![]() |
Söderåsens MJ |
Skicka svar
|
sida <1 20212223> |
| Författare | ||
Tompa
Senior Member
Blev medlem: 05 Januari 2010 Plats: Stockholm Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 300 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Ämne: SöderÃ¥sens MJPostat: 22 Juli 2010 vid 22:12 |
|
|
Du har helt rätt Odd. Jag va på stan idag och passade på att köpa några pennor i olika kulörer på Matton. Provmålade lite okonstnärlig graffiti på en provbit och det täcker inte och ger inget fylligt intryck. Men pennorna kan nog användas för att smutsa med på trånga ställen (i alla fall någa av kulörerna)
Tack Bo
Har faktiskt inte sett dessa. Tycker jag som oftast har ögonen med mig och lägger såndant på minnet men inte graffiti.
Dessa ser ju ut att kunna fungera. kanske inte så orginellt men värt ett försök.
Jag har prova förut de du föreslog om att skriva ut, både på papper och på film, graffitibilder jag hittade på nätet men jag fick det aldrig att smälta in mot min egen bakgrund. Kanske just beroende på det Odd beskriver, hur graffitimålarna använder färger för att avgränsa och smälta in i aktuell omgivning.
Men det är nog värt ett försök till. Man får väll ändra omgivningen för att passa graffitin helt enligt: om inte ... kunde komma till berget får väll berget komma till ... Eller var det tvärt om?
|
||
![]() |
||
Arstuga
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Lägg till på Kompislistan
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Tuvalu Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1431 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 22 Juli 2010 vid 22:44 |
|
|
Sen har vi förstås Olle Frykmo som gjort "tags" på en Y6 i N-skala...
Se mer på www.frykmo.se/mj/ Har för mig att han beskrev här i forum hur han gjorde.
Fortsatt snyggt bygge f.ö! Ändrad av Arstuga - 22 Juli 2010 vid 22:45 |
||
![]() |
||
Tompa
Senior Member
Blev medlem: 05 Januari 2010 Plats: Stockholm Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 300 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 22 Juli 2010 vid 22:57 |
|
Tack för tipset. Har kollat Olles jobb tidigare och det han beskrivit som problem med att printa med HP färglaser på dekalark. Jag har också en HP skrivare, om än modell större än de Olle använt så jag tror resultaten blir liknade. Det är ju ändå en lockade ide men det vore bra med dekalark som laserpulvret fastnar bättre på än det Olle skriver om som problem på sin site.
Kul att du gillar mitt bygge. Tackar!
|
||
![]() |
||
Tompa
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Juli 2010 vid 13:43 |
|
|
Uppdaterad översikt
Efter ha fått frågan om uppdaterade bilder/översikt på senare tid här i tråden och även via PM så infann sig läget idag att kunna ta lite bilder.
Även om det byggts en del så har det inte landat på anläggningen riktigt ännu men här kommer lite översiktsbilder hur det ser ut just nu.
Bilderna i trådstarten har även dom uppdaterats och kompletterats.
Panorama från tågrummets ingång:
![]() Nedreplan från lite olika vinklar:
Övreplan från lite olika vinklar:
Ändrad av Tompa - 24 Juli 2010 vid 13:57 |
||
![]() |
||
Tompa
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 27 Juli 2010 vid 11:40 |
|
|
Stationsområde och spårgeometrier
Har jobbat med spårområdet kring Söderåsens huvudstation i omgångar utan att bli nöjd.
Kurvgeometrierna vid infartsväxlarna är för "knixiga".
Började tänka i banor att använda K-flex istället men då får man övergångsproblem mellan
rälstorlekarna så kastade ut en fråga om hur man göra övergångar mellan C-K på ett kort avstånd,
mjerik förde dock tillbaka mig på kombinationer av C-geometrierna med följande inlägg
Det gav mig två nya ideer som ännu inte testats.
A - Ursprunglig ide, Visar det knixiga avsnittet med 224 kurvor (r437 mm, 24gr )
B - Visar hur knixigheten minskas på de två yttre spåren med 24912 (r1114mm, 12gr)
men nu ser tredje spåret ut som legoräls.
C - mjeriks ide att fortsätta växels r437 med 1st r437 6gr utvecklas till att ha 2st r437 6gr
och därefter en r1114. Ser rätt bra ut.
D - Tar man mjerik på orden och byter ut en av växlarna mot en kurväxel får man i.o.f lite branta
kurvor men det ger mer plats för perrongen mellan spåren och ser helt OK ut.
En nackdel är att fria rummet på spår tre blir något begränsat före växeln.
En fördel är att spårområdet passar bättre in i landskapet.
![]() ![]() Så dessa två ska jag provbygga och köra för att se hur det ser ut med tåg.
Måste komplettera med lite räls bara.
Så här skulle infarten se ut med alternativ C och D
![]() ![]() Ändrad av Tompa - 27 Juli 2010 vid 13:22 |
||
![]() |
||
Tompa
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 27 Juli 2010 vid 20:58 |
|
|
Stationsområde och spårgeometrier, fortsättning.
Gick och skaffade lite extra C-räls och provade ytterliggare några geometrier. Inget att vänta med.
Byggde vidare på konceptet med raka växlar för att slippa branta kurvor.
E - Flyttat ut 1st r437 6gr före sista växeln för att få lite flackare kurva ut på slingan.
Nackdel, tågsettet svänger till lite när det kommer ur övre slingan.
F - Flyttat ut 2st r437 6gr före sista växeln för att kan då helt slippa kurva ut på slingan.
Fördel, ser rent ut och snyggt när tågen går förbi. Nackdel, det blir för trångt för landskapet vidnedre tunnelingången. ![]() ![]() Det får bli variant E tillsvidare.
Så här ser det ut med ett persontåg mot perrongen och ett annat som passera via förbifarten
![]() Ändrad av Tompa - 27 Juli 2010 vid 21:44 |
||
![]() |
||
SANTA FE
Senior Member
Blev medlem: 29 November 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 184 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 28 Juli 2010 vid 10:55 |
|
|
E följer landskapet och blir mer "estetiskt" rätt.
Några lampor/lysen inne/ute på den nybyggda stationen?
|
||
|
Göran A - Göteborg
Home of COLORADO 1949 - 1952 |
||
![]() |
||
Tompa
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 28 Juli 2010 vid 12:25 |
|
Hej SANTA FE
Ja tycker det också. Har på morgonen provkört olika tågset med E layouten. Det knycker till i tåget när det passerar r437 2x6gr på utslingan men den rälssektionen kommer under jord så det kommer man nog inte se. I övrigt över växlarna rör sig tågsetet fint över r437 6gr så det får bli så här for now.
Generellt har jag bestämt att inte bygga belysning på banan alls, men stationen är ju inredd och trevlig att titta in i. Det går att med titthålsteknik komma upp från plattformen i hisschaktet på byggnaden.
Man skulle kunna göra en tarm med förstyvning i som håller en LED i ändan. Tarmen sticks då upp i trapphusests hörn och borde kunna sprida sitt ljus "från en obestämd plats i rummet".
Ändrad av Tompa - 28 Juli 2010 vid 12:27 |
||
![]() |
||
LeoArietis
Senior Member
Blev medlem: 04 Oktober 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 696 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 29 Juli 2010 vid 21:37 |
|
|
Du kanske skall fundera på att såga lite räls för att få snyggast geometri?
Jag brukar slakta nÃ¥gon rak skena sÃ¥ jag fÃ¥r 2 st ca 20-30mm lÃ¥ng ytterända med kontakterna och sedan dela en 24912, skarva ihop med varsin kort rak ändsnutt. Fäst ihop med stÃ¥ltrÃ¥d som armering pÃ¥ undersidan och rikligt med smältlim. Till sist löder jag tre trÃ¥dar över mellan ytterändarna (kontakterna) undertill för att fÃ¥ en fortsatt elektrisk förbindelse. Kapning gör jag med dremmel och blöt disktrasa för kylning dÃ¥ rälsen blir varm vid kapning. Därefter filar jag skenan vinkelrät. PÃ¥ det här viset fÃ¥r jag tag i de felande längderna, inte minst 3 och 6-graders R9. Ändrad av LeoArietis - 29 Juli 2010 vid 21:38 |
||
|
H0, 3R-digital, Epok IV-V-VI
Äntligen ur fåtöljen! Aktuellt projekt just nu: Sluttest av spårplan |
||
![]() |
||
Tompa
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 Juli 2010 vid 06:54 |
|
Hej LA
Jo jag har funderat på det också, särskilt som jag tidigare läst om din såga/armera/limma teknik som känns skapligt enkel att göra. Lite svårt att veta vilka bitar man ska göra bara. Man kan ju rita upp bitarna som flexräls i CADen och bygga med dom, men det man ser i CADen behöver ju inte se bra ut i verkligheten.
Men det klart, om man gör som du föreslår, lite nya "standard" skenor, typ 3 och 6gr.
Ska funta på det. Det här spårområdet ska inte spikas fast riktigt ännu.
|
||
![]() |
||
Skicka svar
|
sida <1 20212223> |
| Hoppa till forum | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa poll i detta forum Du kan inte delta i poll i detta forum |