Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Interaktivitet >Min modelljärnväg
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Dalbro - Siffernäs
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Dalbro - Siffernäs

Skicka svar Skicka svar sida  <1 567
Författare
Meddelande
mj-onas Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 580
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera mj-onas Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Dalbro - Siffernäs
    Postat: 14 Augusti 2010 vid 12:48

Har inte hunnit kolla denna tråd förrän nu. Snyggt och trevligt banbygge Edde! Gillar bl a vänstra utfarten från stationen (ut i grönskan) och timmerlastningsdepån med dito vagnar.

Det moderna perrongtaket Thumbs Up, enkelt och snyggt. Dock tycker jag perrongen är lite för smal men det är ju ofta så det blir i mj-sammanhang. Man får anpassa till spårgatorna t ex. Förresten, har du provkört spår 1 (?) (dvs närmast stationsbyggnaden)? Det ser ut som att spåret ligger väldigt nära plattformen (men det kanske är bildens perspektiv som luras).

När det gäller vägbron så tycker jag som Tompa att det ser konstigt ut. Vad sägs om "gammaldags" plankorsningar i stället? Du behöver ju ha ett flertal för att nå alla ställen, något som man inte klarar med av-/påfarter till vägbron. Vill du ändå ha en vägbro (för att få ytterligare en nivå) så kan du förlänga den du har påbörjat så att den fortsätter över banområdet ut i fronten el på andra sidan. Till denna en flackare av-/påfart. Nu kommer en sådan vägbro dominera helheten. Å andra sidan gör det ju så i verkligheten. Essingeleden över Gröndal och västra Kungsholmen är f.ö. ett bra Stockholmsexempel. Till sist efter denna OT så känns plankorsningar bäst på ditt bygge. Lycka till med fortsättningen Clap.

hälsar
Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f
Upp igen
Edde Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Falun
Poster: 115
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Edde Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Augusti 2010 vid 13:18
Ja plattformen blev tyvärr lite smal pga hur spåren ligger... Spår 1 har jag provkört lite grann (gått bra hittills men det är ganska tajt), dock så sitter inget fast än, så det kan bli ändringar. Jag har försökt att hitta lämpligt ställe att göra en plankorsning, men det har varit svårt pga växlar och kurvor på rälsen (därav testet med bron). Men jag kanske har tänkte mig en för stor väg, en lite mindre väg/gata borde jag kanske kunna dra över spåret någonstans.
Med vänlig hälsning
Erik

H0 - 3R - DCC & Motorola - Svenskt med lite inslag av övriga Europa
Upp igen
Odd J Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Stockholm
Poster: 245
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Odd J Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Augusti 2010 vid 13:23
Jo bron ser väldigt hög och dominerande ut, och lutningen på gatan är verkligen i brantaste laget.

Mina förbättringstips är kan väl delas upp i två kategorier:
1. Modifiera bron.
- sänk bronivån till absolut minimum. Det räcker om ledaren på kontaktledningen precis får plats under bron. Kontaktledningen behöver ingen bärande wire här för att se realistisk ut, den kan fästas i brons undersida vid behov.
- Bygg brons bana av papp eller plast, ett par millimeters tjocklek räcker. För att få en bro som ser realistisk ut så kan du bygga sidor av "betong" som fungerar som bärande balkar i brokonstruktionen och även som räcken.

2. Bygg en tunnel i stället.
Det som jag tror blir snyggast. Backen behöver inte alls vara lika brant och sen så försvinner ju gatan ur anläggningen på ett snyggt sätt.

Lycka till hur du än bygger!
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Edde Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Augusti 2010 vid 13:29
Det där med tunnel lät ju lite intressant! Du tänkte att man helt enkelt tar upp ett hål i plywoodskivan i botten och gör en nedförsbacke och en portal så att vägen försvinner in under anläggningen?
Med vänlig hälsning
Erik

Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Odd J Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Augusti 2010 vid 13:44
Ursprungligen postat av Edde

Det där med tunnel lät ju lite intressant! Du tänkte att man helt enkelt tar upp ett hål i plywoodskivan i botten och gör en nedförsbacke och en portal så att vägen försvinner in under anläggningen?

Precis! Beroende på vilken historia banan har så kan man ju antingen göra en modern betongportal a la motorväg från 1970-talet, eller ett betongvalv av den typ som förekom runt 1910-20, ungefär som den här på SMJ.

En tjusigare och mer arbetskrävande variant är att bygga gatuschaktet hela vägen till anläggningens kant och bygga två smala tågbroar. Det blir ju mer realistiskt men ganska så mycket mer komplicerat.

Det skulle ju kunna gå att bygga med stålfackverksbroar för spåren också, men eftersom såna spår är lagda utan ballast så är det nog inte så intressant i ditt fall...
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Edde Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Augusti 2010 vid 13:58
Det här tål att tänkas på. Ska försöka leta upp lite bilder på fler tunnlar, både i modell och verklighet.
Länka gärna till bilder av olika tunnlar om ni har några fler tips!
Med vänlig hälsning
Erik

Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Odd J Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Augusti 2010 vid 18:52
Enklast är väl att använda altavistas eller googles bildsök och leta efter viadukt. Då hittar man till exempel en sån här som är relativt lättbyggd och mycket vanlig här i landet även om detta exempel verkar vara utländskt. Det har säkert legat en stålbro på detta fundament från början men den har man bytt ut mot en betongbalkbro för att kunna köra tyngre tåg än man tänkt från början.
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  <1 567

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.078 sekunder.