind Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juli 2010 vid 17:47

Som tur var hade jag möjligheten att köpa ett gäng ommÃ¥lade RC-lok innan de försvann. Tyvärr för min del betyder det att jag inte kör dem för att de inte skall slitas och eventuellt förlora i värde!! Ger nÃ¥gon ett bra bud om lÃ¥t oss säga 10 Ã¥r säljer jag, men bara till minst dubbla nypriset  :-)

Kör undertiden med ett lok som är ommålat till ett fikitivt SJ-lok som aldrig funnits och som aldrig kommer att finnas. När det är utslitet hoppas jag det finns nya SJ-tåg att köpa och njutas av på min anläggning!!
Får Du tillbaka pengarna skall Du nog vara väldigt glad men oftast får man en bråkdel av det man betalt.
Det enda som verkligen lönat sig att samla var förkrigs-Märklin som haft en tendens att stiga rejält men idag betingar de sådana priser att det nog inte är lönt längre.
Vissa väldigt udda modeller kan betinga ett pris men de är få och bekräftar undantaget.
Märklin har ett rykte om sig att vara en bra spargris men efter massproduktionen på 1960-talet så är det nästan likadant med dom. Får man tillbaka pengarna så skall man vara väldigt nöjd.
Men, de allra flesta av oss samlar inte för att öka på förmögenheten utan för nöjet att ha en fin modell som man trivs med.
-Per

Ändrad av Per Lind - 28 Juli 2010 vid 17:49
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema
Upp igen
haba Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 609
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera haba Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juli 2010 vid 11:28

Tyvärr för min del betyder det att jag inte kör dem för att de inte skall slitas och eventuellt förlora i värde!!

Så olika syn man kan ha på saker och ting. Jag skulle aldrig bli glad av att ha min MJ endast som vitrin- eller skåpvara.

...låt oss säga 10 år säljer jag, men bara till minst dubbla nypriset...

Hoppas nu inte för mycket utan njut av det du har. Det dubbla (av/medräknad inflationen) tror jag inte på. Jag ser min MJ som investering i livsglädje.

Hälsningar,
Harald.
Upp igen
HJP Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1214
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera HJP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juli 2010 vid 08:07
Ursprungligen postat av kasoe

Jo, det är samma drivning men boggierna skiljer en aning, dels i färg men de österrikiska modellerna har "magnetbroms" eller "skenbroms" .... 

Hälsar,
Anders Ö
Magnetskenbroms kanske. Så heter det på våra svenska fordon, och det rör sig väl om samma sak? En elektromagnet som spänningssätts och "suger" fast i rälen, för att ge extra bromstillskott.

HJP

Ändrad av HJP - 28 Juli 2010 vid 08:08
Upp igen
Newbie
Newbie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera andsonpoa Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juli 2010 vid 07:42

Önskar mer i Svenskt.
Upp igen
Skärgårdsbo Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 113
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera SkärgÃ¥rdsbo Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 26 Juli 2010 vid 17:45
Tack för tipsen Jörgen.
Visst är det ibland ett underbart forum, tips och hjälp omedelbart.
Precis så här det ska vara.

S-Bo
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  12>

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.156 sekunder.