Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Interaktivitet >Byggforumet
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: N-skala: Bygg en Y1!
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

N-skala: Bygg en Y1!

Skicka svar Skicka svar sida  <123>
Författare
Meddelande Omvänd sortering
jorgen.edgar Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 399
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: N-skala: Bygg en Y1!
    Postat: 17 Januari 2009 vid 00:08

5.  Vagnsändar

(Gäller både statisk och fungerande modell) 

Hytt-taken väljer jag att göra i lufttorkande lera, med hänsyn till att hytterna smalnar mot ändarna samtidigt som taket sluttar.

Räkna med ett ett par timmars torktid, plus att den krymper ”någon My”. Därför måste man lägga på lite lera i efterhand. Slipa sedan med fint slippapper.

Detaljer på fronterna:

Lykthuset (1) på taket skäres till av plastfilm och bockas till (eller formas rentav i lera!) efter ritningen. Kortsidan (fronten) (2) görs separat i plastfilm.

Själva lyktorna (3) , både de övre och de nedre, är tillkapade från isolerkabel (diam 1,5 mm, längd 0,5 mm)
Buffertar (4) är något så enkelt som nubb, och bufferttallrikar (5) i plastfilm eller plasticard.

Skruvkoppel till statisk modell (6) bockas till i 0,5 mm metalltråd, ”dubbelvikt” för att efterlikna originalet.

Plogen (7), här utskuren i ett stycke i papp eller plast, trycks mot en bit förformad lera (8) för att få sin rätta klyvarform och limmas mot bottenplattan.

På en fungerande modell ställer kopplet till det.... Gör en tillräckligt stor öppning i plogen. Eller kanske utelämna den helt, iaf i ena änden!

Det utbyggda luftintaget (9) skäres till i ett stycke, i plastfilm (kan utelämnas...!)

Mickeljobb, sa Bull...

Detaljstudie – plogar m. m. på plats!

Här syns även destinationsskylten. Skäres ut i 1 mm kartong med samma rundning som taket, dock någon mm indraget.

På bilden saknas ännu lyktorna.

Trevlig bygghelg!

//Jörgen
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 15 Januari 2009 vid 13:23
Ursprungligen postat av Stightag

Men är inte rillorna utanpåliggande så att säga?
Så hur får man dem utåt om man graverar inåt?
Är jag trög nu?

Nejdå, du är inte trög, alls icke! Det är snarare jag som missar lite här & där i
pedagogiken Embarrassed
Momenten är svåra att klä i ord, just för att dom sitter i min ryggmärg.

Om du provar att gravera på en bit plastfilm (ganska djupt utan att skära igenom) kan du sen känna att det bildats "vallar" i det graverade. Vid målning senare, blir dessa till de utstickande rillor du vill åstadkomma!
Det fina med kråksången: denna metod är även suverän när man vill ha t. ex. korrugerade vagnssidor...!
Jo, man blir lite av en "kul typ" efter att ha ritsat 20 parallella linjer på liten yta ConfusedLOL

mvh Jörgen

Upp igen
Stightag Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 126
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Stightag Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 15 Januari 2009 vid 00:12
Ursprungligen postat av jorgen.edgar

[QUOTE=Stightag]Aha, det här ser riktigt intressant ut. Hur får man till rillningen på taket sedan undrar jag?

Bra att du frågar, Stightag!

Ett moment som jag nästan höll på att glömma:

Men är inte rillorna utanpåliggande så att säga?
Så hur får man dem utåt om man graverar inåt?
Är jag trög nu?
Stig H Tåg.
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Januari 2009 vid 21:39

4.  Förstärkningar inuti kåpan

Dags för förstärkningar i kåpan, använd gärna RX-lim (som trådar mindre än universallim).

Kåpan till fungerande modell: 

Fodra upp insidan av taket en 0,40 mm kartongskiva (126x20 mm), böj på längden till rätt rundning. Att böja i kartongens fiberriktning brukar underlätta!

Sedan skär vi till förstärkningen till långsidorna i ett stycke, 0,40 mm kartong. Är chassiet slankt, blir det mer plats över och man öka på tjockleken till 1 mm.

Skär ut öppningar för fönster.
Svärta alla kartongkanter som ligger vid fönster.

Limma fast. Ta sparsamt med lim och se upp för limspill i fönsterglasen!

Nu kan vi foga ihop skarven front-långsida. Limmas kant-mot-kant, ev kan ett stödförband av papp/plast behövas.
Notera att vagnsändarna smalnar av en aning.
En förstärkning av kartong kan behövas i frontpartiet under vindrutorna.

Måla därefter mörkgrått invändigt.

Tyvärr har jag inte någon bild på arrangemanget ovan...

Statisk modell:

Här är det istället "spant" som gäller, alltså mellanväggar i 2 mm papp med jämna mellanrum (i ungefär varannan fönsterstolpe) som stadgar upp korgen. Limmas mot plasten med Casco Kraft Universal. Nederst på bilden ses spanten monterad! 

Innan det torkat, var noga med att kåpan riktats!

Nu kan vi foga ihop skarven front-långsida. Limmas kant-mot-kant, ev kan ett stödförband av papp/plast behövas.
Notera att vagnsändarna smalnar av en aning.

En förstärkning av 1 mm kartong kan behövas i frontpartiet under vindrutorna.

Måla därefter mellanväggarna i mörkgrått.

.

Ändrad av jorgen.edgar - 10 Februari 2009 vid 20:19
Upp igen
Administratör Visa rullgardinslista
Admin Group
Admin Group

Poster: 580
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Administratör Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Januari 2009 vid 21:06
Ursprungligen postat av jorgen.edgar

Bilduppladdningen klarar visst  bara 250 kb, tror inte det kan bli så mycket bättre.

Om det är OK för dig Jörgen och intressant för er andra, så kan vi lägga upp större filer än 250 kb direkt på servern för nedladdning via länk. Skicka i så fall ett mail till administrator@svensktmjforum.se med önskad fil, så fixar vi det! Smile
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Januari 2009 vid 20:56
Ursprungligen postat av Stightag

Aha, det här ser riktigt intressant ut.
Hur får man till rillningen på taket sedan undrar jag?

Bra att du frågar, Stightag!
Ett moment som jag nästan höll på att glömma:

Forts. steg 3.

Takets rillor (på utsidan) graveras in efter att taket böjts till. Platta ut taket tillfälligt och gravera rilla för rilla, parallellt med ca 2 mm avstånd.

Böj till taket igen, till rätt form.

Avancerat? Prova först på en bit plast - dels så djupet blir det rätta, dels för att få in flytet med regelbundenheten...!

Ändrad av jorgen.edgar - 14 Januari 2009 vid 20:56
Upp igen
Stightag Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 126
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Stightag Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Januari 2009 vid 20:12
Aha, det här ser riktigt intressant ut.
Hur får man till rillningen på taket sedan undrar jag?
Stig H Tåg.
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Januari 2009 vid 16:12
Ursprungligen postat av kjellgerik

Hej Jörgen,

jag tänte försöka mig på att bygga en Y1 efter din byggtråd!

Går det att få Y1-ritningen i högre upplösning, det är väldigt svårt att läsa texten på den?

Var hittar man ”Excellent”-kartong, ca 0,40, och 1,0  mm ?

Hejsan! Kul att du vågar testaSmile

Bilduppladdningen klarar visst  bara 250 kb, tror inte det kan bli så mycket bättre.
Hursom, "texten" du syftade på är av teknisk fikon-art från tillverkaren, inget som rör vårt modellarbete Wink
Skicka mej ett mejl, så kan jag försöka mejla tillbaka en något bättre upplösning på ritningen!
Kartongen hittar du hos Matton-butiken eller Kreatima.

Mvh Jörgen
Upp igen
kjellgerik Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 111
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera kjellgerik Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 14 Januari 2009 vid 15:45
Hej Jörgen,

jag tänkte försöka mig på att bygga en Y1 efter din byggtråd!

Går det att få Y1-ritningen i högre upplösning, det är väldigt svårt att läsa texten på den?

Var hittar man ”Excellent”-kartong, ca 0,40, och 1,0  mm ?

Ändrad av kjellgerik - 26 Januari 2009 vid 18:18
// Kjell

Tc Elleruds Järnvägar i 'N'
Upp igen
Alf Sundvall Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1675
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Alf Sundvall Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 13 Januari 2009 vid 21:38
Jag tycker lite svårare än plasticar. Men se ju lättare du gjort och skära nästan en hel kåpan. Jag skära plasticar delar och limma ihop. Helst med motor drivningar också. Inte i vitrinskåp modell.  Du byggde så enkelt ut. Jag bara häpna och stora ögonnär du visade bilder. Oj jag tappade en tand för gapa över. hehe
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  <123>

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.156 sekunder.