![]() |
tunnelbana på mj-anläggning |
Skicka svar
|
sida <12 |
| Författare | ||
343kaka
Senior Member
Blev medlem: 31 Juli 2008 Plats: G:a Stan Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 383 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Ämne: tunnelbana pÃ¥ mj-anläggningPostat: 27 Augusti 2009 vid 22:02 |
|
|
Apropå just C3:an så kan jag väl berätta litet vad jag har tänkt att göra och hur.
Jag har tänkt mig ett 4-vagnarståg med 3 C2 och 1 C3. Boggierna skall få nya hjul och jag ämnar att modifiera dem efter en väldigt bra och detaljerad ritning jag beställde från Spårvägsmuseet. Vagnarna skall sedan målas i en olivgrön färg i den kulör som de hade på slutet, jag vet inte om de har haft olika kulörer av grön, utan jag tror att färgen blev så av sig själv. Den vagn som går i mitten skall få en motorboggie samt resten av tåget skall få strömupptagning på alla hjul. Tåget skall utrustas med modellscharfenbergkoppel som jag har sett skall finnas från en tysk tillverkare. |
||
|
MVH// Johannez
Kör svenskt 70-80-tal |
||
![]() |
||
HJP
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1217 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 27 Augusti 2009 vid 23:19 |
|
Alla de gröna T-banevagnarna hade samma kulör. Väder och vind, gjorde sedan sitt. Någon skiftning i kulören kan det också vara, mellan olika färgtillverkningar - men i princip samma.
Ditt projekt är intressant, tycker jag.
HJP
HJP
|
||
![]() |
||
343kaka
Senior Member
Blev medlem: 31 Juli 2008 Plats: G:a Stan Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 383 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 Augusti 2009 vid 15:32 |
|
|
HJP: Tack! DÃ¥ var det som jag trodde.
Låt mig tillägga att mitt T-baneprojekt är ett projekt med ganska låg prio, därför tar det nog något år till innan det blir klart, är jag rädd. |
||
|
MVH// Johannez
Kör svenskt 70-80-tal |
||
![]() |
||
HJP
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1217 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 30 Augusti 2009 vid 16:55 |
|
Låg prio, eller hög prio, spelar ingen roll. Du håller på, och det är huvudsaken
HJP
|
||
![]() |
||
weddan
Newbie
Blev medlem: 03 Januari 2008 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 38 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 12 September 2009 vid 09:08 |
|
|
Spårvägsmuseet i Stockholm hade för många år sedan en bana med tunnelvagnar, C1/C2, om jag inte missminner mig.
Rälsen var Märklin, med en egentillverkad tredje skena. Drivningen var förmodligen frÃ¥n Märklin med egentillverkade (eller frÃ¥n modellbyggarfirma?). Kanske, GISSNING!, nÃ¥gon anställd som byggde pÃ¥ fritiden och som byggde vagnkorgarna Ã¥t museet. Kanske SpÃ¥rvägsmuseet kan ge besked. Adressen dit är Tegelviksgatan 22 pÃ¥ Södermalm. Telefon: 08-686 17 60 Vem du ska tala med vet jag inte, men Stellan kan vara en bra början. Det är han med hästsvansen. Han har gjort en fullödig sammanställning av samtliga tunnelvagnstyper som rullat pÃ¥ spÃ¥ren i Stockholm. Jag tror att även vagntyperna pÃ¥ Saltsjöbanan finns med, MEN det är en gissning frÃ¥n min sida. Hans intresse är det nog ingen som kan betvivla. Hoppas att du har nytta av detta och att du kan fÃ¥ din tunnelbana. Om du tänkte dig en ovanjordisk tunnelbana kanske Saltsjöbanan kan vara en tanke, den gÃ¥r till övervägande del ovan jord. Det är väl bara tunnlarna genom Södermalm och Henriksdal som är undantaget där. Blir det nÃ¥got resultat och bygge; lägg in nÃ¥gra bilder här, sÃ¥ blir Ã¥tminstone jag tacksam och glad. LYCKA TILL!!! PS. NÃ¥gon gÃ¥ng för mÃ¥nga Ã¥r sedan pratade vi om att bygga tunnelbana i nÃ¥gon del av klubbanan. Jag föreslog dÃ¥, mest pÃ¥ skoj, att vi skulle bygga tunnelbanans blÃ¥ linje. Linjen mot Hjulsta skulle bli perfekt; ingen del ovan jord. Det skulle enbart bli stationsuppgÃ¥ngarna... SpÃ¥rvägsmuseum har (hade) tunnelvagnar i skala TT till försäljning. Jag fick BARA en som barn. SÃ¥ gissa varför jag hÃ¥ller pÃ¥ med "riktiga" tÃ¥g i stället... DS. Ändrad av weddan - 12 September 2009 vid 09:41 |
||
|
N-skala! SÃ¥ klart!!!
|
||
![]() |
||
343kaka
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 13 September 2009 vid 14:11 |
|
|
Spårvägsmuseet har numer en del av gröna linjen i H0, där deras C2:or fått nya boggier och drivs med fiskelina drivet av elmotorer. Som en kabelbana.
|
||
|
MVH// Johannez
Kör svenskt 70-80-tal |
||
![]() |
||
Albert Koppel
Newbie
Blev medlem: 27 Juni 2010 Plats: Skenköping Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 13 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 28 Juni 2010 vid 08:16 |
|
Den modellen är väl i nån konstig skala? varken H0 eller TT?
Sedan har jag också svårt att förstå vitsen med en tunnelbana, om man nu inte har nånting att dölja. Men ok, låt tågen gå på viadukter, och dyk ner nånstans så man slipper se vändslingorna... eller dom är ju också onödiga... vad heter det på SL? Vändbryggor?
Tunnelbaner är ju iallafall totalt värdelösa för sightseeing, i London åker man helst Routmaster, nu finns det ju bara två sådana linjer kvar...
|
||
|
Pling-pling = klarsignal!
|
||
![]() |
||
343kaka
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 04 Augusti 2010 vid 12:37 |
|
Den modell som säljs för 99:- är i H0-skala. Den som togs fram med anledning av T-baneinvigningar på 50-talet är i TT. Jag har litet svårt att hålla med ditt resonemang. I många städer går ju tågen på högbanor och dylikt, samt T-banebron mellan Gamla Stan och Slussen är ju en fröjd för dels turister som infödingar. Jag har sett väldigt intressanta lösningar på just tunnelbana i modell, speciellt när det är inkorporerat i en stor modelljärnväg.
|
||
|
MVH// Johannez
Kör svenskt 70-80-tal |
||
![]() |
||
LLJ
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1242 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 04 Augusti 2010 vid 17:34 |
|
|
Om man får räkna S-Bahn i t.ex. Berlin till tunnelbana (det finns tunnelbana där också) så har anläggningen LOXX dem väldigt fint med i trafiken på de delar som skall efterlikna Berlin. Där går de mycket i dagsljus. I verligheten går S-Bahn både i långa tunnlar och utomhus.
/Lars
|
||
|
"Byt inte skala, skaffa en till"
ModulSyd - Moduler i 0-16.5, H0 och N |
||
![]() |
||
Skicka svar
|
sida <12 |
| Hoppa till forum | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa poll i detta forum Du kan inte delta i poll i detta forum |