Svenskt Modelljärnvägsforum Hemsida
Forum hem Forum hem >Interaktivitet >Byggforumet
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen RSS-Feed: Diesellok T43 i N-skala
  FAQ FAQ  Forumsök   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Diesellok T43 i N-skala

Skicka svar Skicka svar sida  123 5>
Författare
Meddelande
jorgen.edgar Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Sweden
Inloggningsstatus: Utloggad
Poster: 393
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Ämne: Diesellok T43 i N-skala
    Postat: 27 Juli 2008 vid 17:52
I en annan tråd efterlystes lite fler byggtrådar...

Då drar jag mitt strå till stacken:

Bygg en T43 i N-skalan, utifrån scratch!

Eller, en faslig soppa kokad på en spik Wink

OBS!! Nyheter längst ned i tråden  OBS!!

Sugen på ett riktigt pilljobb? T43 är ett lok som alltför länge saknats i N, men det ska vi nu råda bot på!

Jag har valt det utförande loktypen hade från tidigt 80-tal, med SJ:s dåvarande färgschema i rödorange/ mörkblått/ vitt band vilket så gott som alla T43:or fick . Denna målning finns ännu kvar på vissa lok hos några operatörer.

Kåpan bygger jag som vanligt upp med "plastfilmsmetoden", med förstärkningar inuti i kartong eller Card. Jag tillhör ju kartong-falangen inom hobbyn - materialet är snabbarbetat och lämpar sej utmärkt att styva upp plastskalet!

Målning gör jag med pensel. Färgerna är ur Humbrol´s sortiment, som jag blandar till rätt "SJ-kulör".

Dekaler finns att köpa här: http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=12-422 men jag brukar göra all märkning för hand.

En lämplig drivning är Roco´s tyska enhyttsdiesel BR 290 (kat.nr. 23259), för övrigt samma chassi som Modellproduktion har i sin T44.

Jag har inte tagit någon hänsyn till ev. montering av dekoder, som kan tänkas behöva extra utrymme i hytt/huvar.

Ritningen

Inscannad från min egen, i 1:160, som visar loktypen i nylevererat utförande. Bredvid har jag kopierat in en gravyrplan, med "utbredda" vyer över hytt, huvar m m. De streckade linjerna anger hjälpflikar, vilka ska avlägsnas senare.

Bilder på T43 finns bl a här:

http://www.jarnvag.net/lokguide/T43.asp

http://www.olaviahokas.com/trainstuff/oasjdiesel3.html

http://www.bildrallaren.com/Sverige/Diesellok/T43/T43-info.shtml

Verktyg

- Plattång

- Sidavbitare

- Skalpell med spetsigt blad ("10A")

- Pincett

- Genomskinlig linjal med tvärgradering

- Sax (för plast/ papp)

- Penslar, olika fina

- Stålstift för tusch (Svanströms eller Kreatima)

- Fint slippapper

Material

-Glasklar kraftig plastfilm ca 0,25 mm, i A4-format (Panduro)

-"Excellent"-kartong (eller Plasticard) 0,10, 0,40 och 1,0 mm

-Lufthärdande lera "Hobby Clay classic", vit (Panduro)

-Nubb till buffertar, skalle diam. 2-3 mm

-Dokumenttejp för maskering

-Plastisolering från kabel (alt. Evergreen eller Plastruct-rör), utvändig diam. ca 2 mm och 1,5 mm.

-Plaströr (t ex Evergreen eller Plastruct) 5,5 - 6 mm utvändig diam.

-Mjuk metalltråd, ca 0,5 mm grov.

Färger

-Humbrol: grå 5, silver 11, mörkblå 15, orange 18, svart 35, orange 82, vit 130, röd 174

-Humbrol klarlack Matt 49 och Satin 135, eller vattenbaserade dito!

-Svart och vattenfast spritpenna, Fine och Ultrafine samt blå, Ultrafine (Svanströms)

-Vit tusch (Matton)

Lim

-Casco Kraft Universal, limmar alla material. Tänk på att det är av kontaktlimtyp, där man lägger lim på bägge ytor - låter torka - fogar ihop!

-Vitlim/trälim, bäst för papp mot papp

Återkommer inom kort!

Hälsn. Jörgen

Ändrad av jorgen.edgar - 25 November 2008 vid 11:03
Upp igen
berraf Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1861
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 27 Juli 2008 vid 19:31
Jörgen, nu frestar du mig svårt då T-43:an är det enda svenska lok som kan få mig att överväga köra svenskt...

Det här blir spännande att följa :)
Upp igen
Ångben Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 415
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Ångben Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 27 Juli 2008 vid 19:33
Bra initiativ och särskilt tack för ritning & färgtips!Thumbs%20Up
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 27 Juli 2008 vid 20:33
Tack, Boys!

Tyckte väl loket vore ett lagom sommarjobb!

Jag har dessutom precis lagt in en så´n där gravyrplan på Ra-kursen här på forumet:

Då fortsätter vi med T43!

Steg 1: Gångbordet

Tejpa fast ett stycke plastfilm över ritningens takvy. Gravera (ritsa) av gångbordets ytterkonturer och de "räfflade" partierna utmed långsidorna. Använd skalpell med baksidan av linjalen som anhåll (stöd).

Gravera även konturerna runt öppningen (för drivningen):

Måtten för öppningen, i mm. En vidgning görs för hytten, se bara till så att det återstår minst 2 mm av gångbordet utanför hyttsidorna.

När gravyren är klar, fodra upp plasten mot ett stycke 0,40 mm kartong. OBS! Stryk ut lim på plastens baksida.

Skär sedan ut gångbordet (del 1.) inklusive hålet, i de ritsade konturerna. Spara hålbiten, den kan användas senare!

Steg 2: Kjolar och buffertbalkar

Fäst åter en lagom bit plastfilm över ritningens sidovy. Gravera av sidokjolarna (2 och 3), mått 74 x 2,5 mm, samt tvärbitarna (4 -7) 2,5 x 2,5 mm, som ska fästas vinkelrätt mot kjolarnas ändar.

Gravera sedan in buffertbalkarna, separat. Markera lägena för buffertarna.

Fodra sedan upp den graverade plasten mot 1 mm kartong. Ta upp hål för buffertar, gärna med 1 mm borr.

Skär ut alla bitarna.

Ur den sparade biten (från steg 1.) skär vi ut 4 st stöd för buffertbalken (10 -13) Mått: 4 x 7 mm med 1 snedskuren kortsida, enl bild!

Limma ihop bitarna i nummerordning!

Nu åker jag på semester några da´r, kursen fortsätter till helgen (då har Ni tid på er att avverka steg 1 & 2 Wink)

Vi höres!

Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 02 Augusti 2008 vid 23:20
Lördagkväll, och dags för nya steg i bygget!

Först måste jag bekänna att det "inte alls bara är" att ta Roco´s 290-drivning rakt av!
Enligt en beställare jag just byggt en T43-kåpa till är motorblock m m tydligen för stor på vissa ställen, och modifieringar måste till.  Även på T44 fick man (N-modell) göra anpassningar för att kåpan skulle gifta sej med just den drivningen...

En lösning på problemet finns förhoppningsvis runt hörnet, enligt honom. Vi avvaktar...!

Steg 3: Bränsletankar och buffertar

Så här tillverkas ändarna på bränsletankarna:

Ett plaströr (ca 6 mm diam) kapas till 4 st längder á 2 mm. Fyll rörbitarna (14-17) med lera, och forma sen en "konvex bulle" på var och en. Studera bilder på originalet, så formen blir den rätta.

Sedan skär vi ut stödbitar ur 1 mm kartong: 2 st 14 x 8 mm (18, 19) samt 2 st 14 x 2,5 mm (20, 21)

De små bitarna (20, 21) är distanser, och limmas på högkant mot kjolarnas insida, omedelbart efter hyttöppningen på del 1.

Mot 20, 21 limmas 18, 19 , och sedan bränsletankarna 14, 17 mot stödbitarna enl. ritningens sidovy.

Steg 4: Hytten

Plastfilm placeras över gravyrplanens "utbredda" hytt med lite tejp. Gravera av konturerna.

OBS! - de lodräta hörnen markeras endast med svart spritpenna, för att kunna böjas senare!

Flikarna vid pilarna på bilden, är endast till för att kunna böja hörnet vid skarven. Dessa tas bort senare.

Skär ut! Var försiktig, alla väggpartier ska hänga ihop som på bilden. Frontrutepartiet har som synes en slits mitt på - den får inte skäras längre ned än vad gravyrplanen visar.

Vänd upp-och-ned på plasten, ritsa sedan de markerade hörnen. Ett par parallella vikanvisningar med 0,5 mm emellan.

Studera originalet. Böj till hytthörnen (A.) samt gör en lätt bockning inåt av sidofönstren (B.)

Ovanför sidofönstren finns en flik (för limning av taket) som bockas inåt (C.)

Frontfönsterpartierna böjes även dessa lätt inåt (D.) Gavelväggarna är dessutom bockade på mitten, ovanifrån sett (E.)

Färdigbockat! Skär bort flikarna, skarven limmas sedan kant-mot-kant.

Förstärkningar på insidan:

Ur 1 mm kartong skäres förstärkningsbitar ut.  Hyttsidorna 22, 23. = 10x14 mm och fronterna 24-27. = 10x2,5 mm.

Svärta de kanter av kartongen som kommer att synas genom fönstrena, med spritpenna t ex.

Bitarna limmas fast i hytten i nummerordning. Kartongens kant ska nedtill sammanfalla med plastens.

Taket:

Först limmas förstärkningar (28, 29) in mellan vindrutorna, 1 mm kartong 3 x 5 mm. Svärta långsidorna innan de monteras.

Taket (30.) graveras med gravyrplanen som underlag (även här är det flikar som behövs när kanterna ska böjas).

På plastens baksida ritsas 3-4 parallella anvisningar från resp. kant, och ca 3 mm inåt. Skär ut taket. Böj kanterna försiktigt, så rätt radie erhålles enl. ritningens frontvy, därefter kan flikarna skäras bort.

Lägg en fin sträng lim utmed kanterna på takets insida, och fäst taket i rätt läge mot väggarnas överkanter.

Här är en studie av hytten underifrån. Lägg gärna en sträng med vitlim i kartongskarvarna, för stadgans skull.

Forstsättning följer!

Upp igen
andersb Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Plats: Skåne
Poster: 688
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera andersb Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 03 Augusti 2008 vid 00:11
Perfekt! Efter en tid intryckt i en segelbåt så är det här suveränt att varva ner med.
Tack - skall rota fram plasten - chassit finns redan hemma :-)
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 03 Augusti 2008 vid 08:42
Nu letar jag plastfilm Thumbs%20Up
Är det vanlig overhead-film du använder Jörgen?

Upp igen
Alf Sundvall Visa rullgardinslista
Senior Member
Senior Member

Poster: 1634
Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera Alf Sundvall Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 03 Augusti 2008 vid 08:58
Jörgen Edgar mycket duktigt att göra forn kåpan ser jagThumbs%20UpClap. Liten kåpan ju svårare än jag tror. Skala N nog liten modell.
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera jorgen.edgar Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 03 Augusti 2008 vid 09:50
Ursprungligen postat av andersb

Perfekt! Efter en tid intryckt i en segelbåt så är det här suveränt att varva ner med.

Va? Varva ned från semestern ?Wink Själv måste jag be någon sparka igång mej efter ett par veckors latande i skuggan... på Ljusterö...i 30 grader.

Ursprungligen postat av berraf

Nu letar jag plastfilm Thumbs%20Up
Är det vanlig overhead-film du använder Jörgen?

Vanlig overhead är för tunn. Den filmen jag fastnat för säljs hos Panduro:
och är kraftigare. Cirka 0,25 mm.
Sedan är limning av plast en vetenskap i sej! Många filmer är "feta" och limmet biter följdaktligen inte, möjligen om man ruggar upp ytan med slippapper.
Panduros, däremot, hugger iaf suveränt mot Casco´s Universallim - samt är gudomlig att forma bara man kommit på tekniken.

Hilsen Jörgen
Upp igen
Senior Member
Senior Member

Inläggsalternativ Inläggsalternativ   Citera berraf Citera  Skicka svarSvara Direktlänk till detta inlägg Postat: 03 Augusti 2008 vid 15:02
Ursprungligen postat av jorgen.edgar

Panduros, däremot, hugger iaf suveränt mot Casco´s Universallim - samt är gudomlig att forma bara man kommit på tekniken.

Menar du att limmet i sig är möjligt att forma under torkprocessen?

Upp igen
 Skicka svar Skicka svar sida  123 5>

Hoppa till forum Forum Permissions Visa rullgardinslista

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.65
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

Denna sida skapades på 0.156 sekunder.