Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Interaktivitet >Byggforumet
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Perlmodell Deva X1/CF1
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Perlmodell Deva X1/CF1

Skicka svar Skicka svar sida  <1 345
Författare
Meddelande Omvänd sortering
BenWah46 Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Stockholm
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 975
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera BenWah46 Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Perlmodell Deva X1/CF1
    Postat: 23 Oktober 2008 vid 23:54
Ooh så trevligt det ser ut! 
Bengt W
H0 2R DCC
Upp igen
loktok Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 995
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera loktok Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 23 Oktober 2008 vid 23:18
Världens första diesel-elektriska motorvagn är detta faktiskt.Inte så vidare verkningsgrad antar jag LOL 
Jag har haft byggsatsen ett tag o tyckte det var kul börja på nått nytt medans andra projekt vilar pga saknade delar.
Första åtgärderna är uppdatera en del saker.Byggsatsen kom 1983 o var för sin tid en verkligt fin byggsats.Finns lite att läsa här : http://www.perlmodell.se/historik.htm  intressant att läsa tex att modellen var slutsåld innan den nådde handeln.
Tycker än idag att den är bra,åtgärder som jag prioterar är nytt driv,nya hjul,göra om taket o flytta ut fjäderpaketen till drivboggien.
Har bara fästlödat ihop korgen,inte så noga med det innan drivet är helt klart o provat tex.
Drivboggien är bytt till en Jeco Y6 drivboggie,bra till en massa svenska modeller i både smalspår o normalspår.

På  bilden ovan ser man hur jag fräst bort lite på underredet o satt dit en ny plåt för fästa drivboggien.Hålet är 3mm så specialskruven som kommer med Jecoboggien kan passa.Under plåten är ett mässingrör fastlödat som har ett hål på 4 mm så en liten fjäder passar där.Allt för boggien ska kunna röra sig rätt o vicka lite.

bilden ovan ser man kanske hur jag menade underifrån.Löpaxeln har fått strömupptagning den oxå.Borrat 3 mm hål o limmat dit på ovansidan en isolerande plastbit med hål för en 0,3 mm fosfortråd som liggar an lätt mot hjulen.Hjulen är förresten bytade till nya 10,5 mm ekerhjul från Romford.

Korgen ska få fler mellanväggar så den blir stadigare o taket har jag nyss filat ner o ska limma dit nya passbitar så det passar.I övrigt så har jag flyttat ut fjäderpaketen till drivboggien så modellen kan rulla runt i svängarna på banan utan hjulen tar i fjäderpaketen.

Ändrad av loktok - 24 Oktober 2008 vid 01:12
http://loktok.blogg.se/
Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  <1 345

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.141 sekunder.