![]() |
Roco o Fleischmann |
Skicka svar
|
sida 12> |
| Författare | |
Grävarn
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Lägg till på Kompislistan
Senior Member
Blev medlem: 30 Januari 2009 Plats: Sweden Göteborg Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 539 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Ämne: Roco o FleischmannPostat: 17 Juli 2010 vid 23:16 |
|
Är det nån som har något intressant att förtälja om sammanslagningen eller rättare sagt uppköpningen av dom båda ovan. Kommer det att se likadant ut i fortsättningen eller blir det friskt blandat mellan de båda företagen, eller kommer det att bli H0 hos Fleischmann o N hos Roco? Det hade varit roligt om det var någon som vet o ville upplysa mig om det.
Varma mj-hälsn Stefan |
|
|
HO 2R DCC
|
|
![]() |
|
kasoe
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Staff
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 934 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 10:22 |
|
Vet inte om du har gjort en felskrivning, men den aviserade satsningen är att Roco ska köra HO och Fleischmann N, men bara nästan...
Roco kommer köra stenhårt på HO ungefär som de har gjort tidigare. Däremot kommer F att fortsätta tillverka främst sina äldre ånglok från Epok I/II i HO. N-skala går över helt till Fleischmann och där kommer (eller kommer inte) öven Rocos gamla modeller dyka upp med nytt namn. Det är väl den "strategi" som ligger.
Fick lite annan info från "Rocmann" och de verkar rulla på bra. Deras omsättning har ökat med 20% (minns inte exakt period) och deras bästa marknad just nu är Spanien där ökningen är över 100%, inte så konstigt om man kikar på det stora antal spansak modeller som kommer.
Sverige redovisas tillsammans med Norge och står för en ökning på ca 27%.
Så krisen verkar över inom MJ branchen och det kan bli en spännande höst... :D
Hälsar,
Anders Ö
|
|
![]() |
|
ulwen
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 02 December 2007 Plats: Skåne Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 192 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 10:30 |
|
Får väl säga som Fylking ---- Äntligen....
|
|
![]() |
|
Grävarn
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 30 Januari 2009 Plats: Sweden Göteborg Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 539 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 10:49 |
|
Ändrad av Grävarn - 18 Juli 2010 vid 10:56 |
|
|
HO 2R DCC
|
|
![]() |
|
Grävarn
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 10:54 |
Varma mj-hälsn Stefan |
|
|
HO 2R DCC
|
|
![]() |
|
kasoe
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Staff
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 934 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 13:55 |
|
Jo, jag tror Fleischmann behåller greppet om gammalt "Länderbahn", dvs allt och inte bara ångloken. Anledningen att jag skrev främst "ånglok" var att det var så Fleischmann presenterade det... Sen vet jag inte hur det är med Epoker men III är väl "efter Länderbahn". Men du kan nog vara rätt lugn på att de vill kräma ur alla inkomster de kan ur en modell så om den bara fanns i "post-länderbahn" målning så kommer de säkerligen finnas i senare versioner också... ;-)
Hälsar,
Anders Ö
|
|
![]() |
|
Grävarn
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 15:33 |
|
Ah vad skönt att höra (läsa) tackar för alldeles ypperlig information. Vad tror du om deras tillverkning av H0 vagnar, min egna uppfattning om Fleischmanns vagnar är att deras kvalitet överstiger Roco`s hur är det med det?
Varma mj-hälsn Stefan |
|
|
HO 2R DCC
|
|
![]() |
|
gromitt
Senior Member
Blev medlem: 28 Mars 2008 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 140 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 18 Juli 2010 vid 20:51 |
|
Enligt uppgifter skall Fleischmann hålla på med H0 epok I, II, III och skala N, Roco H0 epok III, IV, V, VI och skala TT. Inom H0 kommer säkert undantag att finnas. Fleischmann har redan taget över allt i skala N och före detta Fleischmann-vagnar finns hos Roco.
/stefan |
|
![]() |
|
Per Lind
Founder
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1205 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 19 Juli 2010 vid 10:15 |
Jag upplever Fleischmann som robustare och oftast (H0) i längdförkortningar. Roco är elegantare med fler tunna detaljer som gärna kan gå av om man är oförsiktig. Roco blir mer och mer 1:87, även om 1:100-modellerna finns kvar.
Roco "fick" kunskapen om tillverkning av fina modeller från Röwa när man köpte flertalet av konkursboets formar. Det är tack vare Willy Ade (jobbade hos Trix, startade Röwa och nu tillverkar exklusiva personvagnar) som vi har fina modeller då han redan på 1970-talet utvecklade containergodsvagnar där alla rörledningar fanns frilagda.
-Per
|
|
|
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------ H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema |
|
![]() |
|
Grävarn
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 Juli 2010 vid 21:37 |
|
Det jag menade med kvalitet var att ex Rocos vagnar har en tendens att haka upp sig i kopplen så i kurvor el växlar så vill dom spåra ur det har aldrig hänt på mina Fleischmann vagnar o då har jag betydligt fler sådana. Sedan så tycker jag att Fleischmanns vagnar rullar otroligt lätt med en jämförelse mot ex Trix vagnar. När jag jämförde med ca 6 stycken passagerarevagnar av Trix o Fleischmann så rullade F mycket lättare, detta skedde helt i egen regi o var helt självupplevt. Så om ni andra vill ha en egen uppfattning så är det helt upp till er. Det tror jag att ni kommer att ha oxå...
![]() Varma mj-hälsn Stefan |
|
|
HO 2R DCC
|
|
![]() |
|
Skicka svar
|
sida 12> |
| Hoppa till forum | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa poll i detta forum Du kan inte delta i poll i detta forum |