![]() |
Perlmodell Deva X1/CF1 |
Skicka svar
|
sida 123 5> |
| Författare | |
loktok
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Lägg till på Kompislistan
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 973 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Ämne: Perlmodell Deva X1/CF1Postat: 23 Oktober 2008 vid 23:18 |
|
Världens första diesel-elektriska motorvagn är detta faktiskt.Inte så vidare verkningsgrad antar jag
Jag har haft byggsatsen ett tag o tyckte det var kul börja på nått nytt medans andra projekt vilar pga saknade delar.
Första åtgärderna är uppdatera en del saker.Byggsatsen kom 1983 o var för sin tid en verkligt fin byggsats.Finns lite att läsa här : http://www.perlmodell.se/historik.htm intressant att läsa tex att modellen var slutsåld innan den nådde handeln.
Tycker än idag att den är bra,åtgärder som jag prioterar är nytt driv,nya hjul,göra om taket o flytta ut fjäderpaketen till drivboggien.
Har bara fästlödat ihop korgen,inte så noga med det innan drivet är helt klart o provat tex.
Drivboggien är bytt till en Jeco Y6 drivboggie,bra till en massa svenska modeller i både smalspår o normalspår.
På bilden ovan ser man hur jag fräst bort lite på underredet o satt dit en ny plåt för fästa drivboggien.Hålet är 3mm så specialskruven som kommer med Jecoboggien kan passa.Under plåten är ett mässingrör fastlödat som har ett hål på 4 mm så en liten fjäder passar där.Allt för boggien ska kunna röra sig rätt o vicka lite.
I bilden ovan ser man kanske hur jag menade underifrån.Löpaxeln har fått strömupptagning den oxå.Borrat 3 mm hål o limmat dit på ovansidan en isolerande plastbit med hål för en 0,3 mm fosfortråd som liggar an lätt mot hjulen.Hjulen är förresten bytade till nya 10,5 mm ekerhjul från Romford.
Korgen ska få fler mellanväggar så den blir stadigare o taket har jag nyss filat ner o ska limma dit nya passbitar så det passar.I övrigt så har jag flyttat ut fjäderpaketen till drivboggien så modellen kan rulla runt i svängarna på banan utan hjulen tar i fjäderpaketen.
Ändrad av loktok - 24 Oktober 2008 vid 01:12 |
|
http://loktok.blogg.se/
|
|
![]() |
|
BenWah46
Senior Member
Blev medlem: 18 Juli 2008 Plats: Stockholm Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 954 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 23 Oktober 2008 vid 23:54 |
|
Ooh så trevligt det ser ut!
|
|
|
hälsningar från Grimsta
Bengt H02RDCC |
|
![]() |
|
loktok
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 973 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 00:06 |
|
Tack men korgen är än lite ving o sne,ska bli klart bättre senare under bygget.Min ordning med bygge av drivande fordon är alltid börja med drivet.Tycker man ser modellen ofta på marknader OBYGGDA
Vill man inte bygga om drivet själv kan jag tipsa intresserade att Kai Nilsson/Bygg svenskt har ett fin-fint nytt driv till denna motorvagn,bara o ta en köbiljett. Ändrad av loktok - 24 Oktober 2008 vid 00:11 |
|
|
|
![]() |
|
BJ
Senior Member
Blev medlem: 24 Oktober 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 347 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 13:16 |
|
Snyggt Lasse. Som du nog vet så hadde dessa motorvagnar Stjärnekerhjul.Har sett något bygge för många år sedan med MRW vagnshjul på. Hjulringarna var enkelt "borrsvarvade" med sandpapper så den svarta beläggningen försvann. Var snyggt.
Dessa två diselmotorvagnar blev 1922 ombyggda till elmotorvagnar.
X3a/CF1 (Xa1 1936) nr 201, 202. De stod avställda i Åmål tidigt 60tal.
Det finns en del att läsa om förebilden i SJK bok 76, Svenska Elmotorvagnar av Tore Nordin.
Bilder från Stig Nybergs samling
Nedan X3a/CF1 201 i Kiruna. 1920-30tal
![]() Ändrad av BJ - 24 Oktober 2008 vid 16:19 |
|
![]() |
|
loktok
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 13:24 |
|
aha tack Bosse
Tack för den fina bilden.
|
|
|
|
![]() |
|
Alf Sundvall
Senior Member
Blev medlem: 12 Oktober 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1634 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 16:21 |
|
Trevligt modell CF1. Är Perl byggsats? Minns jag fel?
|
|
![]() |
|
loktok
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 16:54 |
|
Jo det är det ALF,som det står överst i tråden
Ändrad av loktok - 24 Oktober 2008 vid 16:54 |
|
|
|
![]() |
|
Alf Sundvall
Senior Member
Blev medlem: 12 Oktober 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 1634 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 20:53 |
|
Jag känner igen i Kiruna höga berg. Men lika som i Malmberget. När vi åka tåg så vi gick upp på berget och resan hem till Boden. Minns intevilken plats Kiruna eller Malmberget,då var det före år 1948. Jag var 5 år gammal då. Men jag vet inte säkert. Minns inte hur ser tåg ut. Allt glömt bort. Jag önska köpa CF1 för Kiruna varit.
|
|
![]() |
|
Mazz
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 276 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 22:33 |
|
Så passande...
Som alldeles nybliven lycklig ägare till nämnda motorvagn, kommer jag med stort intresse följa denna tråd...
![]() Ändrad av Mazz - 24 Oktober 2008 vid 22:33 |
|
![]() |
|
loktok
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 24 Oktober 2008 vid 23:45 |
|
Trevligt Mazz(mats?) var det den som var till salu på tradera möjligen
Har du funderat över drivet än ? samma enhet som i de gamla UGJ/Perl Y6 bussarna och el F,går få sisådär gång på men...nja.
Var ett tag sen de fanns i lager nu,men Jeco Y6 driv i rå utförande är ett bra köp om man har en del Y-bussar att bygga i både smalspår(HOn3) o normalspår 1/87(har ett drös R-G bussar tex,Brimalm drivboggie tog snabbt slut tyvärr),eller för den delen Perl/UGJ el F.Har även en till ett D loks driv.De går smala in,därav de är användbara till smalspår o mellan ramen på D lok tex.har man inte många enheter är helt klart Kai Nilsson driv mycket fina förstås. Ändrad av loktok - 24 Oktober 2008 vid 23:52 |
|
|
|
![]() |
|
Skicka svar
|
sida 123 5> |
| Hoppa till forum | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa poll i detta forum Du kan inte delta i poll i detta forum |