Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Modelljärnvägar >Moduler
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: TÃ¥garp - en (eller tvÃ¥) moduler
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tågarp - en (eller två) moduler

Skicka svar Skicka svar sida  123>
Författare
Meddelande Omvänd sortering
JanP Visa rullgardinslista
Groupie
Groupie

Plats: Svedala
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 48
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JanP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: TÃ¥garp - en (eller tvÃ¥) moduler
    Postat: 01 Augusti 2010 vid 10:48
Ursprungligen postat av Odd J

@JanP, nej mitt hem är för tillfället kaffekvarnslöst, jag har strössel för ett tag fram över här i garderoben!
Som jag misstänkte! Var på Claes O innan jag reste iväg och var sååå nära att köpa en dito, men det kommer...

AppropÃ¥ sten, du kør H0, men i N blir de största sandlÃ¥destenarna perfekta,  de är lagom mjukt kantiga... (jag är sÃ¥ feg att jag kör ut barnbarnen Victor och Ludvig 9 o 7 Ã¥r) att hämta en pÃ¥se sand till mig i den kommunala gruslÃ¥dan.... Grøvsta sorten blir bra stenbumlingar i N....

Mvh Camp Mumbai
Janp
Ã…terfalls rallare i N efter 30Ã¥r.
Bygger WKJ Wesdala-Knorrtorps Jernvägar
Upp igen
Odd J Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Stockholm
Poster: 245
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Odd J Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 01 Augusti 2010 vid 09:12
@JanP, nej mitt hem är för tillfället kaffekvarnslöst, jag har strössel för ett tag fram över här i garderoben!

@Tompa, det gäller bara att hitta stenar som inte innehåller kvarts och glimmer.
Kvarts är en av de viktiga beståndsdelarna i vanlig granit. Kvarts är i naturen ett lite halvt om halvt genomskinligt material vilket väl förklarar att det är huvudingrediensen vid tillverkning av glas. Man ser en eller ett par millimeter in i ett stycke kvars. Lägger man en sån sten i ett HO-landskap så ser man alltså i skala sådär 15-20 centimeter in i stenen i skala och det är just där som stenen ser helt fel ut i modellen. Glimmer finns också i granit och är ett i tunna glänsande stycken sönderfallande mineral. Det blir lika fel i HO det, i skala 1:1 blir ett litet stycke glimmer kanske en kvadratmillimeter, översatt till HO blir det stort som en pocketbok.

I Tågarp har jag använt riktig sten både här och där. Det finns på gatan och i grusgropen, det är siktat grus (utan glimmer i) som jag har turen att ha hittat någonstans. Dom stora stenarna i grusgropen är helt naturell sten som jag noga valt ut en och en enligt receptet ovan. Stenarna på marken i skogen är också riktiga stenar men dom har fått sig en sväng med utspädd grå färg för att förlora de sista resterna av 1:1 känslan som beskrivs här ovan. Den stora klippan med den sprängda kanten är också uppbyggd av riktig sten men bara för strukturens skull, all sten är 100% övermålad enligt den vanliga färg + svart wash + vit torrborstning-metoden.

Ändrad av Odd J - 01 Augusti 2010 vid 09:15
Upp igen
Tompa Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 298
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Tompa Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 31 Juli 2010 vid 17:52
Det ser ut som du använder riktiga stenar frÃ¥n naturen? Det ser väldigt fint ut! Eller har du tillverkat stenarna?
Jag var ut nyss och tittade på stenar i mitt närområde men vad ska man välja, hur ser man om stenarna passa i 1:87 skala. Tycker det är svårt. Har du några tips Odd?
Upp igen
Groupie
Groupie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JanP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 31 Juli 2010 vid 09:38
Læckert!

Ska førhoppningsvis starta med min førsta mudul, Fremo N-RE, inom 14 dagar nær jag ær åter från min resa till Bombay. Parallellt med min hemma-bana.

Har du investerat i en ny kaffekvarn???? Eller ræckte allt tidigare tillverkat strøssel från den som "gav upp"?

Mvh
Janp
Upp igen
Micke C Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Inloggningsstatus: Inloggad
Poster: 800
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Micke C Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 31 Juli 2010 vid 00:31
Mycket snyggt. Ett speciellt plus i kanten för den mycket snygga ballastenThumbs Up
Upp igen
berraf Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Poster: 1880
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 Juli 2010 vid 20:22
Du bygger snyggt Odd!
Gillar verkligen ditt detaljarbete och tipset om buskage vid modulskarvarna tar jag direkt till mig :)
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Odd J Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 Juli 2010 vid 15:55
Jobbet med landskapet gÃ¥r vidare, nu är den enda sak som jag tycker är lite trÃ¥kig med MJ-byggandet avklarad, ballasteringen av spÃ¥ret. Jag kan ju säga att ett av de jobb jag aldrig kommer att söka är att lägga ballast pÃ¥ Miniatur Wunderland... Landskapsbotten, "jorden" eller vad man nu skall kalla det är klart, det är en blandning av malda växtdelar, sand och hemmafärgat sÃ¥gspÃ¥n. TÃ¥garp är ett sandigt ställe med en speciell rödaktig sand som kommer frÃ¥n nÃ¥gra nävar grus jag fÃ¥tt med mig hem när jag varit ute och fyndat i naturen (vet inte alls var tyvärr), ur gruset har jag siktat  ut den allra finaste sanden som limmats med vitlim pÃ¥ gatan, planen framför stallet och i grusgropen. Ballasten pÃ¥ spÃ¥ret är Woodland Scenics Buff Fine som jag blandat med lite "hemmagjord sand" - väggspackel som färgats in, fÃ¥tt torka och sedan malts i mortel.

Nästa steg är montage av markvegetation och växtmattor. De marktäckande buskarna är delar av misslyckade träd (strössel + filtervadd) som slaktats till småbitar. Så använder jag lite färdigköpta landskapsmattor också, från Mini Natur och Model Scene. Jag tycker att dom här slår alla produkter från de större tillverkarna som t ex Heki, priserna är lägre, sortimenten bredare och kvalitén högre. Köpt har jag gjort HÄR. Det är ju bra att känna en tysk som kan "köpa ut" åt en annars så blir det dyrt att skicka pengar till Tyskland och betala butikens rejäla påslag på portot.

Jag placerar de marktäckande buskarna längs modulskarvarna och även i skarvarna mot de löstagbara bitarna. Så blir skarvarna minst tydliga, en modul som avslutas med gräs eller så i modulgränssnittet ger obönhörligen en ful skarv i landskapet, med lite buskar eller så så får man skarven att försvinna nästan helt.

Så till slut ett par bilder där miljön testas med hus och träd, det är värdefullt att göra sådana här mock-ups ofta för att kunna justera småsaker så att allt hänger samman. En del buskar har jag till exempel gett en extra dusch med ljusbrun sprayfärg eftersom dom såg för välvattnade ut i förhållande till det torra landskapet i övrigt.

Snart är det klart för avgång! Kvar att göra är staket, statiskt gräs och lite slutdetaljering.

Ändrad av Odd J - 30 Juli 2010 vid 15:56
Upp igen
Groupie
Groupie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JanP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 27 Juli 2010 vid 01:26
Ursprungligen postat av Odd J

.....Den fungerar fint för att finfördela mjuk cellplast för hemmagjorda löv till träden, och man kan mala löv, barr, gräs och liknande. Man skall dock inte köra stora bitar furu- och ekbark i den, det var det som dödade mitt exemplar. Innan haveriet så blev det dock strössel för flera års byggande så kvarnen har ändå betalat igen sin egen kostnad med råge...
Hej Odd!

Ska du inte lägga in din recension pÃ¥ PriceRunner som du länkade till? Hahaha, jag tror en och annan läsare hade satt "kaffet" i vrÃ¥ngstrupen. Men det är just sÃ¥dant här som är fascinerande med vÃ¥r hobby, helt nya oanade användningsomrÃ¥den av allt möjligt! Min fru har redan börjat vänja sig endast ett knappt ½ Ã¥r efter att min gamla hobby Ã¥teruppstod. Men hon blev allt paff när jag frÃ¥gade efter bakpulver, "ska du baka???"

Hursom helst, jag ska definitivt införskaffa en liten kvistmal (kaffekvarn) och experimentera, så tack förtipset! Kan man använda naturmaterial är det som regel oöverträffat alla imitationer.

Nåväl, trist att inte Spörle fixar N också, men kanske något att fundera på, hmmm.

Janp

Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Odd J Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 26 Juli 2010 vid 23:42
Hej JanP!

Nej Spörle-formar finns bara i HO. Werkstatt Spörle är en typisk "hobbyfirma" och dom formar som finns att köpa är just dom som Klaus Spörle själv behöver som HO-rallare. Jag har pratat lite med honom på telefon, han berättade själv hur det började med att han gjorde formarna för helt privata behov för att spara tid vid bygget av en lång upphöjd bana med murade sidor. Så hade han vänner som också blev intresserade av formarna och så var firman igång.

Den kaffekvarn jag använder (använde, man måste ju experimentera lite och ibland så går det inte så bra, så nu ligger den i elavfallskärlet i soprummet) är en sån här: LÄNK Den fungerar fint för att finfördela mjuk cellplast för hemmagjorda löv till träden, och man kan mala löv, barr, gräs och liknande. Man skall dock inte köra stora bitar furu- och ekbark i den, det var det som dödade mitt exemplar. Innan haveriet så blev det dock strössel för flera års byggande så kvarnen har ändå betalat igen sin egen kostnad med råge.

Tack alla andra för dom glada tillropen, det kommer garanterat mera snart Smile

_____

Edit: eftersom alla internetlänkar dör snabbare än man hinner säga flaska... Kvarnen jag pratar om är en Bosch MKM6003, som jag själv köpte för 249 kr på Webbhallen (men den verkar inte finnas att köpa just där längre). Detta med kaffekvarnar är ju ingen "rocket science", det handlar om en mojäng med en motor kopplad till en kniv monterad i en liten behållare för det som skall malas. Minst lika bra modeller finns säkert från flera tillverkare och den händige ser det säkert som en utmaning att scratchbygga en egen variant...

Ändrad av Odd J - 27 Juli 2010 vid 00:07
Upp igen
Groupie
Groupie

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera JanP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 26 Juli 2010 vid 23:03
Jag gillar de där Slörpe, förlåt Spörle-husen du gjuter.
Vad jag förstÃ¥tt, tyvärr, finns inte formarna i N?

I allafall, de husen tilltalar mig, de tycks bli väldigt "levande" pÃ¥ nÃ¥got speciellt sätt, dessutom sätter du din egen touch med litet improvisationer i bygget, och bra färgsättning.

Det där med kaffekvarnen lät intressant! Kanon tips! DÃ¥ kan man exempelvis göra eget skogs-strössel att ha under granar mm... Nu ska jag bara hitta en kaffekvarn, sÃ¥dan farmor hade! Tror inte det är sÃ¥ populärt att ta hushÃ¥llets mixer....

Ser framemot att följa ditt fortsatta bygge!

JanP
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  123>

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.156 sekunder.