![]() |
N-skala: Rapidsnabb kurs |
Skicka svar
|
sida 123> |
| Författare | |
BJ
Senior Member
Blev medlem: 24 Oktober 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 352 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Ämne: N-skala: Rapidsnabb kursPostat: 20 Augusti 2008 vid 20:40 |
|
Såg ju riktigt snyggt ut.
Nej. Kunde inte upptäcka något fel.
BJ
|
|
![]() |
|
jorgen.edgar
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Lägg till på Kompislistan
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 399 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 20 Augusti 2008 vid 20:13 |
|
På DuTuben finns ett Ra med Minitrix E44-drivning jag byggde åt en kille på Nässjö jvgmuseum.
Titta och begrunda. Måttfelen stör inte, eller?
|
|
![]() |
|
jorgen.edgar
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 16 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 399 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 20 Augusti 2008 vid 20:02 |
BR 290 är kanske inte det mest optimala. Men Ra-kåpan (med förebildsriktiga mått) sväljer dess motorblock m m galant, vilket ger massor av plats över för dekoder å sånt. Dessutom blir det fri sikt genom rutorna, bara en sån sak...
Vill man prompt ha en korrektare hjulbas, rekommenderas Arnold´s BR 141 (E41) med total hjulbas ca 66 mm eller Minitrix´BR 144 (E44) med ca 62 mm, att jämföras med Rapidens 67 mm resp. BR 290´s 59,5 mm .
BR144-chassit passar också bra in i kåpan! Hur det är ställt med med arnoldmaskinen vet jag inte....möjligen får man förlänga kåpan en aning.
JörgN
|
|
![]() |
|
BJ
Senior Member
Blev medlem: 24 Oktober 2007 Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 352 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 20 Augusti 2008 vid 15:23 |
Otroligt skickligt.
Men Roco BR290 passar väll inte så bra?
Hjulbas 15,5 / 44 mm
Bör vara i N, 18,1 / 48,7 mm
Finns inget bra lok att bygga på där hjulavståndet stämmer bättre?
BJ Ändrad av BJ - 20 Augusti 2008 vid 15:25 |
|
![]() |
|
magcar
Groupie
Blev medlem: 18 April 2008 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 55 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 15 Augusti 2008 vid 20:25 |
|
Mycket fina beskrivningar. Ser fram emot fler fina beskrivningar trots att jag kör H0. Fortsätt med de fina jobben du gör.
/Magnus |
|
![]() |
|
jorgen.edgar
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 12 Augusti 2008 vid 22:23 |
Jorå, siktar in mej på båda. Jag kommer att "hålla stånd" ungefär som vanligt! Ändrad av jorgen.edgar - 12 Augusti 2008 vid 22:24 |
|
![]() |
|
P Ekstrand
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 328 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 12 Augusti 2008 vid 22:14 |
|
Hej !
Tack för svaren/tipsen jag skall snart göra ett försök igen :-) Kommer du till modelltåg-08 eller tåg-08 ? MvH Pär |
|
![]() |
|
jorgen.edgar
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 10 Augusti 2008 vid 22:47 |
Hej Pär!
Först kepsen av för dina snygga D-lok-modifieringar i byggforumet, härligt!
Rapiden: precis så, skär bort hjälpflikarna efter böjning, och limma kant- mot kant.
Vindrutepartiet i fronten är nog det svåraste att limma ihop... Innan jag ger mej på det, brukar jag först styva upp (och rikta!) väggar och tak med inv. förstärkning och spant - och samtidigt få rätt bredd på kåpan. Sedan "böjer jag över" vindrutan (med bibehållen knick på mitten), och limmar även denna kant/kant.
Skulle det tjorva till sej helt, går det även att sonika skära loss vindruepartiet, och limma fast det separat. Då får man mer kontroll över vad man gör. Blir dock en extra skarv i andra hörnet.
Helst skulle man ju vilja visa detta "live" - Du är alltid välkommen hem till mej...
/Jörgen
|
|
![]() |
|
P Ekstrand
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Blev medlem: 15 September 2007 Plats: Sweden Inloggningsstatus: Utloggad Poster: 328 |
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 10 Augusti 2008 vid 22:12 |
|
Hej !
En liten fråga ... När du limmar ihop kåpan limmar du den kant mot kan och skär bort de extra flikarna som du har för att kunna böja plasten ? Jag hade lite problem med att limma ihop kåpan speciellt biten vid hyttfönstret. Har du något knep ? Jag gjorde ett försök med Ra förra året men lade det på hyllan, tänkte göra ett nytt försök nu ... MvH Pär |
|
![]() |
|
jorgen.edgar
Medlemsprofil
Skicka Privat Meddelande
Hitta inlägg av medlem
Besök medlemmens hemsida
Senior Member
Inläggsalternativ
Citera Svara
Postat: 14 Oktober 2007 vid 22:13 |
|
Tack, snälla Ni!
Har ju byggt sånt härnt i 30 år nu och borde väl kunna momenten. Första 5 åren var det mycket svordomar vid byggbordet, och en del "papperskorgar" i papperskorgen.
En del trix har jag fått med mej från mitt "ordinarie jobb" vid Stadsbyggnadskontorets modellverksta´.
Förresten... glömde jag ett bra verktyg när man formar plasten i de rundade hörnen i fronten - en rundtång!
Mvh Jörgen
|
|
![]() |
|
Skicka svar
|
sida 123> |
| Hoppa till forum | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte radera dina inlägg i detta forum Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa poll i detta forum Du kan inte delta i poll i detta forum |