Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Modelljärnvägar >SpÃ¥rvägar och lokaltrafik
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: tunnelbana pÃ¥ mj-anläggning
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

tunnelbana på mj-anläggning

Skicka svar Skicka svar sida  <12
Författare
Meddelande
343kaka Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: G:a Stan
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 383
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera 343kaka Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: tunnelbana pÃ¥ mj-anläggning
    Postat: 27 Augusti 2009 vid 22:02
Apropå just C3:an så kan jag väl berätta litet vad jag har tänkt att göra och hur.

Jag har tänkt mig ett 4-vagnarståg med 3 C2 och 1 C3.
Boggierna skall få nya hjul och jag ämnar att modifiera dem efter en väldigt bra och detaljerad ritning jag beställde från Spårvägsmuseet. Vagnarna skall sedan målas i en olivgrön färg i den kulör som de hade på slutet, jag vet inte om de har haft olika kulörer av grön, utan jag tror att färgen blev så av sig själv.
Den vagn som går i mitten skall få en motorboggie samt resten av tåget skall få strömupptagning på alla hjul. Tåget skall utrustas med modellscharfenbergkoppel som jag har sett skall finnas från en tysk tillverkare.
MVH// Johannez

Kör svenskt 70-80-tal
Upp igen
HJP Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Poster: 1217
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera HJP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 27 Augusti 2009 vid 23:19
Ursprungligen postat av 343kaka

Vagnarna skall sedan målas i en olivgrön färg i den kulör som de hade på slutet, jag vet inte om de har haft olika kulörer av grön, utan jag tror att färgen blev så av sig själv.
Alla de gröna T-banevagnarna hade samma kulör. Väder och vind, gjorde sedan sitt.
NÃ¥gon skiftning i kulören kan det ocksÃ¥ vara, mellan olika färgtillverkningar - men i princip samma.

Ditt projekt är intressant, tycker jag.

HJP

HJP
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera 343kaka Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 Augusti 2009 vid 15:32
HJP: Tack! DÃ¥ var det som jag trodde.

Låt mig tillägga att mitt T-baneprojekt är ett projekt med ganska låg prio, därför tar det nog något år till innan det blir klart, är jag rädd.
MVH// Johannez

Kör svenskt 70-80-tal
Upp igen
HJP Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1217
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera HJP Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 30 Augusti 2009 vid 16:55
Ursprungligen postat av 343kaka

Låt mig tillägga att mitt T-baneprojekt är ett projekt med ganska låg prio, därför tar det nog något år till innan det blir klart, är jag rädd.
Låg prio, eller hög prio, spelar ingen roll. Du håller på, och det är huvudsaken Thumbs%20Up

HJP
Upp igen
weddan Visa rullgardinslista
Newbie
Newbie

Poster: 38
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera weddan Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 12 September 2009 vid 09:08
Spårvägsmuseet i Stockholm hade för många år sedan en bana med tunnelvagnar, C1/C2, om jag inte missminner mig.
Rälsen var Märklin, med en egentillverkad tredje skena. Drivningen var förmodligen från Märklin med egentillverkade (eller från modellbyggarfirma?). Kanske, GISSNING!, någon anställd som byggde på fritiden och som byggde vagnkorgarna åt museet.

Kanske SpÃ¥rvägsmuseet kan ge besked. Adressen dit är Tegelviksgatan 22  pÃ¥ Södermalm.
Telefon: 08-686 17 60
Vem du ska tala med vet jag inte, men Stellan kan vara en bra början. Det är han med hästsvansen.
Han har gjort en fullödig sammanställning av samtliga tunnelvagnstyper som rullat på spåren i Stockholm.
Jag tror att även vagntyperna på Saltsjöbanan finns med, MEN det är en gissning från min sida.
Hans intresse är det nog ingen som kan betvivla.

Hoppas att du har nytta av detta och att du kan få din tunnelbana.
Om du tänkte dig en ovanjordisk tunnelbana kanske Saltsjöbanan kan vara en tanke, den går till övervägande del ovan jord. Det är väl bara tunnlarna genom Södermalm och Henriksdal som är undantaget där.

Blir det något resultat och bygge;
lägg in några bilder här, så blir åtminstone jag tacksam och glad.

LYCKA TILL!!!

PS.
Någon gång för många år sedan pratade vi om att bygga tunnelbana i någon del av klubbanan. Jag föreslog då, mest på skoj, att vi skulle bygga tunnelbanans blå linje. Linjen mot Hjulsta skulle bli perfekt; ingen del ovan jord. Det skulle enbart bli stationsuppgångarna...

Spårvägsmuseum har (hade) tunnelvagnar i skala TT till försäljning. Jag fick BARA en som barn. Så gissa varför jag håller på med "riktiga" tåg i stället...
DS.

Ändrad av weddan - 12 September 2009 vid 09:41
N-skala! SÃ¥ klart!!!
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera 343kaka Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 13 September 2009 vid 14:11
Spårvägsmuseet har numer en del av gröna linjen i H0, där deras C2:or fått nya boggier och drivs med fiskelina drivet av elmotorer. Som en kabelbana.
MVH// Johannez

Kör svenskt 70-80-tal
Upp igen
Albert Koppel Visa rullgardinslista
Newbie
Newbie

Plats: Skenköping
Poster: 13
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Albert Koppel Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 28 Juni 2010 vid 08:16
Ursprungligen postat av AiR

Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.
...

Den modellen är väl i nån konstig skala? varken H0 eller TT?

Sedan har jag ocksÃ¥ svÃ¥rt att förstÃ¥ vitsen med en tunnelbana,  om man nu inte har nÃ¥nting att dölja. Men ok, lÃ¥t tÃ¥gen gÃ¥ pÃ¥ viadukter, och dyk ner nÃ¥nstans sÃ¥ man slipper se vändslingorna... eller dom är ju ocksÃ¥ onödiga... vad heter det pÃ¥ SL? Vändbryggor?
Tunnelbaner är ju iallafall totalt värdelösa för sightseeing, i London Ã¥ker man helst Routmaster, nu finns det ju bara tvÃ¥ sÃ¥dana linjer kvar...
Pling-pling = klarsignal!
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera 343kaka Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 04 Augusti 2010 vid 12:37
Ursprungligen postat av Albert Koppel

Ursprungligen postat av AiR

Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.
...

Den modellen är väl i nån konstig skala? varken H0 eller TT?

Sedan har jag ocksÃ¥ svÃ¥rt att förstÃ¥ vitsen med en tunnelbana,  om man nu inte har nÃ¥nting att dölja. Men ok, lÃ¥t tÃ¥gen gÃ¥ pÃ¥ viadukter, och dyk ner nÃ¥nstans sÃ¥ man slipper se vändslingorna... eller dom är ju ocksÃ¥ onödiga... vad heter det pÃ¥ SL? Vändbryggor?
Tunnelbaner är ju iallafall totalt värdelösa för sightseeing, i London Ã¥ker man helst Routmaster, nu finns det ju bara tvÃ¥ sÃ¥dana linjer kvar...

Den modell som säljs för 99:- är i H0-skala. Den som togs fram med anledning av T-baneinvigningar pÃ¥ 50-talet är i TT. 

Jag har litet svårt att hålla med ditt resonemang. I många städer går ju tågen på högbanor och dylikt, samt T-banebron mellan Gamla Stan och Slussen är ju en fröjd för dels turister som infödingar.
Jag har sett väldigt intressanta lösningar på just tunnelbana i modell, speciellt när det är inkorporerat i en stor modelljärnväg.
MVH// Johannez

Kör svenskt 70-80-tal
Upp igen
LLJ Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1242
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera LLJ Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 04 Augusti 2010 vid 17:34
Om man får räkna S-Bahn i t.ex. Berlin till tunnelbana (det finns tunnelbana där också) så har anläggningen LOXX dem väldigt fint med i trafiken på de delar som skall efterlikna Berlin. Där går de mycket i dagsljus. I verligheten går S-Bahn både i långa tunnlar och utomhus.

/Lars
"Byt inte skala, skaffa en till"
ModulSyd - Moduler i 0-16.5, H0 och N
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  <12

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.094 sekunder.